طالبان حقابه‌ هیرمند را نداد؛ تالاب هامون خشک شد
کد خبر: 14815

طالبان حقابه‌ هیرمند را نداد؛ تالاب هامون خشک شد

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با تکمیل بند کمال خان تاکنون هیچ آبی وارد منطقه سیستان و تالاب بین‌المللی هامون نشده و چشم امید مردم به نزولات آسمانی است. تقریبا ۲ سال پیش یک انحراف آبی در افغانستان رخ داد که آب از هیرمند به منطقه گودزره در افغانستان هدایت شد اما آبی به تالاب هامون نرسید.

 

بیان فردا | ساخت بند کمال خان از سوی افغانستان بر روی بستر رودخانه هیرمند، تالاب بین‌المللی هامون را به طور کامل خشک کرد.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت:  با تکمیل بند کمال خان تاکنون هیچ آبی وارد منطقه سیستان و تالاب بین‌المللی هامون نشده و چشم امید مردم به نزولات آسمانی است. تقریبا ۲ سال پیش یک انحراف آبی در افغانستان رخ داد که آب از هیرمند به منطقه گودزره در افغانستان هدایت شد اما آبی به تالاب هامون نرسید؛ در واقع ایران حقابه خود را در این مدت دریافت نکرده است.

او افزود: تاکنون چند نشست با مسوولان افغانستان در تهران انجام شده، مقامات این کشور قول مساعد داده‌اند که اگر وضعیت بارش‌ها بهتر شود حقابه هیرمند پابرجاست و این کشور آمادگی هر گونه همکاری را با ایران دارد. در حال حاضر تمام پهنه تالاب بین‌المللی هامون کاملا خشک شده و هیچ گونه آبی در آن وجود ندارد به همین دلیل در حوزه سیستان و این تالاب شرایط خوب نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین