درهای لبنان به روی نیروی کار ایران باز می شود
کد خبر: 5755

درهای لبنان به روی نیروی کار ایران باز می شود

روز گذشته، وزرای کار دو کشور ایران و لبنان روبه روی هم قرار گرفتند و درباره اینکه چگونه می توان در دیپلماسی کار به همدیگر کمک کنند به تبادل نظر پرداختند.

بیان فردا | دولت سیزدهم برای بهبود بازار کار یا به عبارت ساده تر به کارگیری نیروی انسانی کشور با توجه به کار شایسته علاوه بر اقداماتی که در داخل کشور برای بهبود فضای کسب وکار انجام می دهد، در بیرون از مرزها نیز دیپلماسی کار را در زیرمجموعه دیپلماسی سیاسی در نظر گرفته است. نشانی این مساله را در همین چند روز اخیر می توان مشاهده کرد، آنجا که تبادل نیروی کار را با کشور حاشیه نشین قطر با امضای تفاهمنامه ای با وزارت کار این کشور در دستور کار خود قرار داده است. حالا هم دیروز وزیر کار لبنان به ایران آمد و خواستار مشارکت ایران در توسعه اقتصادی و بازار کار کشورش شد. موضوعی که نشان می دهد دولت سیزدهم گام دوم خود را در حوزه بهبود بازار کشور در دیپلماسی کار اجرایی کرده است.

روز گذشته، وزرای کار دو کشور ایران و لبنان روبه روی هم قرار گرفتند و درباره اینکه چگونه می توان در دیپلماسی کار به همدیگر کمک کنند به تبادل نظر پرداختند، آنچه در این گفت وگو مشخص بود، همتای لبنانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران بسیار راغب بود که ایران در حوزه آموزش نیروی متخصص کار و همچنین مهارت افزایی و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اشتغال و اقتصاد در این کشور مشارکت داشته باشد.

به نظر می رسد رشد با صادرات ایران به لبنان و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی این کشور از سوی ایران، بازار کار این کشور توسط ایران بهبود پیدا کند که نتیجه آن دو سر برد خواهد بود. لبنان کشوری با ظرفیت اقتصادی بسیار بالایی است که در صورت استفاده بهینه از این موضوع، ایران می تواند عروس مدیترانه را برای اهداف اقتصادی خود در اختیار بگیرد. بر همین اساس است که روز گذشته سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با همتای لبنانی خود گفت که همکاران ما و شما تفاهمنامه همکاری تهیه کرده اند که امضا خواهد شد تا منشا همکاری ها گسترده باشد. ما آمادگی داریم تجربیات را برای لبنان ارائه کنیم و در همین راستا اگر فرصت داشته باشیم می توانیم از بخش های مختلف و صنایع زیرمجموعه این وزارتخانه بازدید داشته باشیم.

حالا با همکاری ایران در بازار کار و دیگر بخش های اقتصادی کشور لبنان، شاهد باز شدن درهای نگین خاورمیانه به روی بازار کار ایران خواهیم شد.

سرمایه گذاری اقتصادی و انتقال آموزش های فنی و حرفه ای برای نیروی کار

جزئیات بیشتر این موضوع بدین شرح است: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران با وزیر کار لبنان تفاهمنامه همکاری امضا کردند. بر اساس مفاد این تفاهمنامه مقرر شد تا سرمایه گذاری اقتصادی، صادرات، تبادل تجربه ها در حوزه های صنعتی و تولیدی و انتقال آموزش های فنی و حرفه ای برای نیروهای کار فراهم شود.

«سیدصولت مرتضوی» روز یکشنبه در جلسه امضای تفاهمنامه با «مصطفی بیرم» وزیر کار لبنان، بر لزوم همکاری های بین ایران و لبنان تاکید کرد و اظهار داشت: ایران با کشورهای اسلامی بخصوص لبنان رابطه وسیعی دارد که باید از ظرفیت های هر دو کشور بهره برد.

مرتضوی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی فعالیت دارد، گفت: مجموعه صندوق های بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی زیر نظر این وزارتخانه فعالیت می کنند. بخش اعظم اقتصاد کشور در این وزارتخانه رقم می خورد و ما در بخش های مختلف صنعت، بهداشت و بیمه خدمات ارائه می کنیم؛ همچنین در حوزه های آموزش های فنی و حرفه ای و پیشگیری از آسیب های اجتماعی همکاران فعالیت دارند. وی خاطرنشان کرد: ارتباط با کشورهای همسایه و دوست فراهم شده است و بستر انتقال تجربه ها را در حوزه های آموزشی و صادرات محصولات شرکت های زیرمجموعه این وزارتخانه فراهم خواهیم کرد که توسعه صادرات به رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

مرتضوی تاکید کرد: معاونت های مختلف اقتصادی و اشتغال، تفاهمنامه همکاری با وزارت کار لبنان تهیه کردند تا با اجرای این تفاهمنامه ها، شاهد همکاری های گسترده بین دو کشور باشیم.

وی به توسعه خدمات آموزشی و مهارت افزایی در تربیت نیروی متخصص با همکاری لبنان اشاره کرد و گفت: پیش نویس همکاری ها آماده شده است که امیدوارم با پیگیری های کارشناسی تفاهمنامه ها اجرایی شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران عنوان کرد: امضای این تفاهمنامه ها فصل جدیدی در ارائه تجربه ها در حوزه کارآفرینی و نیروی متخصص بین دو کشور است. به طور قطع، این همکاری ها دستاوردهای مختلفی دارد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از انتقال تجربیات و فرصت های سرمایه گذاری و ارائه آموزش های فنی و حرفه ای اعلام آمادگی کرد. همچنین در این مراسم، مرتضوی از وزیر کار لبنان درخواست کرد از شرکت های تابعه زیر نظر این وزارتخانه بازدید کنند.

تاکید بر مشارکت ایران در توسعه اقتصادی لبنان

وزیر کار لبنان نیز در آیین امضای تفاهمنامه با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرد: کشور ایران به خاطر ایستادن در کنار ملت ها، هزینه هایی پرداخت کرده و مورد تحریم ها و محاصره ظالمانه قرار گرفته است.

«مصطفی بیرم»، ادامه داد: ایران تحریم ها را به فرصت تبدیل کرده است که باید از این تجربیات در کشور لبنان بهره ببریم. بیرم با اشاره به اینکه لبنان توانسته است سرزمین های خود را از دست اسرائیل آزاد کند، گفت: ادعای شکست ناپذیری آنها را از بین برده ایم و در صدد هستیم دولت مقتدر در لبنان تشکیل دهیم. هیچ گزینه ‍ ای نمی تواند جایگزین این دولت باشد ما باید از فرزندانمان دفاع کنیم.

وی گفت: به خاطر وجود مشکلات داخلی، لبنان محاصره ظالمانه شده است که این امر در جنبه اقتصادی و اجتماعی تاثیر گذاشته است؛ با وجود این با سفر به ایران به دنبال توسعه همکاری ها و روابط بین دو کشور هستیم تا برنامه ها را به مرحله اجرا برسانیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین