صداوسیما؛ انحصاری، کم‌مخاطب و نورچشمی با بودجه ۳ برابری!
کد خبر: 15544

صداوسیما؛ انحصاری، کم‌مخاطب و نورچشمی با بودجه ۳ برابری!

اختصاص بودجه ۲۴ هزار میلیارد تومان به صدا و سیما برای سال ۱۴۰۳ در حالی رقم می‌خورد که رشد بودجه سایر دستگاه‌ها در سال آینده حدود ۱۲ درصد است و گفته می‌شود بودجه سازمان محیط زیست نسبت به سال گذشته کاهش هم داشته است!

 

بیان فردا | نمایندگان مجلس در حالی ۲۴ هزار میلیارد تومان برای بودجه سال آینده صدا و سیما اختصاص داده‌اند که هیچ معیاری برای تعیین چرایی افزایش بودجه این سازمان ندارد.

به طور مشخص، کسی با افزایش بودجه این سازمان در صورتی که خروجی مشخصی داشته باشد زاویه‌ای ندارد، اما مسئله‌ وقتی چالش‌‌برانگیز می‌شود که آمارها و شواهد نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته میزان مخاطبین و اثرگذاری این شبکه هر سال آب رفته و کاهش داشته اما بودجه آن به طرز فزآینده‌ای افزایش داشته است.

آیا در سال ۱۴۰۳ قرار است اتفاق ویژه‌ای در سازمان صداوسیما رخ بدهد که نمایندگان تصمیم گرفته‌اند بودجه این سازمان را سه برابر کنند؟ یا اصلا در کجای دنیا، شبکه‌های تلویزیونی که از صبح تا شب آگهی پخش می‌کنند، بودجه از دولت می‌گیرند؟ 

آیا غیر از این است که هزاران شبکه تلویزیونی در جهان بدون داشتن بودجه دولتی می‌توانند برنامه‌های پرهزینه بسازند و برای بالا بردن هر‌چه بیشتر آمار بینندگان‌شان، رقابت کنند و میلیون‌ها ببینده نیز داشته باشند؟

برای مقایسه بد نیست که مقایسه‌ای داشته باشید میان عملکرد شبکه الجزیره و صدا و سیما در پوشش جنگ غزه، شبکه الجزیره که بودجه‌ای خیلی کمتر از صدا و سیما در اختیار دارد توانسته نقش مهم و اثرگذاری در پوشش بحران ایفا و مرجع انتشار اخبار و وقایع مهم این منطقه در رسانه‌های جهان باشد، در حالی که صدا و سیما به عقیده برخی سیاسیون حتی از تبین مسئله غزه برای مردم ایران نیز ناتوان است، چه برسد به تأثیرگذاری در سطح جهانی.

در حقیقت در یک فضای ایده‌آل صدا و سیما باید با هزینه‌ای که از تبلیغات انحصاری درمی‌آورد، نه تنها بی‌نیاز از بودجه دولت باشد، بلکه مبلغی را نیز به خزانه دولت واگذار کند، اما امروز این سازمان با همه بودجه فزاینده پنهان و آشکار، سال به سال اُفت کرده و مخاطب خود را از دست داده است.

اما مقصر کیست؟ به نظر می‌رسد مقصر ساختاری است که در این سازمان وجود دارد و کسی خود را در قبال بودجه‌ای که از جیب مردم برداشته می‌شود پاسخگو نمی‌داند.

به عقیده بسیاری از افرادی که در این سازمان مشغول به فعالیت بوده‌اند، مدیران این سازمان گرفتار دایره بسته و رویکردی خاص هستند که خروجی آن چیزی جز وضعیت فعلی نیست.

در حقیقت به لطف انحصار و نبود رقیبی که در کشور اجازه فعالیت داشته باشد، حتی اگر به جای ۲۴ هزار میلیارد تومان، ۲۴۰ هزار میلیارد تومان نیز به این سازمان بودجه تعلق بگیرد، جز اتلاف منابع ثمر دیگری برنمی‌آید.

 

  • ناشناس

    چقدر گیر میدین😬😠
    خیلی حسودین🙄😒

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین