مهم‌ترین تاثیرات و عرصه‌های فعالیت روانشناسان بر زندگی
کد خبر: 2261
دکتر محممود گلزاری

مهم‌ترین تاثیرات و عرصه‌های فعالیت روانشناسان بر زندگی

دکتر محمود گلزاری، روانشناس به مناسبت نهم اردیبهشت ماه که به روز روانشناس نامگذاری شده است، از نقش و جایگاه یک روانشناس و مهم ترین عرصه‌های فعالیت و خدمت رسانی این افراد گفته است.

بیان فردا | زهره محسنی | روان شناسی دانشی است که با به کارگیری روش های علمی- تجربی؛ رفتار آدمی را توصیف، تبیین، پیش بینی و کنترل می کند تا بتواند کیفیت زندگی انسان ها را بهبود بخشد. دکتر محمود گلزاری، روانشناس و مدیرمسوول ماهنامه روانشناسی سپیده دانایی در ویدیویی به تشریح مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت و اثرگذاری روانشناسان ‍پرداخته است.

روز روان شناس، فرصتی است تا در کنار تبریک گفتن به استادنِ دانشمند و توانا و دانشجویانِ تلاشگر و هدفمند این رشته در آشفته بازار رسانه های رسمی و مجازی کنونی که مخاطبان آن ها، یا نقدهای غرض آلود را نسبت به روان شناسی می شنوند و یا با توصیه های شبه علم و نا کارآمدِ روان شناس نمایان، این پرسش از ذهن شان گُذَرَد که اگر روان شناسی نباشد، چه می شود و بشر چه زیانی می بیند؟! پرده از سیمای تابناک، پر صلابت و مهربان روان شناسی علمی کنار زنیم و به فراخور مجال خود دُر و لعل را از خرمهره و سفالینه بازشناسانیم:

مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت روانشناس عبارتند از:


١- روان درمانی: این روزها روان شناسان بالینی می توانند با موفقیت به درمان اختلالات اضطرابی مانند: اضطراب فراگیر، هراس(فوبی)؛ سرآسیمگی و وحشت زدگی (پانیک)، وسواس فکری و عملی بدون نیاز به دارو اقدام کنند. در درمان افسردگی هم ثابت کرده اند که ترکیب روان درمانی و دارو درمانی موثر تر از فقط دارو درمانی است.


۲- روان شناسی تحولی: به مدد مطالعات علمی روان شناسان است که به خصوصیات هر مرحله سنی افراد آگاهی پیدا می کنیم. از جمله می فهمیم " کودک " بزرگسال کوچک نیست بلکه خود فردی مستقل است با ویژگی های شناختی، عاطفی و رفتاری خاص. و در می یابیم که نوجوان همان گونه که از نظر جسمی آشکارا تغییر می کند، هیجان ها و رفتارش نیز دگرگونی های تند می یابند. از این رو از نوسان های خلقی نوجوان آشفته نمی شویم و به شکیبایی و مدارا روی می آوریم.


٣- مقابله مثبت و کار آمد با فشارهای روانی: روان شناسی به ما می آموزد که چون استرس و رنج برخاسته از آن؛ همزاد و همراه همیشگی انسان است؛ خردمندانه این است که به جای انکار، و اجتناب درد افزا و یا به کار گرفتن روش های مقابله آسیب رسان (مصرف دارو ها و مواد مخدر و روان گردان) از شیوه های مثبت و کار ساز استفاده کنیم و بر تاب آوری خود بیفزاییم.


۴- همسر گزینی رضایت بخش وپایدار: روان شناسی علمی در ساحت فرهنگ بومی به افراد کمک می کند تا ازدواج آنها در مسیر بالندگی و نه گسستگی و آشفتگی قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین