طرح جدید آموزش و پرورش؛ ۳ سال دوره دبستان با یک معلم
کد خبر: 8565

طرح جدید آموزش و پرورش؛ ۳ سال دوره دبستان با یک معلم

معاون وزارت آموزش و پرورش از اجرای نظام دوری و تحصیل دانش‌آموزان پایه اول تا سوم دبستان با یک معلم به صورت آزمایشی از مهرماه امسال خبر داد.

بیان فردا | معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای «نظام دوری» از مهرماه امسال گفت: ۳ سال نخست دوره ابتدایی باید یک فضای آرام برای دانش‌آموزان باشد. فضای حاکم بر این ۳ سال دانش محور نیست اما در برخی مواقع شاهد هستیم که دانش‌آموز پایه دوم دبستان چند هفته بعد از مهر تمایلی برای حضور در مدرسه ندارد چون معلم کلاس دوم شناخت دقیقی از توانایی‌های دانش‌آموز ندارد و انتظاراتی دارد که متناسب با سطح دانش‌آموز نیست.

وی با اشاره به اینکه نظام دوری از مهر امسال در ۶۴۰ کلاس درس دوره ابتدایی اجرا خواهد شد، افزود: مأموریت دوره ابتدایی شناسایی استعداد دانش‌آموزان است، با اجرای نظام دوری معلم می‌تواند در مدت ۳ سال، استعداد و ویژگی‌های دانش‌آموزان را رصد کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در انتخاب معلمان دقت لازم را خواهیم داشت و از معلمان توانمند استفاده خواهد شد چون اگر معلم ضعیف باشد، اجرای این طرح با آسیب‌های بسیاری همراه خواهد بود.

ارتقای جایگاه دوره ابتدایی با اجرای نظام دوری

همچنین احمد عابدینی معاون سابق شورای عالی آموزش و پرورش درباره اجرای نظام دوری در مدارس ابتدایی گفت: یکی از راهکارهای خوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اجرای نظام دوری است، بیش از ۱۰ سال از رونمایی سند تحول بنیادین می‌گذرد که رویکرد اصلی آن تأکید بر دوره ابتدایی است.

وی افزود: نظام دوری یکی از راهکارها برای ارتقای جایگاه دوره ابتدایی است و یک معلم به مدت ۳ سال همراه دانش‌آموزان در پایه‌های اول تا سوم دبستان است. این موضوع مزایا و نگرانی‌هایی را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها دارد.

عابدینی با نقد وزارت آموزش و پرورش که در اجرای برنامه‌ها با سرعت پایین اقدام می‌کند، عنوان کرد: بیش از ۱۰ سال از اجرای سند تحول بنیادین می‌گذرد اما امروز شاهد صحبت از اجرای آزمایشی نظام  دوری به عنوان یکی از بندهای سند تحول بنیادین هستیم.

معاون سابق شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: وقتی یک معلم در نظام دوری به مدت ۳ سال با دانش‌آموزان همراه است، شناخت خوبی از آنها، مشکلات و مسائل عاطفی پیدا می‌کند و فرآیند یادگیری تسهیل می‌شود.

پاشنه آشیل اجرای نظام دوری چیست؟

وی با اشاره به پاشنه آشیل اجرای نظام دوری متذکر شد: اگر معلمان واجد صلاحیت برای حضور در نظام دوری انتخاب نشوند با مشکلات بسیاری همراه خواهد شد و در مدت ۳ سال بزرگ‌ترین آسیب‌های روحی و روانی به دانش‌آموزان وارد خواهد شد. بنابراین تربیت و توانمندسازی معلمان برای حضور در طرح مهم‌تر از اجرای آن است و صرف اجرا کردن نظام دوری مهم نیست.

عابدینی گفت: امروز کمترین دقت در گزینش معلمان انجام می‌شود و شاهد هستیم برخی افراد با ۴۵ سال سن به عنوان معلم وارد دوره ابتدایی می‌شوند که هیچ سنخیتی با این دوره ندارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین