استقلال در باتلاق گلبرگ‌های مغرور پوشالی
کد خبر: 4013

استقلال در باتلاق گلبرگ‌های مغرور پوشالی

مهلت قانونی پرداخت بدهی استراماچونی نیز تمام شد و سرانجام همان‌طور که انتظار می‌رفت خبری از این پرداخت از راه نرسید تا استقلال به همین سادگی از رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا کنار برود.

بیان فردا |  تیمی که یک فصل تمام شکست نخورده بود تا سهمیه آسیا را به دست بیاورد، روبه‌روی مدیران خودی بازنده شد و با تحمل این شکست تلخ، آسیا را از دست داد. این تازه شروع ماجراست و اگر پرداخت در نهایت‌ انجام نشود، جریمه‌های بزرگ‌تری نیز در انتظار استقلال خواهد بود.

سونامی سقوط

استقلال مدت‌ها زمان داشت تا با استراماچونی تسویه کند اما هیچ مدیری در باشگاه این کار را انجام نداد تا یک جریمه حدودا صد میلیاردی روی دست آبی‌ها باقی بماند. جالب اینکه این تنها پرونده دردسرساز استقلال نیست و این باشگاه به زودی با شکایت‌های بیشتری نیز روبه‌رو خواهد شد. از پادووانی تا دیگران، هنوز شکایت‌های بیشتری در انتظار استقلال است و این احتمال وجود دارد که حتی جرایمی بیشتر از حذف شدن از آسیا انتظار این تیم را بکشند.

اگر استقلال نتواند به لحاظ مالی راهکار عبور از این بحران بزرگ را پیدا کند، با شکست سهمگینی روبه‌رو خواهد شد. داستان‌هایی مثل کسر امتیاز و حتی سقوط به دسته پایین‌تر، این باشگاه را تهدید می‌کنند. استقلال در نهایت باید بدهی‌اش را بپردازد اما این کار در زمان درست صورت نگرفته و شانسی برای بازگشت این تیم به آسیا دیگر وجود نخواهد داشت. جالب اینکه ساپینتو نیز این اواخر حتی یک دلار دریافتی نداشته و قراردادش به او اجازه می‌دهد که هر لحظه با استقلال فسخ کند.

سلاطین بی‌خیالی

این پرونده، خیلی بیشتر از یک مقصر دارد. مدیرانی که دستمزد استرا را به موقع پرداخت نکردند و فرصت فسخ قرارداد را به این مربی دادند، مدیرانی که با او برای این جدایی به توافق نرسیدند، مدیرانی که به دروغ صحبت از دیدار مستقیم با این مربی کردند و مدیرانی که هر بار تصمیم گرفتند هزینه لازم برای توافق با این مربی را صرف خرید بازیکن کنند، همگی مشغول خیانت به استقلال بودند.

جالب اینکه پرداخت طلب استراماچونی هرگز جایی در برنامه‌های آجورلو نیز نداشت. مدیری که میلیاردها تومان برای قراردادها در استقلال هزینه کرده بود، حاضر نشد طلب سرمربی ایتالیایی را بدهد. روزی که فتح‌ا...‌زاده روی کار آمد نیز طلب استراماچونی با 50 میلیارد تومان جمع می‌شد اما او نیز مشغول توزیع پول بین بازیکنان بود و ظاهرا امید داشت که معجزه رخ دهد و این رقم از آسمان به استقلال برسد. اتفاقی که در نهایت رخ نداد. این وسط وزیر ورزش و حتی رسانه ملی نیز مقصر بودند. نهادهایی که می‌توانستند در چنین شرایطی به کمک استقلال بیایند اما ترجیح دادند که ذره ذره آب شدن این تیم را از بیرون تماشا کنند.

گلبرگ مغرور، نسخه بدلی!

فعل و انفعالات پرونده استراماچونی، موجب استعفای قابل پیش بینی فتح‌ا...‌زاده نیز شد. او در حالی استقلال را برای پنجمین بار ترک کرد که در متن استعفا، از شعر معروف گلبرگ مغرور استفاده کرده بود! البته برخلاف آن‌چه این مدیر روی آن تاکید داشت، اصلا غروری برای او باقی نمانده بود! چراکه دیگر کسی نبود که فتح‌ا...زاده برای فراهم آوردن رقم این بدهی به او التماس نکرده باشد. به هر حال این مدیر هم قطعا در شمار افراد مقصر در این پرونده قرار می‌گیرد. او وقتی به دنبال فراهم آوردن این مبلغ رفت که عملا دیگر دیر شده بود و چاره‌ای برای تغییر دادن شرایط وجود نداشت. او در این ماموریت مهم شکست خورد تا ناچار به ترک استقلال شود. فتح‌ا...‌زاده قبل از این تاکید داشت که بدون شک این آخرین دوره حضورش در استقلال است. با این عملکرد، استقلالی‌ها امیدوارند او حداقل به این وعده عمل کند.

آینده‌ساز، آینده‌سوز شود

داستان استراماچونی و استقلال، در نهایت به یک تراژدی بزرگ تبدیل شد. مردی که همه امیدوار بودند عصر جدیدی برای آبی‌ها بسازد، در انتها این تیم را به بن‌بست تازه‌ای رساند. سرمربی آینده‌ساز استقلالی‌ها، در نهایت بخشی از آینده این تیم را سوزاند اما خود او هرگز تقصیری نداشت و این گناه مدیرانی بود که هرگز در قواره‌های استقلال به نظر نمی‌رسیدند.

این سومین بار است که این باشگاه شانس حضور در لیگ قهرمانان را پس از گرفتن سهمیه از دست می‌دهد. آنها سال‌ها قبل یک بار به خاطر ارسال دیرهنگام مدارک به ای.اف.سی از آسیا محروم شدند. سال گذشته نیز باطل شدن مجوز حرفه‌ای، آسیا را از استقلال گرفت و حالا پرافتخارترین باشگاه ایرانی آسیا، در حذف شدن از لیگ قهرمانان حتی قبل از شروع بازی‌ها هت‌تریک کرد. این فقط یک شکست بزرگ و تلخ برای استقلال نیست. بدون شک، این یک ناکامی بزرگ برای فوتبال ایران و یک ضربه تاریخی به اعتبار و هویت این فوتبال است. فوتبالی که تیم‌هایش حتی مجوز شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان را نیز به دست نمی‌آوردند و برای حضور در این تورنمنت نیز با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین