ابهام در سرنوشت هفت‌تپه / همه صدای کارگران را شنیدند؛ به جز وزرای دولت!
کد خبر: 7473

ابهام در سرنوشت هفت‌تپه / همه صدای کارگران را شنیدند؛ به جز وزرای دولت!

اگرچه خلع ید هفت تپه تمام شد و شرکت از دست «اسدبیگی» بیرون کشیده شد، اما تعلل دولت در واگذاری این شرکت به توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان، مشکلات جدیدی را برای هفت‌تپه ایجاد کرده است. کارگران شرکت می‌گویند الان شرکت توسعه در حالی هزینه می‌کند که شبیه مستاجر است و نمی‌داند چه آینده‌ای در پیش است! آنها می‌گویند با آنکه همه چیز آماده بهره‌برداری و سوددهی است، وضعیت مدیریت شرکت مبهم و نامعلوم است.

بیان فردا | یوسف بهمنی کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه با اشاره به آخرین وضعیت کارگران این شرکت و وعده‌های عملی نشده مسئولان با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است. روایت بهمنی از وضعتکنونی هفت‌تپه را در ادامه بخوانید:

*‌ بعد از مشکلات و اعتصابات چند ساله و گروگان گرفتن معیشت کارگر توسط بخش خصوصی ناکارآمد، کارگران همچنان پای کار ایستادند و خودمان شرایط را مدیریت کردیم.

*‌ ما محصولی به نام نیشکر داریم که در یک زمان خاص مراحل کاشت و داشت و برداشت باید صورت بگیرد و اگر هر یک از این مراحل در زمان خودش انجام نشود ضرر‌های سنگین و جبران ناپذیری به شرکت وارد می‌شود. در آن زمان کارگران همه این مراحل را خودشان مدیریت می‌کرند، حتی در زمان اعتصاب اگر زمان داشت یا آبیاری بود، برخی از کارگران سرکار می‌رفتند تا امور را پیش ببرند و به این شکل هماهنگی و مدیریت صورت گرفته بود و این یعنی اعتراض دقیق و حساب شده‌ای داشتیم.

*‌ کارگران هفت تپه سهم بزرگی در مطالبه‌گری داشته‌اند و هزینه زیادی هم در این مسیر پرداخت کردند. شخصا چند پرونده دارم که مثلا گفته‌اند «حق نداری علیه فلان مسئول صحبت کنی» و ... اما آمدیم و اعتراضمان را انجام دادیم.

*‌ همه این شرایط منجر به این شد که کمیسیون اصل ۹۰ پرونده‌ای را برای آقایان درست کردند و ما در پروسه خلع ید قرار گرفتیم چرا که اینها نه اهلیت کار را داشتند نه صلاحیت آن را. یعنی شرکت را با فرآیندی ناسالم به دست آورده بودند و بعد هم آن را به حال خود رها کردند و مصیبت‌هایی فراوانی برای تولید و زندگی کارگران ایجاد کرده بودند.

*‌ ما  برای پیگیری مسائلمان رفت و آمد‌های زیادی به تهران داشتیم. آن زمان که آقای رئیسی در قوه قضاییه بود، چندین جلسه با ایشان داشتیم و برنامه خلع ید (یعنی شرکت را از بخش خصوصی بگیریم و به بخش دولتی برگردانیم) را پیگیری می‌کردیم، اما این پروسه خیلی زمان‌بر بود، گرچه بخش زیادی از آن پیش رفته بود.

*‌ بعد از حکم قوه قضاییه و خلع ید، کارفرمای سابق آمدند شرکت را به صورت پیمان مدیریتی به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان دادند که طرح توسعه کشت و صنعت نیشکری دارد و اساساً کارشان به‌صورت تخصصی در رابطه با نیشکر است.

*‌ هفت‌تپه زمانی سرآمد عام و خاص بوده و همین طرح توسعه نیز برگرفته از هفت‌تپه است، هم از لحاظ آموزش نیروی‌های فنی و تخصصی و ... این مجموعه‌ها را ساپورت می‌کرده است تا اکنون که به ۷ مجموعه کشت و صنعت نیشکر با ۸۴ هزار هکتار کار می‌کنند. 

*‌ ما از همان ابتدا گفتیم تنها مجموعه‌ای که صلاحیت دارد هفت تپه را تحت مدیریت بگیرد همین طرح توسعه است و پیشنهاد دادیم و طرح توسعه را قانع کردیم که پای کار بیاید. ما می‌گفتیم ۱۲ هزار هکتار زمین قابل کشت داریم که بسیار مرغوب‌تر و بهتر از زمین‌های سایر کشت و صنعت‌هاست. به جرات می‌توانم بگویم که «نی» ما ۳ برابر نی آن‌ها رشد دارد و آمار‌های رسمی تحقیقات نیشکر هم همین را اثبات می‌کند که اگر بخواهیم تولید شکرمان را در نظر بگیریم از همه این شرکت‌ها جلو هستیم، اما تاکنون ما به خواسته‌هایمان نرسیدیم. 

*‌  این شرکت قرار بود واگذار شود، نه پیمان مدیریتی بماند. الان دو سال از این موضوع گذشته، اما هنوز شرکت را رسما به طرح توسعه که مطالبه جدی کارگران است واگذار نکرده‌اند و طرح توسعه هم با سردرگمی مواجه شده است؛ مخصوصا حالا که تمام دغدغه کارگران این است که زیر نظر طرح توسعه برویم و آن ۷ شرکت همراه نیشکر هفت تپه شود.


 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین