جایزه‌ای برای موسیقی
کد خبر: 15159

جایزه‌ای برای موسیقی

یکی از برگزیدگان جایزه استاد دکتر محمد قریب، «هنگامه اخوان»، خواننده موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی‌دان بود که به‌عنوان یکی از اساتید گروه هنر و معماری به‌عنوان برنده این جایزه انتخاب شده بود.

بیان فردا | یکی از برگزیدگان جایزه استاد دکتر محمد قریب، «هنگامه اخوان»، خواننده موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی‌دان بود که به‌عنوان یکی از اساتید  گروه هنر و معماری به‌عنوان برنده این جایزه انتخاب شده بود. در این مراسم، آواز «مرغ سحر» او که در کنار استاد «امیرحسین لطفی» در 18 سالگی خوانده بود، پخش شد و بعد از آن حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی به‌جای اخوان سخنرانی کرد.

نوربخش در سخنان خود با بیان اینکه عالی‌ترین جلوه در موسیقی کشور ما در سازوآواز است، گفت: «تصنیف و آهنگ‌سازی جایگاه خود را دارند اما از نظر ساختار، تجربه،‌ دانش و سیر تاریخی، عالی‌ترین جلوه موسیقی‌مان را در ساز و آواز شاهدیم که البته در بداهه ظهور و بروز دارد. در موسیقی ما جایگاه استادی به فردی داده می‌شود که در این مرتبه عالی قرار می‌گیرد، یعنی فردی که می‌تواند به‌صورت بداهه، نوازندگی کند. بداهه به‌صورت عالی آن به‌معنای خلق در لحظه است اما خلقی که هنجارمند و واجد ارزش‌های هنری باشد و ساختار جمله‌پردازی درستی داشته باشد،‌ چنان‌که گویی ساعت‌ها برای آهنگ‌سازی درباره آن فکر شده، اما در لحظه رخ داده است. فردی که واجد چنین شرایطی است طبیعتاً باید زحمات زیادی کشیده باشد تا به این مرتبه رسیده باشد.» او با اظهار تاسف نسبت به اینکه امروز جامعه ما به‌ویژه نسل جوان در حال بیگانه‌شدن با این وجه از موسیقی است، افزود: «امروز روی تابلوهای شهری تصاویر و چهره‌هایی را شاهدیم که ما اهالی موسیقی تقریباً 90 درصد آنها را نمی‌شناسیم. اما هنگامه اخوان، آوازخوان بی‌نظیری است.»

مدیرعامل خانه موسیقی با تاکید بر موضوع اخلاق بر خصوصیات منحصر به فرد اخوان، گفت: «او شجاع، حق‌گو، حق‌طلب و عدالت‌خواه است. بسیار از خودگذشته و سخاوتمند است. مسئولیت‌پذیر است و از روزی که خانه موسیقی تاسیس شد، جزو منتخبان و از داوطلبان این عرصه بودند. در کانون خوانندگان نیز همواره از منتخبان این کانون بودند و ریاست آن را نیز امروز برعهده دارند. عضویت اخوان در هیئت‌مدیره خانه موسیقی چنددوره است ادامه دارد که این موضوع از وجوه مسئولیت‌پذیری اوست.» نوربخش با اشاره به افرادی‌ که از موسیقی منع شدند و به‌راحتی نمی‌توانستند کار خود را ارائه کنند و از ایران رفتند، گفت: «هنگامه اخوان نیز می‌توانست از ایران برود و در آنجا ادامه فعالیت بدهد، اما هرگز ایران را ترک نکرد و در کشور ماند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین