در بسیاری از مراکز درمانی با کمبود پزشک مواجه هستیم
کد خبر: 14868
محسنی بندپی:

در بسیاری از مراکز درمانی با کمبود پزشک مواجه هستیم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات حوزه دارویی کشور، اظهار داشت: در سال گذشته علی رغم نیاز ۱۰۰ همتی، در مجلس ۶۹ هزار میلیارد تومان مصوب شد که از این رقم هم تنها ۲۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد.

 

بیان فردا | محمد علی محسنی بندپی در خصوص وضعیت جامعه پزشکان و نظام سلامت، گفت: متاسفانه دلایل متعددی برای خروج پزشکان از نظام سلامتی که مورد نیاز وزارت بهداشت است وجود دارد. در حال حاضر در بسیاری از مراکز درمانی و بهداشتی با کمبود پزشک مواجه هستیم و همچنین پزشکان برای گذران زندگی خودشان ترجیح می دهند از بخش دولتی خارج شده و وارد بخش خصوصی شوند.

وی در ادامه با اشاره به خروج پزشکان از بخش های دولتی، اظهار داشت: متاسفانه تعرفه‌های پزشکی ما بسیار پایین است و دریافتی پزشکی که در رشته تخصصی خودش کار می کند، دریافتی قابل قبولی با توجه به هزینه های اقتصادی نیست. مدتی پیش یکی از پزشکان با من تماس گرفت و اعلام کرد «با ماهی ۱۷ یا ۱۹ میلیون تومان نمی توانم زندگی کنم و مجبور هستم به سراغ کارهای زیبایی بروم» و عملا این پزشک از گردونه خدمت در نظام سلامت خارج می‌شود؛ بنابراین عدم رضایت پزشکان از بخش دولتی می تواند علت های مختلفی داشته باشد که مهمترین آن تعرفه پایین خدمات پزشکان در بخش دولتی است هر چند در بخش خصوصی هم خیلی اوضاع بهتر از این نیست؛ آن چیزی که در چند هفته پیش در کنگره جراحان ایران در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شد این بود که رشد قیمت کالاها در سال های مختلف، با رشد تعرفه های پزشکی و خدمات پزشکی غیر قابل مقایسه است.

آقای بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته شاید مردم فکر کنند  اگر به تعرفه های پزشکی اضافه شود الزاما بایستی این افزایش تعرفه ها را مردم تحمل کنند در حالی که در کشورهای اروپایی خصوصا انگلستان تعرفه های پزشکی بسیار بالا است ولی یک ریال آن را مردم پرداخت نمی کنند و همه را دولت پرداخت می کند؛ لذا ما بایستی پوشش بیمه ای خدمات را بالا ببریم و پزشک خانواده را تقویت کنیم و پول خوبی بابت کار تخصصی و حرفه ای که پزشکان ما انجام می دهیم به آنها بدهیم که در اینصورت قطعا اطمینان دارم هم از تجویز داروهای اضافی و موازی و تجویز تشخیص های پاراکلینیکی غیر ضروری و … کم شود که در اینصورت می توانیم چندین  برابر هزینه ای که برای ماندگاری پزشکان هزینه کنیم را ذخیره کنیم.

وی بیان داشت: وزارت بهداشت مدت‌ها است احساس خطر کرده ولی نظام سلامت موضوع چند وجهی است که همه دستگاه ها اعم از نظام پزشکی، وزارت کار، وزارت بهداشت، وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و … در آن دخالت دارند و این عدم هماهنگی دستگاه‌های های اجرایی مرتبط با نظام سلامت در جهت تخصیص ارز دارو و تجهیزات پزشکی منجر شد به چنین وضعیت دچار شویم.

آقای بندپی در خصوص بودجه نظام سلامت در سال ۱۴۰۳، گفت: در سال گذشته علی رغم نیاز ۱۰۰ همتی، در مجلس ۶۹ هزار میلیارد تومان مصوب شد که از این رقم هم تنها ۲۳ هزار میلیارد تخصیص داده شد. اخیرا معاون دارو و غذای وزارت بهداشت هم اعلام کرده که در سال ۱۴۰۳ حداقل ۱۲۹ همت اعتبار نیاز داریم و سازمان برنامه و بانک مرکزی  قطعا ارز لازم را در اختیار آنها قرار نمی دهد.  لذا من فکر می کنم برای ساماندهی بازار دارو، تجهیزات پزشکی، شیر خشک و کمبود پزشک، باید کمیته ای به ریاستی بالاتر از وزرا تشکیل شود که قطعا شخص رئیس جمهور و معاون اول وی هستند که بقیه وزرا را وارد کار کنند تا ما بتوانیم اوضاع پزشکان و نظام سلامت را ساماندهی کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین