گسل مشا توانایی ایجاد زلزله ۷ ریشتری در تهران را دارد
کد خبر: 7674
زارع، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی:

گسل مشا توانایی ایجاد زلزله ۷ ریشتری در تهران را دارد

زراعی استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله درباره زمین لرزه اخیر و احتمال وقوع زلزله شدیدتر در تهران به دیده‌بان ایران گفت: طول گسل مشا که زلزله‌ها روی آن اتفاق می‌افتند ۱۰۰ کیلومتر است توان لرزه زایی به بزرگای ۷ ریشتر را دارد.

بیان فردا | امروز زمین‌‌لرزه‌ای در نزدیکی مرز استان‌های تهران و مازندران به وقوع پیوست. مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در این باره به دیده‌بان ایران گفت:  گسل‌ها و مخصوصا گسل مشا که زلزله در آن منطقه رخ داد فعال هستند؛ مخصوصا بخش شرقی این گسل که از دهه اخیر فعالیت‌های زیادی از خود نشان داده است. قطعه شرقی گسل مشا که به عنوان یک قطعه فعال در نظر می‌گیریم در ۱۶ اردیبهشت ۹۹ و ۲۶ بهمن ۴۰۱ هم در اثر فعال شدن همین قطعه اتفاق افتاد. بنابراین پی در پی روی این قطعه زلزله اتفاق افتاده است.

زارع در پاسخ به این سوال که آیا زلزله مهمی اتفاق خواهد افتاد، گفت: با توجه به اینکه گسل شرقی اتفاقات مهم قبلی که روی آن افتاده است و طول آن هم حدود ۱۰۰ کیلومتر است توان لرزه زایی به بزرگای ۷ ریشتر را دارد. می‌توان انتظار داشت که زلزله‌ای به بزرگای هفت  اتفاق بیوفتد.

وی همچنین درباره غریب الوقوع بودن زلزله هفت ریشتری گفت: با اطلاعاتی که داریم فعلا نمی‌توان راجع به آن اظهار نظر کرد. ولی با توجه به اینکه این گسل فعال مشا در کنار آتشفشان دماوند قرار گرفته است باید توجه کنیم که آتشفشان دماوند روی سیستم گسل مشاء تاثیر می‌گذارد.

زارع در ادامه توضیح داد: یعنی لرزه خیزتر بودن این گسل "مشا" را می‌توان به فعل و انفعالاتی که در سیستم آتشفشانی دماوند اتفاق می‌افتد ربط داد.

این زلزله شناس در ادامه گفت: توجه به فعالیت‌های آتشفشانی دماوند در این منطقه لازم است. خود منطقه مشا و دماوند در شرق استان تهران جمعیت قابل توجه دو میلیون نفری را دارد؛ اگر زلزله بزرگتر از آنچه تا کنون اتفاق افتاده بیوفتد می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این جمعیت حدود ۲ میلیون نفری تحت تاثیر قرار بگیرند. بنابراین توجه به لرزه خیزی این منطقه حائز اهمیت است.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین