قرارداد واسطه‌‎ها برای رحم اجاره‌ای معتبر نیست
کد خبر: 15614
متخصص زنان، زایمان و نازایی:

قرارداد واسطه‌‎ها برای رحم اجاره‌ای معتبر نیست

رحم اجاره‌ای در کشور ما از لحاظ قانونی باید شرط پزشکی داشته باشد؛ یعنی دو نفر از اساتید دانشگاه یا بعضی مراکز باشند که یک نفر با تایید آنها این امکان را پیدا کند. بنابراین مریض باید حتماً مشکل پزشکی داشته باشد که این مشکل می‌تواند مشکلات مربوط به رحم باشد یا مشکلات سیستمیک مربوط به کل بدن که این مادر توان بارداری ندارد یا اگر بارداری در او اتفاق بیفتد برایش خطر جانی داشته باشد.

 

بیان فردا | استفاده از رحم اجاره‌ای برای زنانی که به دلایل مختلف قدرت باروری ندارند و می‌خواهند از ژن خود و همسرشان فرزندی داشته باشند راه‌حلی است که در ایران بسیار مرسوم است. اما و اگر‌های این روش البته بسیار زیاد است. سایت جنایی پس از گفت‌وگویی که با یک دلال رحم اجاره‌ای داشت حالا به سراغ دکتر حدیث گیلانی، متخصص زنان، زایمان و نازایی، رفته که تجربه بسیاری در مراقبت از بیماران رحم جایگزین دارد و در یکی از مراکز ناباروری هم مشغول فعالیت است. چکیده‌ای از توضیحات این متخصص را در ادامه بخوانید:

*رحم اجاره‌ای در کشور ما از لحاظ قانونی باید شرط پزشکی داشته باشد؛ یعنی دو نفر از اساتید دانشگاه یا بعضی مراکز باشند که یک نفر با تایید آنها این امکان را پیدا کند. بنابراین مریض باید حتماً مشکل پزشکی داشته باشد که این مشکل می‌تواند مشکلات مربوط به رحم باشد یا مشکلات سیستمیک مربوط به کل بدن که این مادر توان بارداری ندارد یا اگر بارداری در او اتفاق بیفتد برایش خطر جانی داشته باشد.

*ما به عنوان متخصص زنان، پزشک عفونی، داخلی و روانپزشک هم به نوبه خود تاییدیه می‌دهند و بعد آن افراد به مرکز ناباروری می‌روند و آنجا قرارداد بسته می‌شود. گاهی ممکن است واسطه‌ها هم این رحم‌ها را پیدا کنند و قراردادی بین خودشان بیرون ببندند، ولی واقعاً قرارداد معتبری نیست و قراردادی معتبر است که در آن مرکز زیر نظر وکیلی که خود آن مرکز دارد [بسته می‌شود].

*بعضی از اینها آن خانم را که مطلقه است یا هر چیزی نزد خودشان می‌آورند و بعضی‌ها به او سر می‌زنند. اینها باید ماهانه مبلغی را [به عنوان مخارج تغذیه و مراقبت فرد] بدهند. مبلغی که به من گفته‌اند سال گذشته ماهی چهار میلیون تومان [بود] و امسال می‌گویند که ماهی 6 میلیون تومان مادر موظف است به حساب آن طرف بریزد که تغذیه مناسبی داشته باشد. هزینه آزمایشات، سونو و... هم جداست.

*درست است که اینها از همه نظر چک می‌شوند و صحیح و سالم هستند، اما یکسری خطرات غیرقابل پیش‌بینی است؛ مثلاً افسردگی بعد از زایمان یا ممکن است این خانم سزارین کند و در سزارینش برای حاملگی بعدی که برای خودش هست چسبندگی جفت ایجاد شود و مجبور شود رحمش را در بیاورد، چون هر سزارینی ریسک چسبندگی جفت را در حاملگی‌های بعدی بالا می‌برد.

*مریضی داشتم که می‌گفت بچه را به من نشان ندهید چون اگر ببینم خیلی سخت است که از آن دل بکنم یا به خانم می‌گفت خواهش می‌کنم از من نخواهید که به آن شیر بدهم، چون طی این ۹ ماه این حس را داشتم که واقعاً بچه خودم است و نمی‌توانم به آن شیر بدهم، از من جدایش کنید.

*اگر دنبال این هستند که [جنین] خوشگل باشد باید از تخمک اهدایی یا جنین اهدایی استفاده کنند؛ یعنی سلولی که جنین از آن شکل گرفته است. مثلاً می‌گویند تخمک اهدایی را از یک نفر بگیر که قد بلند دارد و چشم‌ها و پوستش این رنگی است و آن است که ژنتیک و [فنوتیپ] جنین را مشخص می‌کند.

*من مریضی دارم که با خانم صاحب رحم اجاره‌ای دوست شده‌اند یا فامیل‌شان است و به عنوان کسی که به خواهر یا دخترخاله‌اش کمک کند این کار را کرده است؛ یعنی خودش بچه داشته و خواهرش باردار نمی‌شده و برای کمک آمده است.

 

*بیشترین علت نازایی ضعیف بودن اسپرم است که می‌تواند به خاطر استرس و بالا رفتن سن ازدواج باشد که هم تخمک کیفیتش پایین می‌آید هم اسپرم. اکثر کیس‌های IVF ما سن بالا دارند. امواج موبایل و لپ‌تاب و... هم در پایین آمدن اسپرم بی‌تأثیر نیست، اما بیشتر از همه همان بالا رفتن سن است.

*الان به خیلی از مریض‌ها می‌گویم سن‌تان بالای 35 است یا اگر زیر 35 هستید و فعلاً قصد بارداری ندارید فریز تخمک بکنید. کسانی که متأهل هستند می‌گویند ما قصد بچه‌دار شدن نداریم، می‌گویم ممکن است پنج سال دیگر منصرف شوید، یک جنین فریز کنید که اگر بعدها پشیمان شدید مجبور نشوید از جنین اهدایی استفاده کنید.

*مریضی داشتم که با تخمک اهدایی باردار شد، ۱۲ سال بود ازدواج کرده بود و بچه‌دار نمی‌شد بعد در هفته نهم سقط کرد. گفت من هر چه فکر می‌کنم، نمی‌توانم. همیشه می‌گفت در لیست اهدا بودم که نوبتم بشود اما الان که باردار شده‌ام، مدام این مساله را دارم که این بچه متعلق به من نیست و شبیه من نمی‌شود، نمی‌خواهم این بچه در بدن من رشد کند. دچار اختلال سایکولوژیک شده بود که ما آن را فرستادیم پیش روانپزشک برود و در نهایت هم بچه را سقط کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین