هزار زنا در روز و خون یک بی گناه!
کد خبر: 15217

هزار زنا در روز و خون یک بی گناه!

حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش نوشت: «چهل سال از سی ام دی که آیت الله سید احمد خوانساری (ره) چشم از جهان بست گذشت. ️وی از مراجع تقلید و مورد اهتمام بزرگانی چون امام خمینی بود. و این اهتمام در حالی بود که آن مرجع زاهد در مسائل سیاسی و اجتماعی چون امام راحل فکر نمی کرد.

بیان فردا | حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش | «چهل سال از سی ام دی که آیت الله سید احمد خوانساری (ره) چشم از جهان بست گذشت. ️وی از مراجع تقلید و مورد اهتمام بزرگانی چون امام خمینی بود. و این اهتمام در حالی بود که آن مرجع زاهد در مسائل سیاسی و اجتماعی چون امام راحل فکر نمی کرد.

مرحوم آیت الله خوانساری در خودسازی توفیقات بسیاری داشت، مرحوم استاد آیت الله اشتهاردی در دهه هفتاد در شبهای پنجشنبه در مدرسه فیضیه حوزه قم درس اخلاق داشت و در یکی از جلسات فرمود: «روزی دختر مرحوم آیت الله خوانساری فرزند خردسالش را پیش آقا می گذارد و دنبال کاری می رود .. نوه آیت الله خیلی شلوغ می کند و کتابهای پدربزرگ رابهم می ریزد و خلاصه حوصله آیت الله را سر می برد تا اینکه مادرش می آید .. آیت الله خوانساری روی به دخترش می کند و می گوید: این بچه امروز آرامش مرا گرفت و نزدیک بود بهش بگویم نکن!»

او در فقه و اصول دارای نظرات قابل توجهی است مثلا در فقه در بحث اجرای حدود بر این باور است که اجرای حدود شرعیه اختصاص به زمان حضور امام معصوم (ع) دارد. و یا در اصول فقه در بحث حجیت خبر واحد قائل به عدم حجیت خبر واحد در امور مهمه است. اهل فکر به یاد دارند که امام (ره) وقتی فتوا به عدم اشکال بازی شطرنج در صورت بازی فکری دادند و آخوندهای متحجر ، امام را مورد حمله قرار دادند! امام راحل برای حقانیت فتوای خویش به سخن آیت الله خوانساری در کتاب «جامع المدارک» اشاره فرمودند.

️الغرض؛ مرحوم حجت الاسلام سید مهدی طباطبائی نقل می کند؛ من از امام خمینی سؤال کردم که راجع به بعضی از مسائل قضائی می توانم سراغ آیة الله سید احمد خوانساری رفته و از ایشان سؤال کنم؟ فرمودند: ایرادی ندارد. وقتی من رفتم خدمت آقای خوانساری فرمودند:«اگر روزی هزار زنا بشود گناهش کمتر از آن است که خون یک نفر بیگناه ریخته شود.»

آیا اگر هزار زنا کمتر از ریختن خون یکنفر بی گناه باشد ، پس حکم «خونِ بی گناه» هر قصه ای مانند بی حجابی، و یا درگیری، و یا ریختن خونی که هدر بودنِ آن خون به دلیل قطعیِ صددرصدِشرعی ثابت نباشد در فقه آیت الله خوانساری چه خواهد بود؟!»

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین