قورت دادن چند تا آدامس در روز خطرناک است؟
کد خبر: 15774

قورت دادن چند تا آدامس در روز خطرناک است؟

بلعیدن آدامس به شما آسیبی نمی‌رساند، اما به نظر من بهتر است که به طور مستمر این کار را انجام ندهید، منظور از بیش از حد هم بلعیدن سه آدامس یا بیشتر در روز است.

بیان فردا | تن و جان| کم نیستند افراد بزرگ‌‌سالی که هنوز هم اگر به طور اتفاقی یک تکه آدامس را قورت بدهند، به سرعت یاد نهیب‌های والدین‌شان در ایام کودکی می‌افتند که مدام یادآوری می‌کردند که قورت دادن آدامس کار خطرناکی است. اما آیا واقعا این کار خطرناک و برای سلامتی مضر است؟

سایمون تراویس، پروفسور گوارش بالینی در دانشگاه آکسفوردِ بریتانیا در پاسخ به این سوال می‌گوید: «این که آدامس پس از بلعیده شدن، سال‌ها در معده باقی می‌ماند، بیشتر شبیه یک افسانه قدیمی است که منشاء آن دقیقا معلوم نیست ولی به نظر می‌رسد که کارِ والدین‌هایی باشد که قصد داشتند مانع آدامس جویدن فرزندانشان بشوند.»

آقای تراویس سپس توضیح داد: «بلعیدن آدامس تنها در صورتی برای بدن مضر است که بیش از حد انجام شود، که در موارد بسیار نادری هم مشاهده می‌شود. است. منظور از بیش از حد هم بلعیدن سه آدامس یا بیشتر در روز است.»

او افزود: «اگر آدامس را قورت بدهید، از معده عبور می‌کند و وارد روده می‌شود و در پایان هم بدون هیچ تغییری از بدن دفع می‌شود. اما مواردی وجود دارد که آدامس در نوزادان و حتی کودکانی تعداد زیادی آدامس را قورت داده‌اند، موجب انسداد روده شده است. البته من طی بیش از ۳۰ سالی که طبابت می‌کنم هرگز به چنین موردی برنخورده‌ام.»

آرون کارول، پروفسور برجسته طب اطفال و مدرس دانشگاه ایندیانا در آمریکا هم هشدارهای داده شده توسط برخی پدر و مادرها در مورد خطر بالای قورت دادن آدامس را بی‌مورد دانست و گفت: «بلعیدن آدامس به شما آسیبی نمی‌رساند، اما به نظر من بهتر است که به طور مستمر این کار را انجام ندهید.»

او توضیح داد: «آدامس هیچ ارزش غذایی ندارد. آدامس از شیرین کننده‌ها، طعم دهنده‌ها و رایحه‌های مبتنی بر صمغ ساخته می‌شود. پایه صمغی آن هم مخلوطی از الاستومرها، رزین‌ها، چربی‌ها، امولسیفایرها و موم‌هاست. بنابراین نمی‌توان گفت که آدامس یک ماده غذایی سالم است.»

با این وجود، هم آقای کارول و هم آقای تراویس تاکید دارند که بلعیدن آدامس برای افرادی که مشکلاتی در دستگاه گوارش خود دارند، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. بر این اساس، افرادی که دارای بیماری گوارشی همچون کرون یا سرطان نیستند، تنها در صورتی پس از بلعیده شدن چند آدامس به پزشک مراجعه کنند که دردی در دستگاه گوارش خود احساس کنند.

منبع : یورونیوز

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین