واکنش پوربابایی، حقوقدان به حکم ۲۷۰ ساعت نظافت اماکن برای عدم رعایت حجاب: حکم مبانی اخلاقی ندارد و انتقامی است
کد خبر: 5195

واکنش پوربابایی، حقوقدان به حکم ۲۷۰ ساعت نظافت اماکن برای عدم رعایت حجاب: حکم مبانی اخلاقی ندارد و انتقامی است

پوربابایی حقوقدان درباره حکم ۲۷۰ ساعت ارائه خدمات عمومی رایگان برای جرم عدم رعایت حجاب گفت: به‌نظر می‌رسد این حکم بیشتر از آنچه که مجازات باشد انتقامی است که سبب تحقیر و توهین مرتکب را فراهم می‌کند.

بیان فردا | روز گذشته تصویر رای قطعی یکی از شعب دادگاه کیفری دو در فضای مجازی بازنشر شد که بر اساس آن، یک زن متهم به عدم رعایت حجاب شرعی به ۲ ماه حبس محکوم شده و سپس به عنوان مجازات جایگزین حبس، ۲۷۰ ساعت ارائه خدمات عمومی رایگان (نظافتچی اماکن) برای او تعیین شد. (اینجا بخوانید)

هوشنگ پوربابایی، وکیل دادگستری درباره این حکم به دیده‌بان ایران گفت: این حکم از نظر قانونی درست است ولی مبانی اخلاقی که منشا و منبع علم حقوق است در حکم مفقود است.

پوربابایی همچنین گفت: به‌نظر می‌رسد این حکم بیشتر از آنچه که مجازات باشد انتقامی است که سبب تحقیر و توهین مرتکب را فراهم می‌کند.

این حقوقدان ضمن تأکید به این که فلسفه مجازات بازدارندگی است، گفت: چنین احکامی نه تنها بازدارندگی ایجاد نمیکند بلکه لج مرتکب(مردم) را در خواهد آورد. عملا هم روزی چهار ساعت کار کردن مرتکب قریب به هفتاد روز وی را در بر خواهد گرفت و احتمالا از سایر اشتغالات روزمره محروم خواهد شد.

ادبیات این حکم جایگاه حقوقی ندارد

در بخش‌هایی از این حکم نوشته شده است: «رعایت حجاب حفظ جامعه از بی‌بندباری جنسی بوده و عدم رعایت آن کشاندن جامعه به مرزهای هرزگی جنسی محسوب می‌گردد. رعایت حجاب حفظ خانواده ایرانی از هرزگی و تعدی نفس‌های آلوده بوده و عدم رعایت آن کمک به واپاشی خانواده ایرانی محسوب می‌گردد.»

پوربابایی درباره ادبیات استفاده شده در این حکم به دیده‌بان ایران گفت: بالاخره این حکم فارغ از اینکه مستند است دارای ادبیاتی است که خوشایند اهل فن نیست استفاده از عباراتی نظیر هرزگی جنسی در آرای قوه قضاییه محمل و جایگاه حقوقی ندارد.

وی همچنین افزود: اطلاق عبارت هرزگی جنسی به بی حجابی با تفسیر تفکیک حجاب از عفاف در تزاحم است قطعا در افراد بی حجاب انسانهای عفیفه ای وجود دارند که بسیار قابل احترام اند ای بسا عکس این قضیه هم صادق باشد.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین