اطمینان دارید دانش‌آموزانی که در مدارس مسجدمحور درس می‌خوانند دین‌گریز نمی‌شوند؟
کد خبر: 15341
سوال از مسئولان آموزش‌وپرورش:

اطمینان دارید دانش‌آموزانی که در مدارس مسجدمحور درس می‌خوانند دین‌گریز نمی‌شوند؟

روزنامه هم میهن نوشت: آیا رفتن دانش‌آموزانی با خانواده‌های مذهبی به مدارس مسجدمحور باعث نمی‌شود که مدارس معمولی، غیرمذهبی‌تر شوند؟ از طرف دیگر آیا اطمینان دارید دانش‌آموزانی که در مدارس مسجدمحور درس می‌خوانند بعد از مدتی دین‌گریز نمی‌شوند؟

 

بیان فردا | روزنامه هم میهن به سیاست جدید آموزش و پرورش مبنی بر راه‌اندازی مدارس مسجدمحور نقد وارد کرده است.

به گزارش هم میهن، مدارس مسجدمحور، دانش‌آموزان را در یک محیط یکدست و مذهبی قرار می‌دهد. این امر دارای تبعات فردی و اجتماعی است. در نظر بگیرید یک دانش‌آموز چندین سال از عمر خودش را در فضایی بگذراند که متفاوت از آن چیزی است که در مدرسه و جامعه می‌گذرد. کودکان و نوجوانان در یک دوره مهم از زندگی‌شان که مدرسه است، می‌توانند برای ورود به جامعه و زندگی آماده شوند. آیا چنین تصمیمی می‌تواند کودکان و نوجوانان را از اولین مراحل رشد، مقابل پدیده‌های اصلی و واقعی زندگی قرار دهد؟ و شرایط و متقضیات زندگی را در مدارس مسجدمحور فراهم کند؟ آیا این شیوه‌های تربیتی قابل دفاع است؟ به‌خصوص که مدرسه قواعد خاص خودش را دارد و مساجد هم قواعد خاص خودشان را. 

این روزنامه افزوده است: در عین حال جدا کردن افراد مذهبی از بقیه اجتماع یک فضای دوقطبی و چندقطبی به وجود می‌آورد. دغدغه طراحان از این مدارس چیست؟ می‌خواهند دانش‌آموزان را مذهبی‌تر بار بیاورند؟ آیا رفتن دانش‌آموزانی با خانواده‌های مذهبی به مدارس مسجدمحور باعث نمی‌شود که مدارس معمولی، غیرمذهبی‌تر شوند؟ مگرنه اینکه دانش‌آموز در دوران مدرسه باید با همه جور افرادی از فکرها و عقیده‌های گوناگون تعامل و هم‌نشینی داشته باشد؟ از طرف دیگر آیا اطمینان دارید دانش‌آموزانی که در مدارس مسجدمحور درس می‌خوانند بعد از مدتی دین‌گریز نمی‌شوند؟ همه اینها در حالی است که مدرسه باید به مثابه یک نهاد مستقل اجتماعی در نظر گرفته شود؛ نهادی که باید به کانون همدلی، همفکری و بستری برای تجربه مشترک افرادی با گرایش‌های گوناگون فکری، دینی، سیاسی، اجتماعی و زبانی در مسیر توسعه و پیشرفت تبدیل شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین