ببینید| آموزش و پرورش دربرابر تحقیر و تنبیه دانش‌آموزان
کد خبر: 2007

ببینید| آموزش و پرورش دربرابر تحقیر و تنبیه دانش‌آموزان

به دنبال انتشار ویدیویی از رفتار تحقیرآمیز مسئولان یکی از مدارس با دانش آموزان حاضر در صف و قیچی کردن موی آنان، وزارت آموزش و پرورش وارد عمل شد.

بیان فردا | رفتارهای تحقیرآمیز با دانش آموزان، تنبیه بدنی، قیچی کردن موی سر، تمسخر در جمع دیگر دانش آموزان و ... همه جزو مواردی است که می‌توان آن را در لابه لای خاطرات بسیاری از دانش آموزان سال های نه چندان دور کشور پیدا کرد. خاطراتی که به نظر می رسد در میان متولدین چندین نسل و دهه تا دهه هفتاد مشترک باشد. این خاطرات اما برای متولدین دهه هشتاد که مدرسه رفتن را از سال های پایانی این دهه یا دهه 90 آغاز کرده اند، چندان قابل تصور نیست و گرچه ممکن است آنها نیز با رفتارهای نامناسبی در طول تحصیل مواجه شده باشند، اما دیگر خبری از رفتارهای غلط و تبدیل به عرف شده سال های نه چندان دور دیده نمی شود. به این شرایط باید تجربه دوری دو ساله دانش آموزان از محیط های آموزشی را هم اضافه کرد. دانش آموزانی که هیچ تجربه ای از فضای مدرسه ندارند. در چنین شرایطی روز گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که یکی از مسئولان مدرسه در حال قیچی کردن موی سر دانش آموزان است. رفتاری که گرچه ممکن است به اصطلاح برای متولدین دهه های قبل از 80 نوعی خاطره محسوب شود، اما در حال حاضر رفتار تحقیر آمیز و غیر اخلاقی محسوب می شود. از طرفی دیگر از همان روزهای اول بازگشایی مدارس از فروردین 1401، کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه در برخی مدارس، دانش‌آموزان تنبیه شدند. هر چند که تعداد این کلیپ‌ها انگشت شمار است اما همین تعداد اندک هم سؤال برانگیز است. ویدیوی قیچی کردن موی سر و همچنین دیگر ویدیوها در نهایت واکنش سخنگوی وزارت آموزش و پرورش را به دنبال داشت.

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص کلیپ منتسب به مدیر یک مدرسه در تهران که در حال تنبیه بدنی دانش‌آموزان است، اظهار کرد: مدیر عزل شد و به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شد.

در کلیپ دیگری نیز دانش‌آموزان مدرسه‌ای نشان داده می‌شود که یک نفر که احتمالا ناظم مدرسه است، در حال کوتاه کردن موهای دانش‌آموزانی است که در حیاط مدرسه حضور دارند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در خصوص ماجرای کوتاه کردن موهای سر دانش‌آموزان در یک مدرسه نوشت: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» و ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم؛ رفتار فرد خاطی با دانش‌آموزان عزیز مطابق ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری؛ «اعمال و رفتار خلاف شؤون اداری یا شغلی است» که از طریق هیأت رسیدگی به تخلفات اداری و تنبیهات موضوع ماده ۹ قانون مذکور رسیدگی می‌شود.

حالا باید دید که واکنش های تند وزارت آموزش و پرورش به سو رفتار با برخی از دانش آموزان در محیط های آموزشی منجر به کاهش ارتکاب چنین رفتارهایی در مدارس خواهد شد، یا با بازگشایی مجدد مدارس شاهد موج جدیدی از سو رفتار با دانش آموزان در محیط های آموزشی خواهیم بود.

همچنین پرسش مهم ترین این است که آیا آموزش و پرورش صرفا به موضوعاتی ورود می کند که ویدیوهای آن در فضای مجازی منتشر شود؟ اگر دانش آموزی مورد رفتارهای نامناسب از سوی معدود مسئولان ناخلف در مدارس قرار بگیرند و ویدیویی از آن منتشر نشود، آیا باز هم آموزش و پرورش همین واکنش سریع را از خود نشان خواهد داد؟

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین