قیمت لباس فرم مدارس افزایش یافت؛ هزینه تحصیل بیشتر از دستمزد کارگران
کد خبر: 8689

قیمت لباس فرم مدارس افزایش یافت؛ هزینه تحصیل بیشتر از دستمزد کارگران

میانگین هزینه تحصیل یک دانش‌آموز ابتدایی در سه ماه اول سال بیش از هشت میلیون تومان رقم می‌خورد. این در حالی است دستمزد یک کارگر دارای فرزند در سال جاری هفت میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است.

بیان فردا | در حالی که حدود 10 روز به بازگشایی مدارس زمان باقی مانده است، بازار لوازم‌التحریر همچنان در رکود به سر می‌برد و از تب و تاب بازگشایی مدارس در سال‌های گذشته دیگر خبری نیست. روند نجومی قیمت نوشت‌افزار را می‌توان دلیل اصلی رکود چندساله این بازار دانست. اکنون نیز محاسبات نشان می‌دهد که هزینه تحصیل هر دانش‌آموز تنها در سه ماه در حداقل‌ترین شرایط بیش از هشت میلیون تومان آب می‌خورد.

این در حالی است که اگر یک خانواده کارگری سه فرزند محصل داشته باشد بیش از درآمدی که کسب می‌کند، باید هزینه تحصیل فرزندانش را بپردازد. نگاهی به قیمت‌های موجود در بازار نشان می‌دهد اکنون خرید یک کوله‌پشتی که پاسخ‌گوی 9 ماه مصرف باشد، حداقل 650 هزار تومان رقم می‌خورد. همچنین پر کردن این کوله‌پشتی با لوازم‌التحریر مورد نیاز به بیش از یک میلیون و 150 هزار تومان نقدینگی لازم دارد.همچنین روپوش/ مانتو به علاوه یک کفش یا کتانی یک میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد. هزینه‌هایی مانند خرید کتاب، بیمه، کمک‌هزینه مدرسه و … نیز روی هم در سه ماه 1.5 میلیون تومان هزینه‌بردار است. در این بین، بررسی‌ها نشان می‌دهد دیگر سرویس مدارس کمتر از یک میلیون و 200 هزار تومان در ماه دریافت نمی‌کنند. البته ممکن است برخی خانواده‌ها احتیاجی به سرویس نداشته باشند و به شکل دیگری فرزند خود را رهسپار مدرسه کنند که در این صورت این آیتم از هزینه‌ها حذف می‌شود.

گران‌ترین سال برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی

افزایش 45 تا 60 درصدی قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال قبل و کاهش قدرت اقتصادی مردم باعث شده که امسال گران‌ترین سال تحصیلی را خانواده‌ها تجربه کنند. بنا بر گزارشات میدانی منتشر شده فروشندگان نوشت‌افزار امسال از فروش لوازم التحریر خارجی و فانتزی به دلیل عدم توانایی مردم خودداری کردند.

اگر در محاسبات اینفوگرافیک بالا دقیق‌تر شویم، باید گفت که در هزینه‌های لوازم‌التحریر، مداد رنگی 24 عددی مقوایی 180 هزار تومان، فلزی 250 هزار تومان و برند فابر کاستل نزدیک به 300 هزار تومان است. اما در این اینفوگرافیک قیمت حداقل محسوب شده است یا در محاسبه قیمت مداد سیاه و قرمز برند ایرانی سوسمار که ارزان‌ترین مداد را در بازار دارند و یا خودکار بیک محاسبه شده است. همچنین سرویس مدارس مقطع ابتدایی در سال جاری حداقل پنج میلیون و 400 هزار تومان و حداکثر 21 میلیون تومان اعلام شده که در این اینفوگرافیک 15 میلیون تومان محاسبه شده است.

بنا بر اظهارات رئیس اتحادیه خیاطان حداقل قیمت روپوش مدرسه از 600 هزار تومان شروع می‌شود که در اینفوگرافیک بالا به‌طور میانگین 800 هزار تومان محاسبه شده است.

با توجه به ماده 30 آیین‌نامه آموزش عمومی مدارس دولتی حق دریافت هیچ‌گونه وجهی ندارند، اما در چهار دهه اخیر این آیین‌نامه وجود داشته و مدارس همواره مبالغی تحت عنوان حق کاغذ، فوق برنامه، چاپ و هزاران ترفند دیگر از والدین دریافت می‌کنند و در آخر نام آن را کمک به مدرسه گذاشته‌اند.

قیمت لباس فرم مدارس افزایش یافت

عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: قیمت لباس مدرسه نسبت به سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. اکرم عیوض‌خانی ضمن اعلام قیمت لباس فرم مدارس در دوره دبستان گفت: قیمت لباس مدارس نسبت به سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است و وضعیت تامین مواد اولیه در سال جاری را مناسب توصیف کرد. وی اظهار کرد: در حال حاضر حداقل قیمت روپوش و شلوار مدارس دوره دبستان برای پسران از ۵۵۰ هزار تومان و برای دختران از ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. این قیمت برای ساده‌ترین طرح لباس مدارس است. به گفته عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، لباس‌های لوکس مدارس که عموما کارهای سه تیکه، جین و غیره هستند، تا حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم قیمت دارند.

تقاضای لباس فرم مدارس مانند سال‌های قبل بوده است

عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه تقاضای لباس مدارس مانند سال‌های قبل بوده و تغییر خاصی نداشته است، گفت: به طور کلی برخی مدارس هر سال طرح خود را تغییر می‌دهند که همه ناچار به خرید لباس جدید باشند، اما برخی مدارس هم تغییر طرح را دو یا سه سال یک بار انجام می‌دهند. عده‌ای هم به دلیل تغییر سایز دانش آموز، لباس جدید می‌خرند. عیوض‌خانی با بیان اینکه قیمت لباس مدارس نسبت به سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: امسال وضعیت تامین مواد اولیه نسبت به سال قبل بهتر بود، چراکه سال گذشته بعد از دو سال کرونا، میزان تقاضا پیش‌بینی نشده بود و به دلیل تقاضای بالا، حتی تامین کنندگان پارچه از تامین بازار جا زدند و اکثر تولیدکنندگان برای تامین پارچه با مشکل مواجه بودند. به گفته او، امسال پیش‌بینی‌های لازم انجام شد و وضعیت تامین پارچه هم مناسب بود. عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در ادامه گفت: برای تامین لباس فرم مدارس دولتی معمولا آموزش و پرورش تامین‌کنندگانی را مشخص می‌کند تا مدارس دولتی با آن‌ها قرارداد ببندند. اما مدارس غیرانتفاعی معمولا خودشان تامین کننده را انتخاب می‌کنند. در سال جاری اتحادیه خیاطان در شهریور به این موضوع ورود کرد و از مدارس خواست تامین‌کننده و قیمت را اعلام کنند. اما اگر قرار است چنین نظارتی صورت گیرد، این کار باید قبل از انعقاد قرارداد مدارس با تامین کننده‌ها، حداقل در فصل بهار صورت گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین