در مواجهه با مجرم قابل اصلاح بنا را بر اصلاح بگذاریم، نه حذف و‌ طرد
کد خبر: 4372
رئیس قوه قضاییه:

در مواجهه با مجرم قابل اصلاح بنا را بر اصلاح بگذاریم، نه حذف و‌ طرد

رئیس قوه قضاییه گفت: در مواجهه با مجرمی که قابل اصلاح است باید بنا را بر اصلاح او بگذاریم نه حذف و‌ طرد او؛ باید از لغزش همه نیروهای انسانی در همه دستگاه‌ها پیشگیری به عمل آوریم.

 

بیان فردا| حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه صبح امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد طی سخنانی در همایش ملی «ربع قرن پیشگیری از وقوع جرم؛ دستاوردها و چشم‌اندازها» که به همت سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد، ضمن تبریک میلاد موفورالسرور حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) اظهار کرد: امروز عظمت، قدرت، استقلال، بازدارندگی، خودباوری و خوداتکایی جمهوری اسلامی ایران از جهاتی بی‌مانند ‌و بی‌مثال است و بخش مهمی از این امر مرهون مجاهدت‌های نیروهای مسلح کشور است و من به شما سرداران اسلام و مدافعان امنیت کشور ارادت قلبی دارم.

بخش هایی از اظهارات اژه‌ای را در ادامه می‌خوانید:

ما در دستگاه قضایی و در مواجهه با جرایم و تخلفات در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه نیروهای مسلح، نمی‌خواهیم فقط بر اقدامات سلبی و مقابله با رذایل تاکید کنیم بلکه درصدد آن هستیم تا بستر رشد فضائل را نیز به حد بسیار بالایی برسانیم. باید توأمان هم بستر رشد فضائل را فراهم آوریم و هم فضا را برای روییدن رذائل تنگ و تنگ‌تر کنیم.

گاهی فردی از سر دلسوزی و خیرخواهی و‌ بدون سوءنیت اما بر اساس تشخیص غلط، مبادرت به بی‌انضباطی می‌کند؛ حتی ممکن است وفق موازین قانونی نیاز به تنبیه و مجازات و تنزل درجه چنین فردی باشد؛ در اینجا باید به انگیزه و نیت فرد و شرایطی که او در‌ داخل آن، عملی را مرتکب شده توجه ویژه داشت و‌ پس از توجه و عنایت به این موارد، نسبت به تنبیه و مجازات فرد اتخاذ تصمیم کرد و‌ پس از آن ، موضوع را برای خود او و خانواده‌اش و دیگران تبیین نمود.

بدیهی است که پیشگیری مقدم بر درمان است اما باید به مراتب و درجات اصل پیشگیری نیز توجه کنیم. برای مثال، بدانیم وقتی جرم و لغزشی واقع می‌شود چه مراحل و مقدماتی بر آن جرم و لغزش مترتب بوده، تا در‌ نتیجه آن، فرآیند پیشگیری‌ را از همان مراحل و مقدمات آغاز کنیم.

وقتی جرمی واقع می‌شود ما نباید صرفاً به علت تامه و‌ نهایی وقوع آن جرم توجه کنیم بلکه باید به سایر علل و مقدمات وقوع جرم نیز عنایت داشته باشیم و‌ در راستای پیشگیری از آنها نیز اقدامات و ترتیبات مقتضی را به عمل آوریم.

در مواجهه با مجرمی که قابل اصلاح است باید بنا را بر اصلاح او بگذاریم نه حذف و‌ طرد او؛ باید از لغزش همه نیروهای انسانی در همه دستگاه‌ها پیشگیری به عمل آوریم و این پیشگیری را در همه مراحل و ابعاد لحاظ کنیم.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین