دانشگاه‌ها در دست یک مشت آدم نادان است؛ فاتحه علم در ایران را بخوانید
کد خبر: 8100

دانشگاه‌ها در دست یک مشت آدم نادان است؛ فاتحه علم در ایران را بخوانید

استاد دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها در دست یک مشت آدم نادان است؛ فاتحه علم در ایران را بخوانید. بعد از خالص‌سازی اساتید نوبت خالص‌سازی دانشجویان است

 

بیان فردا | دیده‌بان ایران با تقی آزاد ارمکی، استاد دانشگاه تهران درباره پروژه خالص سازی در دانشگاه‌ها گفت‌وگو کرده است. 

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مجموعه نیروهایی که در جناح راست هستند اعتقادی به دانشگاه، علم و نقد ندارند. آن‌ها فقط تبعیت می‌کنند و معتقدند که در نظام ولایی باید همه کسانی که منتقد هستند را به عنوان افراد غیرخودی حذف کنیم. در جامعه نمی‌توانند این کار را کنند چون مانند مسئله حجاب شکست می‌خوردند ولی در دانشگاه که یک سازمان رسمی در اختیار دولت است، می‌توانند دست به قلع و قمع بزنند.

با خالص‌سازی هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود. کسی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند که یک نخبه باشد، باید وقت بگذارد و فکر کند. چرا در کشور این همه مسائل باقی مانده؟ چون کار دست یک مشت آدم نادان است. دانشکده‌های علوم اجتماعی ایران را اگر نگاه کنید روسا و رئیس گروه‌هایش ضعیف‌ترین استادان علوم اجتماعی ایران هستند. وقتی استادان خوب را کنار بگذارند، معلوم است که چیزی حل نمی‌شود.

علم تعطیل است، فاتحه علم در ایران را بخوانید. دانشگاه مضمحل شده و دیگر جان ندارد که تکان بخورد. دانشگاه باید دانشمند داشته باشد نه کارمند. دانشمند فردی است منتقد و نوآور که راه حل جدید کشف می‌کند ولی این سیستم گوشی برای شنیدن حرف‌های جدید و متفاوت از خودش را ندارد.

استاد که خالص سازی شود دانشجو هم خالص‌سازی می‌شود. وقتی استاد ذهن باز داشته باشد، دانشجو سرکلاسش می‌نشیند. در غیراینصورت دانشجویی که بتواند مهاجرت می‌کند، یک عده که اصلا دانشگاه نمی‌روند و عده‌ای هم که می‌آیند سرکوب و سرخورده می‌شوند. برخی هم سرکلاس می‌نشینند و مدرک می‌گیرند و نظام سیاسی خودشان را به شکل ضعیف بازتولید می‌کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین