بالن‌های قرمز تبلیغاتی شهرداری هم خسارت جانی زد و هم خسارت مالی
کد خبر: 10678
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران:

بالن‌های قرمز تبلیغاتی شهرداری هم خسارت جانی زد و هم خسارت مالی

ناصر امانی گفت: حداقل حدود سه میلیارد تومان پول بیت‌المال را هدر دادند و حتما باید پاسخگو باشند؛ گفته‌اند حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ بالن را به هوا فرستادند و اگر هزینه هر بالن ۳۰ میلیون تومان هم باشد هزینه آن دست‌کم ۳ میلیارد تومان خواهد بود.

 

بیان فردا | «بیش از ۳ میلیاردتومان هزینه روی دست بیت‌المال، سوختن شش کودک و پروژه‌ای تبلیغاتی که نه تنها کمکی به مدیریت شهری و شهرداری تهران نکرد بلکه نتیجه عکس داد»؛ این بخشی از سخنان «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» است که ضمن انتقاد از پروژه تبلیغاتی تازه شهرداری تهران می‌گوید شهرداری باید با تمام وجود در خدمت خانواده آن شش کودکی باشد که براثر ترکیدن بالن تبلیغاتی شهرداری تهران روانه بیمارستان شدند.

به گزارش اعتماد، پروژه هزینه‌ساز و از طرفی دیگر خبرساز تازه شهرداری تهران اما دقیقا چیست و چگونه جان شش شهروند را به خطر انداخته است؟ ماجرای بالن‌های قرمز شهرداری که در برخی از نقاط فضای تاریک و پر از دود هوای تهران را اشغال کردند و خیلی زود خبرساز شدند، از کجا آغاز شد و حالا تکلیف آنها چه می‌شود؟ گزارش پیش‌رو ضمن بررسی اخبار مرتبط، در گفت‌وگو با یک عضو شورای کنونی شهر تهران، این پرونده را بررسی می‌کند.

عمر کوتاه بالن‌های سرخ

حدود دو هفته پیش و در ۱۹ مهر همین امسال سخنگو شهرداری تهران در نوشته‌ای در شبکه‌ اجتماعی اکس یا همان توییتر سابق، به تشریح ماجرای بالن‌های قرمز در شهر تهران پرداخت و در این باره نوشت: «این بالن‌ها با طرح نشان جغرافیایی نقشه (پین لوکیشن) یا همان مکان‌نما طراحی شده و هر کدام از این بالن‌ها که در سطح شهر و در تمام مناطق گسترش پیدا کرده، نماد یک کارگاه عمرانی برای یکی از پروژه‌های در دست ساخت شهر، توسط شهرداری تهران است، در واقع شهروندان مناطق مختلف هر جا که این بالن‌ها را دیدند متوجه می‌شوند که یک خدمت و امکان جدیدی به شهر تهران و به منطقه آنها اضافه می‌شود.»

عبدالمطهر محمدخانی گفته بود که هر کدام ازاین بالن‌ها که در سطح شهر و در تمام مناطق گسترش پیدا کرده، نماد یک کارگاه عمرانی برای یکی از پروژه‌های در دست ساخت شهر، توسط شهرداری تهران است. او همچنین بزرگراه‌های در دست احداث، ایستگاه‌های مترو، بوستان‌ها، میادین میوه و تره‌بار، اصلاح تقاطع‌ها در بزرگراه‌ها، خانه‌های تاریخی، مجموعه‌های ورزشی و فرهنگی و فروشگاه‌های شهروند را از جمله این پروژه‌ها برشمرد و افزود: ویژگی این پروژه‌ها این است که همه آنها تا پایان سال و حداکثر تا بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

محمدخانی در همان‌روزها مدعی شده بود که این بالن‌ها تنها نماد بخشی از پروژه‌های در دست احداث است و همه را شامل نمی‌شود: «این پروژه‌ها بخشی از بیش از ۴۰۰ پروژه فعال شهر تهران است که در حال انجام هستند. در حالی که پروژه‌ها و فعالیت‌های روزانه و دایمی شهر مانند عملیات بزرگ آسفالت‌ریزی معابر یا پروژه‌های حوزه نگهداشت شهر شامل این کمپین نمی‌شود و تنها مواردی که یک خدمت جدید و ماندگاری را به شهر ارایه و اضافه می‌کنند، را در بر می‌گیرد.» نکته مهم سخنان دو هفته پیش سخنگوی شهرداری تهران اما اشاره به بحث استاندارد و امنیت بود: «با توجه به اهمیت رعایت استانداردهای اوج‌دهی بالن‌ها و توجه به ملاحظات دستگاه‌های مسوول تنها ۱۵۰ کارگاه را با بالن‌ها نشان‌گذاری کردیم تا شهروندان از حجم فعالیت‌های شهرداری تهران مطلع شوند.»

بالن‌های استاندارد که حالا سلامت و امنیت شش شهروند ساکن در منطقه ۲۱ تهران را به خطر انداخته، در آن‌روزها و از نگاه سخنگوی شهرداری تهران، تبلیغات متفاوت و اثرگذار خوانده شده بود: «شهروندان تهرانی نسبت به پروژه‌های متعدد و متنوع و گسترده در سطح شهر در مقایسه با تک‌پروژه‌های گران‌قیمت در تهران تمایل دارند و از این حیث نشان دادن تعدد پروژه‌ها و توجه دادن به این کارگاه‌ها اهمیت دارد. این بالن‌ها در روزهای اخیر توجه بسیاری از شهروندان را جلب کرده و از این حیث رویکرد تبلیغی متفاوتی بود. این بالن‌ها در پروژه‌های آتی و رویدادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی قابلیت اوج دهی مجدد دارد و از حیث مالی نیز در مقایسه با ابزارهای تبلیغاتی مشابه بسیار به صرفه و اقتصادی است.» این سخنان اما این‌روزها بار دیگر موردتوجه قرار گرفتند و حتی بعضی از اعضای کنونی شورای شهر تهران را هم به انتقاد و واکنش وا داشته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین