تاثیرات قرص‌های ضدبارداری بر ابتلای زنان به افسردگی در سنین مختلف چگونه است؟
کد خبر: 15778
نتایج یک تحقیق؛

تاثیرات قرص‌های ضدبارداری بر ابتلای زنان به افسردگی در سنین مختلف چگونه است؟

افرادی که از قرص‌های ترکیبی ضدبارداری استفاده می‌کنند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

بیان فردا | تن و جان| این تحقیق ارتباط بین استفاده از قرص‌های ترکیبی ضد بارداری خوراکی (ترکیب استروژن‌ها و پروژستون‌ها) و خطر افسردگی را بررسی می کند. ارقام منتشره هشداردهنده هستند.

از فواید قرص‌های ضد بارداری برای زنان میتوان به جلوگیری از بارداری و نیز پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های زنان از جمله سرطان تخمدان و سرطان رحم اشاره کرد. با این‌حال ترز یوهانسون از محققان گروه ایمونولوژی، ژنتیک و آسیب شناسی دانشگاه اوپسالای سوئد و یکی از نویسندگان این مطالعه جدید هشدار می دهد که برخی از زنان ممکن است پس از شروع استفاده از قرص‌های ضد بارداری در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار بگیرند.ئ

ارتباط بین قرص‌های ترکیبی ضدبارداری و افسردگی

بر اساس یکی از بزرگترین تحقیقات تا به امروز بر روی بیش از ۲۶ هزار زن از بدو تولد تا یائسگی، افرادی که از قرص‌های ترکیبی ضدبارداری استفاده می‌کنند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. این خطر به ویژه برای کسانی که در نوجوانی شروع به مصرف این قرص‌ها کرده‌اند، بیشتر است.

به طوریکه در دو سال اول استفاده از این قرص‌ها خطر افسردگی تا ۷۳ درصد در مقایسه با زنانی که هرگز از آن استفاده نکرده‌اند، افزایش می‌یابد. بر اساس این مطالعه، زنانی که مصرف این قرص‌ها را از نوجوانی شروع کردند، ۱۳۰ درصد بیشتر علائم افسردگی داشتند. در حالی که افزایش استفاده از این قرص‌ها در میان مصرف‌کنندگان بزرگسال هنوز ۹۲ درصد بود.

تفاوت بین مصرف‌کنندگان فعلی با مصرف‌کنندگان جدید

باید توجه داشت که جامعه‌ی مورد نظر این مطالعه تنها بر روی زنانی بود که تا به حال از این قرص‌ها استفاده نکرده بودند و یا در گذشته آن را کنار گذاشته بودند و نتایج ابتلای آن‌ها با استفاده‌کنندگان فعلی متفاوت بود.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای روی ۷۴۰هزار زن سوئدی نشان داد که قرص‌های ترکیبی خطر کمتر افسردگی را برای مصرف‌کنندگان فعلی در مقایسه با کسانی که تا بحال از آن استفاده نکرده‌ بودند، دارد و این ارتباط دیگر معنی‌دار نبود.

بنابراین مطالعه حال حاضر با هدف تخمین میزان بروز افسردگی پس از اولین استفاده از قرص ترکیبی و همچنین خطرات آن در تمام طول مدت عمر طراحی شده است.

افسردگی در دو سال نخست استفاده از قرص‌ها

بر این اساس در دو سال نخست استفاده از قرص‌ها خطر ابتلا به افسردگی بیش از پیش است.

نویسندگان این مطالعه دریافتند که «نتایج نشان می‌دهد که استفاده از قرص‌های ترکیبی به ویژه در دو سال اول، خطر افسردگی را افزایش می دهد. اگرچه این خطر بیشتر در همان دو سال اول آشکار بود، اما استفاده از این قرص‌ها در طول زندگی همچنان خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، استفاده از آن‌ها در دوران نوجوانی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را در مراحل بعدی زندگی نیز افزایش دهد.»

این تأثیر قوی قرص‌ها بر دختران نوجوان را می‌توان به تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ نسبت داد.

لزوم پیش آگاهی زنان

با اینکه این مطالعه نمی‌تواند یک رابطه علت و معلولی مستقیم را میان استفاده از قرص‌ها و ابتلا به افسردگی آن هم بدون در نظر گفتن عواملی همچون سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به افسردگی نشان دهد، با این حال محققان بر اهمیت اطلاع‌رسانی به زنان در مورد عوارض این قرص‌ها تاکید دارند.

محققان اکنون قصد دارند به ترکیبات سایر روش‌های ضد بارداری همچون چسب‌های ضد بارداری، حلقه‌های واژینال یا ایمپلنت‌های ضدبارداری نگاهی بیندازند، با این هدف که «اطلاعات بیشتری به زنان بدهند تا به آن‌ها در مورد انتخاب بهتر راه های پیشگیری از بارداری کمک کنند.»

منبع : یورونیوز

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین