واکنش سیاسیون به ماجرای «مهسا امینی»
کد خبر: 2601

واکنش سیاسیون به ماجرای «مهسا امینی»

مرگ یک دختر جوان که به گفته پلیس در کلاس گشت ارشاد دچار سکته قلبی شد موجی از اعتراض و واکنش را برانگیخته است.

مهسا امینی با اسم اصلی ژینا امینی متولد سال ۱۳۷۹ در سقز کردستان که در هفته ای که گذشت به همراه خانواده اش و برادرش کیارش برای تفریح و گذراندن تعطیلات به تهران سفر کرده بود، سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ توسط پلیس امنیت اخلاقی و گشت ارشاد برای حضور در کلاس های آموزشی در مقر پلیس در خیابان وزرا هدایت می شود و در آنجا دچار عارضه قلبی و مغزی میشود. مهسا امینی در کما بسر می برد عصر روز جمعه ۲۵ شهریور درگذشت.

با توجه به نقد و انتقادهایی که پیشتر هم به فعالیت های گشت ارشاد در کشورمان وجود داشت افکار عمومی  به شدت از این ماجرا متاثر شده و انگشت اتهام به سوی گردانندگان گشت ارشاد نشانه رفته است هر چند نیروی انتظامی تاکید دارد که مرگ مهسا امینی به دلیل عارضه قلبی بوده و برخورد بدی با او نشده است اما ظاهرا این سخنان افکار عمومی را اقناع نکرده است .

در این جا می خواهیم واکنش هایی که از سوی چهره های سیاسی درباره این ماجرا اتفاق افتاده است را منتشر کنیم که در ادامه می آید.

مهدی کروبی: خبر درگذشت جانسوز خانم مهسا امینی دختر جوان کردمان به شدت مرا متاثر کرد

بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَت؟

خبر درگذشت جانسوز خانم مهسا امینی دختر جوان کردمان به شدت مرا متاثر کرد. با آنکه مدتی است در حال نوشتن مطلبی جامع درباره شیوه حکمرانی فعلی بودم و تا انتشار آن بنا نداشتم سخنی بگویم اما حزن ناشی از این جنایت آنقدر عمیق بود که تاخیر در اعلام محکومیت آن را به صلاح ندانستم.

پیش از آن اما لازم می دانم ضمن ابراز همدردی با خانواده محترم امینی، این مصیبت بزرگ را به پدر و مادر این عزیز از دست رفته و همچنین دیگر عزیزان این دختر مظلوم و مردم شریف ایران که قلوبشان از این حادثه جریحه دار شده تسلیت بگویم. از خداوند متعال برای آن مرحومه مغفوره رحمت الهی و برای بازماندگانش صبری جمیل مسئلت می کنم.

کروبی در ادامه این پیام آورده است: در سال ٨٦ قتل خانم دکتر زهرا بنی یعقوب که به بهانه ارشاد بازداشت شده بود قلوب مردم مان را جریحه دار کرده بود. آن ماجرا که شباهت بسیار با این پرونده دارد مورد اعتراض واقع شد و در گفتگوهای پیش از انتخابات ۸۸ به آن پرداختم تا این پرونده به فراموشی سپرده نشود. رییس وقت دستگاه قضا هم دستوری برای رسیدگی به آن پرونده صادر کرد اما در سایه فشار دست های پنهان نه تنها آن پرونده به نتیجه نرسید بلکه نهایتا با حکمی سخیف موضوع مختومه گردید.

لذا با توجه به تجربه هاى پیشین از مردم عزیز، شخصیت ها و جریان های سیاسی می خواهم که برای ممانعت از تکرار این نوع جنایت ها، تحقیرها و آزار و اذیت زنان و دختران این پرونده را تا مختومه کردن این روش غیر شرعی و غیر انسانی پیگیری کنند. مهدی کروبی برای تغییر در کنار شماست.

سید محمد خاتمی: برای خدا، آبروی اسلام و رعایت انتظارات به‌حق ‌مردم⁩ از رفتارهای ‌خلاف‌قانون⁩، منطق و شرع دست برداشته شود

سید محمد خاتمی در توییتر با انتشار متنی نسبت به ماجرای برخورد گشت ارشاد با مهسا امینی واکنش نشان داد.

رییس جمهور اسبق ایران نوشت: باز هم ‌فاجعه⁩ ای ناگوار که درد آن تا مغز استخوان را می سوزاند!

‌طبق اخبار، ‌دختر⁩ خانمی با ادعای پوشش نامناسب ‌بازداشت⁩ و در جریان بازداشت و انتقال دچار جراحات و عارضه قلبی و مغزی می شود!

آیا این فاجعه و رویدادهای پرتکرار مشابه آن کافی نیست که برای خدا، برای آبروی اسلام و رعایت انتظارات به‌حق ‌ مردم⁩ و حال بدی که در تنگناهای معیشتی و مواجهه با انواع ‌ فساد⁩ های ویرانگر و ‌ ناکارآمدی⁩ ها دارند از این شیوه و رفتارهای ‌ خلاف‌قانون⁩، منطق و شرع دست برداشته شود و بیش از این زمینه مشوه شدن چهره ‌ اسلام⁩ و نظام را فراهم نیاورند و با پدیدآورندگان این حوادث برخورد مناسب صورت گیرد؟!

 جهانگیری: نمی توان از کنار این حادثه تلخ گذشت؛ این رفتارها را تمام کنید

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی نوشت: حادثه تلخی که برای خانم مهسا امینی، دختر جوان ایرانی، اتفاق افتاد، رویدادی تلخ و اندوه‌بار است که نمی‌توان از کنار آن با بی‌تفاوتی گذشت؛ واقعه‌ای که در آن دختری مسافر در عین صحت و سلامت توسط پلیس گشت ارشاد تهران دستگیر شد. اکنون خانواده‌اش در عزای از دست‌دادن دخترشان هستند و افکار عمومی نیز به‌شدت آزرده و عصبانی است. 

درخواست محمدرضا عارف از قوه قضاییه برای رسیدگی سریع به ماجرای «مهسا امینی»​

رئیس بنیاد امید ایرانیان نوشت: بار دیگر حادثه ای تلخ و ناگوار برای یکی از بانوان کشورم رخ داد و افکار عمومی جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است .

این حجم از اخبار منفی و ناگوار، خشونت عریان و نفرت پراکنی، روح و روان ملی مردم ایران را آزرده کرده است.

از قوه قضائیه انتظار است که به سرعت اتفاق تاسف بار رخ داده برای یکی از بانوان محترم که در اختیار نیروی انتظامی بوده است را مورد رسیدگی قرار داده و ضمن برخورد شدید و قانونی با خاطیان احتمالی، درباره برکناری آنان از سمت خود تصمیمات لازم را اتخاذ نماید چرا که ظاهرا برای عده ای استعفاء و کناره گیری از مسئولیتی که لایق آن نیستند سخت و دشوار است .

نامه محمود صادقی به رییس قوه قضاییه در خصوص ماجرای «مهسا امینی»

در نامه محمود صادقی به حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای آمده است:

به نام خدا

جناب حجت‌الاسلام آقای محسنی اژه‌ای

رییس محترم قوه قضاییه

باسلام و عرض تسلیت بمناسبت اربعین حسینی (ع)

پیرو انتشار اخباری پیرامون بازداشت خانمی به نام مهسا امینی توسط گشت ارشاد و ابتلای او به عارضه قلبی و به کما رفتن او در محل بازداشت، که موجب نگرانی و آزردگی خاطر عامه مردم شد، مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران در اطلاعیه ای اعلام کرده: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد.»

اولا نیروی انتظامی بر اساس کدام مجوز قانونی حق بازداشت شهروندان و به تعبیر خود هدایت آنها برای توجیه و آموزش به مراکز پلیس دارد؟

ثانیا باتوجه به اقرار پلیس مبنی براینکه نامبرده هنگام بروز عارضه قلبی در اختیار یکی از بخش‌های پلیس تهران بوده، قطعا مسئولیت حفظ جان و سلامتی او با نیروی انتظامی است.

از جنابعالی به عنوان رییس قوه قضاییه، که طبق قانون اساسی موظف به پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی است، انتظار می‌رود نسبت به چنین رفتارهایی توسط ضابطان دادگستری حساسیت داشته باشید و با صدور دستور ویژه موضوع را مورد رسیدگی قرار داده و با مسئولان ذی‌ربط برخورد قانونی نموده و جهت التیام خانواده و افکار عمومی نتیجه اقدامات خود را به اطلاع عموم برسانید.

سخنگوی دولت اصلاحات: این چه ارشادی است که به مرگ ختم می‌شود؟

عبدالله رمضان زاده در واکنش به ماجرای مهسا امینی نوشت: این چه ارشادی است که به مرگ منتهی می‌شود؟ حقیقتا معنی کلمات را واژگون می کنید؟

عباس عبدی: این طرز اداره کشور نیست

عباس عبدی در حساب توییتر خود نوشت: درباره خانم مهسا امینی چه باید گفت که پیشتر و در موارد کمابیش مشابه گفته نشده باشد؟ یک کلام این طرز اداره کشور نیست. نه قانونش مربوط مطابق خواست عمومی است، نه در اجرا می توانند متعادل رفتار کنند، و نه قادرند که به شفافیت تن دهند .انتظار هم دارند که ادعاهایشان پذیرفته شود.

واکنش رئیس سازمان فضای مجازی بسیج به ماجرای مهسا امینی

مسلم معین ، رییس سازمان فضای مجازی بسیج نوشت: اگر سری به خیابانهای تهران بزنید میبینید که بی حجابی بیداد می کند و خبری از کنترل هم نیست. هوچی گری اصلاحطلب ها و علینژادها بعد از اتفاقاتی مثل مهسا امینی که سر یک کلاس پیش آمده هم محکم کاری برای تئوریزه کردن بی حجابی با دخیل بستن به گشت ارشادی است که دیگر وجود ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی: مجلس باید موضوع مهسا امینی را پیگیری کند

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی نوشت: موضوع مهسا امینی و حادثه رخ داده را باید مجلس به دقت مورد بررسی و هر گونه تخلف قصور مورد بررسی و هر گونه تخلف قصور یاجنایت احتمالی را با قطیت پیگیری نماید.

اگر حقوق مردم از سوی نمایندگان ملت مورد حمایت قرار نگیرد چه کسی باید پیگیر این حادثه تلخ باشد؟امنیت جانی مردم مقدم بر هر ارشادی است.

نماینده مجلس: پرونده "مهسا امینی" را پیگیری کرده و به مردم گزارش می‌دهم

جلال رشیدی کوچی درباره گزارش نیروی انتظامی در خصوص مهسا امینی گفت: گزارشی که نیروی محترم انتظامی داده‌اند این بوده که ایشان به جلسه کلاس‌های توجیهی دعوت شده بوده است، این یک گام قابل پیشرفت و قابل تحسین بوده که بخواهند در کلاس‌های توجیهی این کار را انجام دهند ولی اتفاق رخ داده باید بررسی شود. اینکه ما به این راحتی یک دختر جوانی که می‌توانسته سال‌ها زندگی داشته باشد و خانواده‌اش را با این نوع رفتار آزار دهیم، قابل قبول نیست، حداقل برای من این موضوعات قابل هضم نیست. حتماً این موضوع را به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و نتیجه‌اش را شفاف به مردم خواهم گفت.

احمد زیدآبادی: این چه هدایتی است؟

مرگ مغزی ژینا امینی، دختر خانمِ جوان سنندجی، پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران، ادامۀ روندِی است که کارشناسان امور اجتماعی بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند.

پلیس تهران گفته است که خانم امینی به قصد "هدایت" دستگیر شده، اما به طور ناگهانی دچار عارضۀ قلبی شده است. اگر این روایت را صد در صد هم معتبر بدانیم آیا پلیس نمی‌داند که صِرف دستگیری یک دختر مسافر شهرستانی در حضور خانواده‌اش چه شوک روانی به او وارد می‌کند؟ دستگیری دختران جوان مردم و انتقال آنها به مقر گشت ارشاد، چگونه به "هدایت" آنها کمک می‌کند که پلیس تهران مدعی آن شده است؟

واکنش سخنگوی دولت به مرگ مهسا امینی:

تلخی برخی اتفاق‌ها به راحتی فراموش نمی‌شود

سخنگوی دولت در پیامی نسبت به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد و نوشت : تلخی برخی اتفاق‌ها به راحتی فراموش نمی‌شود ...

در یادداشت توئیتری بهادری جهرمی آمده است: درگذشت غم‌انگیز خانم مهسا امینی را به خانواده آن مرحومه، به‌ویژه پدر و مادر داغدارش، تسلیت عرض می‌کنم. تلخی برخی اتفاق‌ها به راحتی فراموش نمی‌شود ...

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین