میزان «آلایندگی مازوت» آنچنان بالا است که تنها کشتی‌های اقیانوس پیما از این سوخت استفاده می‌کردند
کد خبر: 13333
دکتر انارکی، متخصص ریه:

میزان «آلایندگی مازوت» آنچنان بالا است که تنها کشتی‌های اقیانوس پیما از این سوخت استفاده می‌کردند

یک فوق تخصص ریه می گوید: سوخت بنزین و گازوئییل در وسایل نقلیه فرسوده و پر مصرف تا سوخت مازوت در صنایع عمده علل آلودگی هوا است. آلاینده های ناشی از سوخت های فسیلی برای ریه بسیار خطرناک است.

بیان فردا | یک فوق تخصص ریه می گوید: سوخت بنزین و گازوئییل در وسایل نقلیه فرسوده و پر مصرف تا سوخت مازوت در صنایع عمده علل آلودگی هوا است.  آلاینده های ناشی از سوخت های فسیلی برای ریه بسیار خطرناک است.

متن گفت وگو با دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی را می خوانید:

-گفته می شود برخی از کارخانجات مازوت می سوزانند این سوخت چه تاثیرات مخربی بر دستگاه تنفسی بدن دارد؟ آیا فعالیت یک یا چند کارخانه با این سوخت می تواند هوای یک شهر را آلوده کند؟

بله کارخانجات یکی از علل آلودگی هوا هستند. کارخانجاتی که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند و پالایشگاه ها و نیروگاه ها که مازوت می سوزانند از عمده منابع آلاینده هوا هستند. سوخت بنزین و گازوئییل در وسایل نقلیه فرسوده و پر مصرف تا سوخت مازوت در صنایع عمده علل آلودگی هوا است. در فصل پاییز و زمستان پدیده وارونگی هوا پیش می آید و حضور آلاینده ها در آسمان شهر ها را تشدید می کند. این ها می تواند برای بیماران قلبی و ریوی خطرناک باشد. یکی از آلاینده های خطرناک بنزن است که سرطان زا است. آلاینده های ناشی از سوخت های فسیلی برای ریه بسیار خطرناک است در نتیجه بیماران قلبی مستعد تشدید بیماری هستند.

– مازوت چقدر آلاینده دارد؟

میزان آلایندگی مازوت آنچنان بالا است که تنها کشتی های اقیانوس پیما از این سوخت استفاده می کردند. امروز حتی در مورد کشتی ها نیز استفاده از این سوخت منع شده یا استاندارد های بسیار بالایی بر آن اعمال می شود. مازوت سوختی بدتر از زغال سنگ است و میزان آلایندگی اش در آن حدود است. مازوت سوخت مناسبی نیست و میزان آلایندگی که ایجاد می کند بسیار بالا است.

– چرا همه ساله بر میزان آلاینده ها هوا اضافه می شود؟

بخشی از این مساله مربوط به تغییرات آب و هوایی، تغییرات محیط زیست و پدیده ال نینو است. در بخشی از جهان باران های سیل آسا می بارد و در نقاطی دیگر خشکسالی شدید است. مساله ریز گرد ها نیز وجود دارد و مساله ای مهم است.

_ امروز آلودگی هوا در شهر های کوچک هم گزارش می شود.

همه جا به طور مستقیم یا غیر مستقیم با این معضل درگیر است زیرا آلودگی پخش می شود. منابعی که از سوخت های فسیلی استفده می کنند در حومه اکثر شهر ها فعال هستند.

_ وضعیت سلامتی افرادی که در محدوده آلودگی هوا قرار دارند چگونه است؟

افرادی که در محل های آلوده یا در محیط مشاغل آلوده هستند درگیر رسوب پارتیکل ها در ریه خواهند بود و ریه این افراد حالت گلی رنگ را ندارد و با لکه هایی سیاه و زغالی دیده می شود.

_ آینده را چطور می بینید؟

فعلا و آنطور که می بینیم با این تغییرات جوی وضعیت روز به روز بدتر می شود. بیماری های قلبی تشدید می شود و می تواند باعث افزایش مرگ و میر شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین