بابایی کارنامی: مقابل سیاست‌های ضدکارگری می ایستیم
کد خبر: 8694
تصمیم عجیب کمیسیون تلفیق در بازگرداندن طرح استاد- شاگردی و افزایش سن بازنشستگی

بابایی کارنامی: مقابل سیاست‌های ضدکارگری می ایستیم

افرادی به دنبال برپا کردن قواعد سرمایه‌داری در ایران هستند # رای ما درباره فصل‌های بازنشستگی و روابط کار برنامه هفتم همچنان منفی است می خواهند هزینه‌های دفاع از رانت‌های اقتصادی و استثمار سرمایه‌دارانه را از جیب کارگران بپردازند.

بیان فردا | در پی جان باختن ۶ کارگر معدن، محمدباقر قالیباف ضمن عرض تسلیت به جامعه کارگری کشور به کمیسیون صنایع و معادن مجلس مأموریت داد تا ضمن بررسی علل حادثه تلخ معدن زغال سنگ البرز، قصور و تقصیرات احتمالی مشخص شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی روز دوشنبه، ضمن مأموریت ویژه به کمیسیون صنایع برای بررسی علل وقوع حادثه معدن زغال‌سنگ البرز شرقی، گفت: از این کمیسیون می‌خواهیم که گزارش آن را با فوریت در صحن ارائه کند، این ضایعه‌ تأسف بار باید تبدیل به فرصتی شود تا امنیت کارگران زحمتکش و مظلوم معادن مورد توجه عملی قرار گیرد.

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه تلخ و دلخراش معدن زغال سنگ طرزه، اظهارداشت: این حادثه دلخراش نشان داد که از حقوق کارگران به درستی صیانت نمی‌شود.

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم افزود: این ظلم مضاعف به خصوص در بحث کارگران معدن به چشم می‌خورد که از حداقل‌ها هم محروم مانده‌اند و رئیس مجلس هم با دادن مأموریت به کمیسیون صنایع مجلس تأکید کرد که باید در حوزه های مختلف از جمله تجهیزات بازنگری های لازم و تدابیر مقتضی اندیشیده شود.

انتقاد از رفتار کمیسیون تلفیق

در همین حال با انتشار متن شور اول برنامه هفتم توسعه که با رای اکثریت اعضای کمیسیون تلفیق امضاء شده است، کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از تصمیم عجیب این کمیسیون در بازگرداندن مفاد حذف شده این برنامه در مجلس (به ویژه در حوزه روابط کار و بازنشستگی و. .) شگفت‌زده شدند. طرح دوباره مبحث طرح

استاد-شاگردی، افزایش سن بازنشستگی به بیش از شصت سال برای بیمه شدگان جدیدالورود سازمان تامین اجتماعی از زمان اجرای برنامه و سایر موارد مشابه، واکنش‌هایی را در پی داشته است.  علی بابایی کارنامی (نماینده کمیسیون اجتماعی در کمیسیون تلفیق و رئیس فراکسیون کارگری مجلس) با اشاره به تصویب اصلاحیه این کمیسیون با بازگرداندن برخی مفاد ضد کارگری و بازنشستگی اظهار کرد: ما از برخی جزئیات این تصمیم‌گیری اطلاعی نداریم و به هرحال، این تصمیم، دیدگاه اکثریت نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بوده است. ما از جزئیات این مصوبه در کمیسیون تلفیق بیشتر در اخبار و رسانه‌ها شنیدیم. اما به هرحال، موضع ما به‌عنوان مخالفین فصل‌های بازنشستگی و روابط کار برنامه هفتم، همچنان همان موضع مخالفت و رای منفی است.

وی افزود: ما با هر قانون، برنامه و سیاستی که به امنیت شغلی کارگران آسیب بزند، مخالف هستیم و در برابر آن خواهیم ایستاد. افرادی که دنبال برپا کردن قواعد سرمایه‌سالاری و سرمایه‌داری در ایران هستند، باید بدانند که تفکر دفاع از نیروی کار، بازنشستگان و مستضعفان جامعه و ارزش‌های انسانی مربوط به حفظ کرامت انسانی کارگران در مجلس حضور داشته و در برابر هجمه‌ها کوتاه نخواهد آمد.

بابایی کارنامی تصریح کرد: دفاع از رانت‌های اقتصادی، سوءاستفاده و استثمار سرمایه‌دارانه هزینه‌هایی دارد که برخی با اقداماتی مانند طرح استاد و شاگردی و افزایش سن بازنشستگی و کاهش تعهدات صندوق‌ها، دنبال آن هستند که این هزینه‌ها را از جیب مردم پرداخت کنند. ما تلاش می‌کنیم که با ایستادگی مقابل این جریان تا جای ممکن جلوی این روند را در مجلس بگیریم.

نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس در کمیسیون تلفیق در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است چنین برنامه‌ای که در شور اول با این کیفیت تصویب شده در صحن علنی نیز رای نمایندگان را به‌دست آورد؟» گفت: اینکه با اکثریت آرای کمیسیون تلفیق چنین متنی رای آورده باشد، نشان‌گر آن است که اصلا بعید نیست که در صحن علنی نیز چنین برنامه‌ای رای بیاورد. اما ما وظیفه‌ای داریم که باید به آن عمل کنیم. بالاخره نمایندگان مخالف طرح در مجلس یازدهم کم نیستند. همین مجلس در بسیاری از مسائل کارگری مورد ایراد ما بوده و تحت تاثیر آموزه‌های سرمایه‌داری است، حضور بسیاری از نمایندگان حامی مستضعفان و کارگران را نیز در درونش شاهد هستیم. رئیس فراکسیون کارگری مجلس تاکید کرد: ما تعداد زیادی از نمایندگان را داریم که پیگیر امنیت شغلی کارگران و حقوق آن‌ها و بازنشستگان کشور هستند.

بابایی کارنامی با اشاره به واکنش احتمالی جامعه کارگری و بازنشستگان کشور به تصویب این برنامه با این شکل در صحن علنی مجلس در آستانه انتخابات مجلس گفت: ما جامعه کارگری را با تصویب چنین برنامه‌ی سرمایه‌سالارانه‌ای دستخوش ناامیدی خواهیم کرد. امیدواریم باتوجه به رویه رهبر معظم انقلاب در زمینه صیانت از حقوق حقه کارگران حتما اعمال خواهد شد.

وی  تصریح کرد: وظیفه نمایندگان مخالف دلسوز این است که تا جای ممکن بحث و رایزنی و روشنگری کنیم تا چنین برنامه‌ای با چنین مواضعی درباره افزایش سن بازنشستگی و طرح استاد-شاگردی در صحن رای نیاورد.

نماینده مردم ساری در مجلس در پایان تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که تشکل‌های کارگری و بازنشستگی کشور نیز ارتباط خود را با نمایندگان حوزه انتخابیه خود ادامه دهند و مدام با پیام‌ها و اعلان‌ها و بیان نظرات خود تلاش کنند تا نمایندگان بتوانند بهترین تصمیم را در برابر این برنامه توسعه اتخاذ کنند.

موافقت مجلس با تمدید برنامه ششم توسعه

نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح تمدید برنامه ششم تا پایان سال ۱۴۰۲ موافقت کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده متقاضی این طرح با یادآوری زمان اجرای قوانین برنامه پنج‌ساله طی سالیان گذشته عنوان کرد: دولت باید تا ۶ ماه قبل از اتمام قانون برنامه ششم، پیشنهاد لایحه هفتم را ارائه می کرد، اما دولت گذشته این اقدام را انجام نداد و ما مجبور به تمدید قانون برنامه شدیم. نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ قانون برنامه ششم ۶ ماه تمدید شد که با احتساب زمان ابلاغ و انتشار نهایی قانون، قانون برنامه ششم تا تاریخ ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ اعتبار دارد. وی افزود: عملا تا ۳۰ روز آینده قانون برنامه ششم اعتبار قانونی دارد، اما امروز شرایط بررسی قانون برنامه هفتم به نحوی است که این قانون در کمیسیون تلفیق بررسی شده و در نوبت رسیدگی صحن قرار دارد که تاکنون ۳ هزار پیشنهاد بارگذاری شده و شاید تا تاریخ ۲۳ شهریورماه نزدیک ۷ هزار پیشنهاد بارگذاری شود.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: رسیدگی به گزارش کمیسیون که ۱۱۸ ماده داشته و ۱۲۱ ماده الحاقی دارد زمان بر بوده و به درازا خواهد انجامید ضمن اینکه رفت و آمد مصوبات بین مجلس و شورای نگهبان و حتی هیئت عالی نظارت نیز موجب خواهد شد تا پایان سال قانون برنامه هفتم را نداشته باشیم. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مبنای بسیاری از قوانین در حال اجرا قانون برنامه ششم است، افزود: اگر این خلاء وجود داشته باشد که قانون برنامه ششم خلاء داشته باشد زیبنده کشور و مجلس نیست و باید به دو فوریت این طرح رأی داد چرا که ما فقط ۳۰ روز فرصت داریم و نباید این زمان را از دست دهیم. نمایندگان نیز اگر نقطه نظری دارند می توانند موارد خود را در کمیسیون و صحن مطرح کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین