شگرد تازه صداوسیما برای پرشور کردن انتخابات
کد خبر: 7385

شگرد تازه صداوسیما برای پرشور کردن انتخابات

ظاهرا در مواردی خاص برخی نهادها و سازمان‌های حاکمیتی متقاعد می‌شوند که از قالب تعریف شده برای خود بیرون روند و رفتاری مغایر با رفتار معمول خود، نشان دهد

بیان فردا | ظاهرا در مواردی خاص برخی نهادها و سازمان‌های حاکمیتی متقاعد می‌شوند که از قالب تعریف شده برای خود بیرون روند و رفتاری مغایر با رفتار معمول خود، نشان دهد. یکی از این موارد موسم انتخابات است. به طور مثال برخورد با زنان بدحجاب در زمان انتخابات تعطیل می‌شود و مدام تصاویری از حضور حماسی آنان در انتخابات به جهان مخابره می‌شود. در این میان صداوسیما به خوبی نماینده این تفکر است.

این دستگاه عریض وطویل چرگاه لازم باشد بسیاری از خطوط قرمز خود در روزهای معمول را زیر پا می‌گذارد تا انتخابات را تبلیغ کرده وبرای حضور در آن شور و اشتیاق ایجاد کند. رسانه‌ای که سال‌هاست به طعنه «ملی» خوانده می‌شود، دیرزمانی که از سوی بسیاری از صاحب‌نظران و افراد مستقل متهم می‌شود که در اختیار یک جناح خاص است و اخبار،گزارش‌ها و برنامه‌های تولیدی‌اش را در جهت تبلیغ یک جناح والبته تخریب جناحی دیگر ساماندهی می‌کند. موسم انتخابات اما موسم تحول در این رسانه نیز هست. صداوسیمای جمهوری اسلامی ناگهان به عرصه تقابل آرا و تضارب آرا تبدیل می‌شد. ناگهان چهره‌هایی برای حضور در آن دعوت می‌شوند که در طول سال از آن‌ها خبری نیست و بلکه هدف اتهام و حمله قرار می‌گیرند وطبق قانون باید بتوانند در این رسانه از خود دفاع کنند، اما حضور آنان مگر در موسم انتخابات با موافقت مواجه نمی‌شود.

در روزهای اخیر دو چهره غیراصول‌گرا به جام جم دعوت شدند تا مدیریت رسانه ملی و البته دست اندرکاران انتخابات چهره بی‌طرفی از این رسانه و البته دم ودستگاه انتخابات به مردم اقا کنند.در یک تحول محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما حضور یافت و با اشاره به انتخابات سالجاری کشور، گفت: انتخابات اسفندماه مجلس برای اینکه از یک رقابت منطقی برخوردار باشد، هم سازمان صداوسیما و هم دیگر ارکان و دست اندرکاران، مسئولیت‌ها و نقش‌های مهمی برعهده دارند.

توصیه‌هایی برای شکل‌گیری انتخابات رقابتی

او در این گفتگو ادامه داد:«احزاب برای حفظ جایگاه خود باید افراد با صلاحیت را برای انتخابات مجلس معرفی کنند.برای شکل‌گیری این انتخابات رقابتی، همه این ارکان‌ انتخابات باید به دو موضوع پر اهمیت توجه کنند، ابتدا باید وضعیت جامعه مدنظر همه قرار گیرد که ما شرایط مطلوبی نداریم و نارضایتی‌هایی در عرصه‌های مختلف در مردم وجود دارد.نکته دیگر این است که بدانیم که این نارضایتی‌ها قرار است با چه ابزاری رفع شود و آن نقش مجلس است که شاید می‌توان گفت یکی از پراهمیت‌ترین ارکان نظام، همین مجلس است.»

رضایت مردم را جلب کنید  

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره نارضایتی‌ها هم گفت:«یک بخش قابل‌توجهی از نارضایتی‌ها مربوط به بازنشستگان است و بنده معتقدم مجلس با همسان‌سازی حقوق‌ها می‌تواند رضایت مردم را جلب کند. با همین روش، مجلس می‌تواند این ۸۰ میلیون نفر جمعیت را به گروه‌های مختلف تقسیم کند و برای هرکدام از این‌ها فرمول مناسب خود را در نظر بگیرد تا این نارضایتی‌ها را کاهش دهد.»

صداوسیما شرایط را مهیا کند

نوبخت ادامه داد: «اگر صداوسیما بتواند فضایی را مهیا کند تا همه جریان‌های سیاسی از رسانه ملی استفاده کنند، تردید نداریم که حضور مردم در انتخابات گسترده‌تر می‌شود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه ادامه داد :«توصیه حزب اعتدال و توسعه این است که افراد با توانایی بالا که می‌توانند خدمت کنند، به خاطر مردم در انتخابات نامزد شوند.احزاب برای حفظ جایگاه خود افراد ناشایست را معرفی نکنند، چراکه شأنیت حزب خودشان را زیر سؤال می‌برند، بنابراین بهتر است بخشی از وظیفه تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان به احزاب واگذار شود.»

او ادامه داد:« مشارکت زمانی حاصل خواهد شد که زمینه رقابت فراهم شود که سه وجه دارد؛ ابتدا شایستگان وارد شوند، دوم همه دست‌اندرکاران انتخابات نگاه واقع‌بینانه داشته باشند و سوم نامزدها نیز برنامه داشته باشند، در این شرایط نه تنها مردم برای انتخابات، بلکه مردم برای بازگشایی مجلس هم روزشماری می‌کنند.»

محسن هاشمی؛ چهره‌ای برای موسم انتخابات

محسن هاشمی، فرزند آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی -که در چند دهه اخیر بارها خواستار حضور در صداوسیما برای پاسخ اتهامات رقبای خود شده بود و موفق به انجام این کار نشد – نیز در این  مواقع مورد توجه صداوسیما قرار می‌گیرد، تا القا کند که همه جناح‌ها را پوشش می‌دهد. او نیز در روزهای اخیر در برنامه«صف اول» صداوسیما حاضر شد  وسخنانی گفت تا مردم را به انتخابات فرا خواند والبته برخی از مسئولان را نیز متقاعد کند که برای پرشور شدن انتخابات راه-هایی که تا کنون رفته‌اند، جواب نمی‌دهد.

او ابتدا گفت:« تشکر می کنم از دعوت به این برنامه و امیدوارم صحبتهایم در این برنامه سانسور نشود ورسانه ملی از حالت تکصدایی خارج گردد و مطمئن باشید حرفهای که توسط من و بسیاری از دلسوزان مطرح می شود برای خیرخواهی برای نظام است وبه تعبیر پیامبر، دوست تو کسی است که حقیقت را بگوید نه کسی که تاییدت کند.»

هاشمی ادامه داد:« در رابطه با انتخابات اگر بخواهیم به صورت اصولی وراهبردی موضوع را بررسی کنیم با سه نگاه کلان به رای مردم ونقش انتخابات در اداره نظام مواجه می شویم. نگاه اول که نگاه برخی از علمای بزرگ از جمله مرحوم نایینی و امام خمینی است و آیت‌الله خامنه ای هم این نظریه را بارها عنوان کردند، رای مردم وانتخابات در نظام اسلامی، موجب مشروعیت است، یعنی اینکه اگر حکومتی حتی مدعی اجرای احکام اسلامی هم باشد اگر رای وحمایت اکثریت مردم را نداشته باشد، نامشروع است. نگاه دوم که بخشی دیگر از علما به آن اعتقاد دارند،نقش مردم را نه در حد ایجاد مشروعیت، بلکه در سطح ایجاد مقبولیت بیان می کند ومی گوید که نظام ولایت فقیه مشروع است اما برای اداره وکارامدی خود نیازمند مقبولیت ورای مردم است

.اما نگاه سوم، نقش رای مردم ونظر اکثریت جامعه را نه  در سطح مشروعیت ونه در سطح مقبولیت، بلکه در حد زینت نظام عنوان می کند که مرحوم مصباح صاحب این نظریه است، زینت هم کارکردش مشخص است همانطور که مثلا خانمها از طلا وجواهر برای حضور در مهمانی ها استفاده می کنند و پس از مهمانی آنها را تامهمانی بعد در کمد می گذارند، این نظریه می گوید رای مردم هر چهارسال یکبار یا دوسال یکبار برای زینت نظام باید استفاده شود وپس از آن مردم باید به خانه ها برگردند تا انتخابات بعد که نقش این زینت را ایفا کنند.

مردم از انتخابات ناامید شوند، به خیابان می‌آیند

او ادامه داد:«البته بنظر می‌رسد با حوادث سال گذشته واعتراضات، بخش‌هایی از نظام از جمله برخی دستگاه‌های امنیتی و نظارتی به این نتیجه رسیدند که یکی از دلایل شلوغ شدن خیابان ها و اعتراضات مردم، خلوت شدن صندوق های رای است، یعنی زمانی که مردم از تغییر سیاست‌ها بوسیله شرکت در انتخابات ناامید می شوند، از خیابان واعتراض وشعار برای رساندن نظر خود استفاده می کنند و اگر ما می خواهیم مساله اعتراضات را حل کنیم ونظام را ایمن کنیم باید به رونق انتخابات کمک کنیم.»

مردم از تاثیرگذاری مجلس ناامیدند

محسن هاشمی ادامه داد:«امروز جبهه اصلاحات که جای خود دارد، حتی اگر شخص آقای خاتمی لیست بدهد یا حتی شخص مهندس موسوی هم لیست انتخاباتی بدهد، بازهم بخش بزرگی از مردم پای صندوق نمی آیند، چون از تاثیرگذاری نهادهایی مانند مجلس و دولت در اداره کشور بدلیل ساختارهای فعلی ناامیدند، حتی بخش بزرگی از کسانی که به آقای رییسی یا به نمایندگان مجلس انقلابی رای دادند واز پایگاه اجتماعی اصولگرایان بوده اند، از عملکرد دولت ومجلس و عدم عمل به وعده های داده شده ناامید شده اند.»

نظام انتخابات را رونق دهد

او سپس به ارائه راهکار پرداخت وگفت:«نظام اگر می‌خواهد حضور مردم در عرصه انتخابات رونق بگیرد باید به نظریه نخست یعنی جایگاه مشروعیت‌ساز رای مردم بازگردد وساختارها وعملکردهای فعلی را تغییر دهد، اما به نظر می رسد بخش مهمی از مسئولان وجریان حاکم، از وضعیت فعلی ناراضی نیستند چون منافع‌شان را تامین می کند و در انتخابات خلوت وبی رونق، برنده می‌شوند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین