متاسفانه استیضاح تبدیل به حربه نمایندگان شده است
کد خبر: 11835
وزیر آموزش و پرورش دولت قبل:

متاسفانه استیضاح تبدیل به حربه نمایندگان شده است

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: وقتی دولت مستقر در اجرای یک برنامه‌ به مشکل برمی‌خورد، ساده‌ترین توجیهش این است که بگوید دولت قبلی مقصر بوده و وظایفش را انجام نداده است.

 

بیان فردا | با شروع مهر ماه و فصل مدارس همچون سال‌های گذشته شاهد چالش کمبود معلم در اقصی نقاط کشور هستیم و همچنان کلا‌س‌های درس معلم ندارند. برخی نمایندگان مجلس معتقدند مقصر اصلی این مشکل بزرگ، دولت قبلی و اقدامات اشتباه وزارت آموزش و پروش دولت حسن روحانی است. اما آیا تمام تقصیرها به گردن دولت قبل است؟

در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رییسی، یوسف نوری از سال 1400 به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کرد، اما عمر وزارت نوری به درازا نکشید و او ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ به دلیل عدم واریز به موقع حقوق فرهنگیان وادار به استعفا شد.

ماجراهای وزارت آموزش و پرورش با حضور مرادصحرایی هم پایان نیافت و حالا به واسطه ادامه بحران‌ها، زمزمه استیضاح وزیر فعلی هم به گوش می‌رسد، آن هم در شرایطی که حتی وزارتش به یک سال هم نرسیده‌است!

سید محمد بطحایی، وزیر سابق وزارت‌خانه آموزش و پرورش در دولت روحانی است که مقصر اصلی مشکلات آموزش پرورش را دولت سابق بدانیم.

وی در خصوص احتمال استیضاح مرادصحرایی گفت: استیضاح در مسائل پارلمانی ما آخرین گامی است که معمولا مجلس در مواجهه با یک وزیر به کار می‌برد. به نظر من خیلی بد است که اخرین گام را که باید بعد از طی مراحلی اجرایی شود، مجلس فعلی به عنوان نخستین قدم انتخاب می‌کند.

او افزود: البته آموزش و پروش با مشکلاتی مواجه است که قطعا بخشی از این مشکلات به وزیر محترم برمی‌گردد و ایشان باید برطرف کند.

بطحایی گفت: به نظر نمی‌رسد با چنین فوریتی بعد از یک مدت کوتاه که وزیر در این پست مستقر شده، بحث استیضاح منطقی باشد. مثل برخی از ادوار مجالس گذشته نمایندگان از کارت استیضاح به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند و می‌خواهند برخی از خواسته‌های خودشان را به نتیجه برسانند. به نظر می‌رسد در ورای این کار دلسوزی برای مشکلات اموزش و پرورش نباشد. مجلس محترم باید به وزیر زمان بدهد و سر زمان معین و مقرر گزارش بخواهد و در طی مراحل که اثبات شده این وزیر صلاحیت ندارد آن وقت باید بحث استیضاح به جریان بیافتد. به نظرم استیضاح فقط مختص این دولت نیست و متاسفانه در ادوار گذشته هم وجود داشته، به عنوان حربه‌ای مورد استفاده برخی از نمایندگان قرار می‌گیرد.

وی گفت: ماجرای استیضاح دارد لوث می‌شود و اهمیت خود را از دست می‌دهد.

بعد از 2 سال می‌گویند دولت روحانی مقصر است؟

وزیر اسبق آموزش و پرورش در خصوص انتقاد از دولت روحانی و مسبب دانستن این دولت در کمبود معلم گفت: این بی‌انصافی متاسفانه همیشه وجود داشته و هنگامی در اجرای یک برنامه‌ دولت مستقر به مشکل برمی‌خورد ساده‌ترین توجیهش این است که بگوید دولت قبلی مقصر بوده و وظایفش را  انجام نداده است، درحالی که در دولت گذشته علی‌رغم اینکه من تا پایان دولت حضور نداشتم، اما خبر موثق دارم که برای تامین و تربیت و به کارگیری معلمین برنامه جامعی مبتنی بر سند تحول طراحی شد. از حیث کمی هم پیش‌بینی‌ لازم صورت گرفته بود که ما چه تعداد معلم به تفکیک زن و مرد و تفکیک دوره‌های تحصیلی در سال‌های آینده نیاز داریم و چگونه و از طریق چه راه‌هایی این معلمان باید تامین شوند. افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته بود و به نظرم این بی‌انصافی است که دولت فعلی که دو سال است بر مسند قدرت است، باز هم می‌گویند دولت قبل مقصر است. 

بطحایی در خصوص دلیل اصلی کمبود معلم گفت: این موضوع برمی‌گردد به سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی که همکاری لازم را با وزارت آموزش و پرورش نداشتند و از این جهت ردیف‌های استخدامی به موقع اختصاص پیدا نکرد و حدس می‌زنم همکاران فعلی من در وزارت آموزش و پرورش  از سوابق کارشناسی دولت قبل که به صورت سند در اختیارشان بود، استفاده نکردند. 

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: در کوتاه مدت باید اختیاراتی به وزارت آموزش و پرورش داده شود، اما شواهد این را نشان می‌دهد که مثل گذشته وزیر آموزش و پرورش دلش می‌خواهد در اول مهر ماه همه کلاس‌ها پر از معلم متخصص باشد، اما واقعا دستش بسته است. سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی دستش را بسته‌اند. نمی‌تواند چنین قدم‌‎هایی بردارد چون محدودیت اختیار دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین