طوفان الاقصی نشان داد که سازمان امنیتی و جاسوسی اسرائیل آسیب پذیر است
کد خبر: 10331
علایی:

طوفان الاقصی نشان داد که سازمان امنیتی و جاسوسی اسرائیل آسیب پذیر است

نشست «فلسطین؛ ریشه‌ها و پیامدها» با سخنرانی «حسین جابری انصاری کارشناس مسایل خاورمیانه»، «دکتر علی ربیعی عضو اتحادیه انجمن های علوم اجتماعی ایران»، «حسین علایی کارشناس مسایل استراتژیک»، «دکتر حسین سلیمی عضو انجمن علوم سیاسی ایران»، «دکتر هادی خانیکی عضو انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات» و «دکتر محمدعلی مهتدی عضو انجمن مطالعات صلح ایران» بعدازظهر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

بیان فردا | حسین علایی در این پنل گفت: اصولا موضوع اسرائیل موضوع منطقه خاورمیانه نبوده است. مساله یهودی و مسیحی ها در اروپا بوده که در آنجا اختلاف وجود داشت که منجر به هولوکاست شد. اروپاییان برای حل این مساله، مساله فلسطین را به منطقه خاورمیانه آوردند و سعی کردند یهودی ها را از اروپا بردارند و به تعبیری غده سرطانی را در خاورمیانه کاشتند تا بتوانند مساله خود را حل کنند و هم یک فضایی در  خاورمیانه ایجاد کنند که همیشه مداخلات اروپا و آمریکا در این منطقه وجود داشته باشد و از طریق مساله فلسطین بتوانند خاورمیانه را مدیریت کنند.

او در نشست «فلسطین، ریشه ها و پیامدها»ادامه داد: در  فلسطین قبل از اینکه دولتی حاکم شود و انگلیس به آنجا بیاید، همه ساکنین با هر دینی در کنار هم زندگی می کردند ولی انگلیس ها موقع خروج تلاش کردند نمایندگی ایجاد کنند و آن غده سرطانی که نمی خواستند در آنجا داشته باشند، بدون حل مساله شروع به کاشتن آن کردند.  از حدود صد سال پیش مساله  فلسطین شروع شد

او گفت: اسرائیل از زمانیکه با کمک انگلیس و اروپایی ها شکل گرفته، مسیر قدرت یابی شان با چند مولفه بوده، اصل اول آنها بر زورگویی بوده و فلسطینی ها را بیرون می کردند و آواره می کردند. مساله آوارگی فلسطین برای الان نیست. از روزی که اسرائیل حملات خود را شروع کردند، فلسطینی ها آوره بودند و کشت و کشتار شروع شد. اما هیچ وقت فلسطینی ها یهودی ها را نکشتند. اصل دوم افزایش جمعیت یهود و توسعه سرزمینی بوده چرا که از روزی که کشت و کشتار شروع شده و این دولت و رژیم نیازمند زمین و سرزمین  بوده و این زمین باید فضای منطقی ایجاد کند،  به همین خاطر اروپاییان تصمیم گرفتند، منطقه فلسطین  را به عنوان این زمین مورد نظر قرار دهند و چون یهودی به حد نصاب در آنجا نبودند، یهودی ها را به آن منطقه بردند. به همین خاطر از حدود صد سال پیش هر سال که می گذرد بر تعداد یهودی های این منطقه  افزوده می شود. هر تحولی در دنیا رخ می دهد، اسرائیلی ها، یهودی را به این‌منطقه اضافه می کنند.

او گفت: پس برای تشکیل هر دولتی زمین و جمعیت نیاز است،  اسرائیل نه زمین داشت و نه برای جمعیت برنامه ریزی داشت، اما با حمایت اروپا و آمریکا توانست به این هدف برسد، اگر اسرائیل حمایت مالی امریکا نداشته باشد، قابل بقا نیست.اسرائیل سالانه ۳ میلیارد دلار از آمریکاییان دریافت می کند. اسرائیل برای توسعه دولت خود تصمیم گرفت، ساکنین را بیرون کنند و یهودی ها را وارد سرزمین های مختلف کنند. به همین خاطر تا الان ۷ میلیون نفر خارج از سرزمین اشغالی رفتند.

او بیان کرد: این جمعیت که در فلسطین مانده، باز هم اسرائیل آنها را در فلسطین آواره کرده است و در کمترین زمین پر تراکم ترین جمعیت را دارند.۷۰ درصد جمعیت حاضر در نوار غزه، برای سایر نقاط فلسطین هستند و یا در کرانه باختری ۳۰ درصد جمعیت برای دیگر مناطق هستند. استراتژی اسرائیل برای تشکیل و توسعه دولت یهود، از اول  تکیه بر زور و حمایت از قدرت بزرگ و دریافت پول کلان از قدرت های حامی برای توسعه سرزمینی و توسعه جمعیت بوده است و اسرائیل برای توسعه سرزمینی به سرزمین  فلسطین اکتفا نکرده است. اسرائیل آغازگر جنگ های مختلف بوده است. اسرائیل دائم مهاجم بوده است.

شعار دولت اسرائیل توسعه سرزمین از این میزانی که هست به کشورهای مختلف اطراف خودشان است. پس اسرائیلی ها دائم مهاجم و در حال حمله هستند و دائم در حال توسعه سرزمینی و دائم در حال توسعه ساکنین یهودی و کاهش جمعیت بومی منطقه است.

استراتژی اسرائیل در توامان با استراتژی اروپا و آمریکا جهت حمایت مالی این است که مساله فلسطین، مساله جهان عرب نیست و مساله جهان اسلام هم نیست، مساله انسانی و بشری هم نیست. این مساله استراتژی آن هاست.

اگر نگاه کنیم می بینیم جدا کردن حمایت اعراب از فلسطین یک استراتژی بوده که الان به “پیمان ابراهیم” رسیده است. اعراب را متحد اسرائیل کرده است و این طرح ابراهیم جز بزرگترین خیانت های کشورهای عربستان و سایر کشورهایی است که به جای اینکه لااقل به فلسطین بی تفاوت باشند با دشمن فلسطین هم پیمان شدند تحت عنوان صلح.

نکته دیگری که مطرح است اینکه می گویند مساله فلسطین مساله جهان اسلام نیست به همین خاطر بزرگترین خیانت که در این‌منطقه یکی از کشورهای به ظاهر اسلامی انجام داد، ترکیه بود و اولین کشوری بود که با اسرائیل رابطه برقرار کرد.

ترکیه در مناطق ما در بزنگاه خنجر می زند. مثل اینکه اسرائیل را در آذربایجان مستقر کرد و علیه ایران مشغول فعالیت است. حرف های من موضع دولت ایران نیست. من در اینجا تحلیل می کنم. اردوغان جز رهبران فرصت طلب است که از هر فرصتی برای حل بحران خود استفاده می کند. مثلا در قضیه بحران اوکراین یا در مساله فلسطین رفتارش را ببینید.

طرحی که اروپا و آمریکا در حمایت از اسرائیل داشتند، این بود که همه کشورهای حامی اینها را جدا کنند و بگویند مساله فلسطین یک مساله انسانی و حقوق بشری نیست. بلکه مساله مقابله یک دولت قانونی که سازمان ملل آن را به رسمیت می شناسد با گروه های تروریستی است. اما این سوال را پاسخ نمی دهند که هفتاد سال پیش که اسرائیل تشکیل شد، حماس و جهاد و اسلامی و حزب الله وجود داشت؟ تشکیل حزب الله نتیجه اشغال سرزمین لبنان است.

او ادامه داد: اسرائیل با جمعیت شیعه لبنان قبل از پیروزی انقلاب، ارتش جنوب لبنان را ایجاد کرده بود‌ که به دلیل اختلافی که بین شیعیان و فلسطینی ها در جنوب لبنان بود، این ارتش را درست کردند و در آنجا مخوف ترین زندان را اسرائیل ایجاد کرد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که لبنان شروع به تشکیل حزب الله کرد و شروع به ایستادگی و مقاومت کردند، و برای اولین بار اسرائیل را از سرزمین خود بیرون کردند. مساله گروه های تشکیل شده به نام مقاومت، ریشه همه در اشغال فلسطین بوده است.

تداوم استراتژی اسرائیل در ذهن مردم جهان و  فلسطینی ها چند چیز را حک کرد، اول اینکه سازمان اطلاعاتی اسرائیل قوی ترین است و بر همه چیز مسلط است. دوم اینکه اسرائیل ارتشی دارد که هیچ وقت طعم شکست را نمی چشد، سوم اینکه اسرائیل همواره قدرت تهاجم را دارد. عملیات هفته پیش حماس نشان داد که سازمان امنیتی و جاسوسی اسرائیل آسیب پذیر است و ارتش اسرائیل آنی نیست که تصویرش در نزد جهانیان است. اسرائیل الان به دنبال وارد کردن نیروی زمینی به غزه است. اینکه مدام اسرائیل هشدار می دهد که ایران و حزب الله وارد این مساله نشود، به این خاطر است.به زبان بی زبانی می گویند اسرائیل در این عملیات شکست خورده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین