پیام واضح آمریکا، سکوت معنادار ایران
کد خبر: 10823
آمریکا درمورد حمله تلافی‌جویانه به مواضع ایران در سوریه و عراق پیام‌های هشدارآمیز مخابره می‌کند؛

پیام واضح آمریکا، سکوت معنادار ایران

ایران نسبت به فضاسازی رسانه‌ای مقامات آمریکایی و ارسال پیام هشدارآمیز واکنشی نشان نداده است. حتی وزیر امور خارجه ایران که در آمریکا به سر می‌برد نیز به هیچ عنوان وارد جدال لفظی با مقامات آمریکایی نشد و تلاش کرد که تنها از زاویه جنگ غزه هشدارهای خود را اعلام کند.

بیان فردا |‌ حکمرانی| زبانه‌های آتش جنگ در غزه هر روز شعله‌ورتر می‌شود و شعاع بیشتری از جعرافیای سیاسی منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در جدیدترین تنش‌ها آمریکا خبر از حمله به مواضعی از ایران در سوریه داده و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در نامه‌ای به کنگره این کشور به صراحت مدعی شده که  ایالات متحده آماده است اقدامات بیشتری را براساس ضرورت برای مقابله با تهدیدات و حملات ایران انجام دهد.

بازی رسانه‌ای مقامات آمریکایی

آمریکا در روزهای اخیر تلاش کرده پخشی از پیام‌های ارسالی خود به ایران را رسانه‌ای کند. ایتدا کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیامی را برای مقام رهبری ایران در خصوص هدف گرفتن نیروها و پرسنل آمریکا در خاورمیانه ارسال کرده است. بعد از اعلام این خبر بود که جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانسی خبری بدون ارائه جزئیات گفت: «پیام مستقیمی مخابره شد.»

همچنین جو  بایدن نامه‌ای به کنگره آمریکا نوشت و تعمدا بخش‌هایی از این نامه را نیز رسانه‌ای کردند. بایدن در نامه خود به کنگره آمریکا با اشاره به حملاتی که به نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در ده روز اخیر صورت گرفته، تاکید کرد که چنین حملاتی «جان پرسنل ایالات متحده و نیروهای ائتلاف» را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

رئیس جمهور آمریکا در این نامه نوشت: «در پاسخ به این سلسله حملات و تهدیدات مستمر برای حملات آینده، به دستور من، در شب ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، نیروهای ایالات متحده حملات هدفمندی را علیه تأسیسات در شرق سوریه انجام دادند.»

بایدن در این نامه مدعی شده است که «تأسیساتی که توسط سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن برای فرماندهی و کنترل، انبار مهمات و اهداف دیگر استفاده می‌شد، هدف حملات دقیق قرار گرفت.»

جو بایدن در ادامه این نامه تاکید کرد که دستور این حملات را بر اساس اختیارات قانون اساسی خود به عنوان فرمانده کل و در راستای انجام وظیفه خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در «محافظت از شهروندان» ایالات متحده و جهت پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده، صادر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده آماده است در صورت لزوم، اقدامات بیشتر و مناسب را برای مقابله با تهدیدات یا حملات بیشتر انجام دهد.»

وزیر دفاع آمریکا هم وارد این کارزار شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات دقیق انجام شده، اقدامی در راستای دفاع از خود و پاسخی به یک رشته حملات مداوم و عمدتاً ناموفق علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه است که از ۱۷ اکتبر آغاز شد.»

لوید آستین تصریح کرد که این حملات به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، انجام شد تا مشخص کند که ایالات متحده حملات به نیروها و تاسیسات خود را تحمل نمی‌کند و از پرسنل و منافع خود دفاع خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که« این عملیات جدا و متمایز از جنگ اسرائیل علیه حماس است. آمریکا به دنبال درگیری گسترده‌تر نیست، اما اگر گروه‌های نیابتی به حملات خود ادامه دهند، ایالات متحده در انجام اقدامات مضاعف برای محافظت از نیروهای خود تردیدی نخواهد داشت.»

ایران اما نسبت به این فضاسازی رسانه‌ای واکنشی نشان نداده است. حتی وزیر امور خارجه ایران که در آمریکا به سر می‌برد نیز به هیچ عنوان وارد جدال لفظی با مقامات آمریکایی نشد و تلاش کرد که تنها از زاویه جنگ غزه هشدارهای خود را اعلام کند:« از مقر سازمان ملل به جنگ‌افروزان اسرائیلی و حامیان آن، دولتمردان و نظامیان آمریکا که اکنون مدیریت نسل‌کشی در فلسطین را در دست دارند صریحا می‌گویم ما از گسترش و دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی کنیم اما هشدار می‌دهم اگر نسل‌کشی در غزه ادامه یابد، خود از این آتش در امان نخواهند ماند. آنجا خانه ماست، غرب آسیا منطقه ماست. در امنیت خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

اظهارات معنادار مقامات نظامی ایران

 هرچند مقامات دیپلماتیک و سیاسی ایران نسبت به تهدیدات مقامات ارشد آمریکایی سیاست سکوت را در پیش گرفته‌اند اما مقامات نظامی با کنایه‌های مختلف نسبت به تحولات منطقه سخن می‌گویند. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکیده است که « تمام پایگاه‌های آمریکایی و پروازهای آن‌ها رصد می‌شود» و « اگر بمباران علیه غزه و حمایت‌های آمریکا و شهادت فلسطینی‌ها تداوم داشته باشد، در آن صورت منطقه منفجر خواهد شد.»

سردار اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز می‌گوید:« با تجربه‌ای که در طول دفاع مقدس، انقلاب و مبارزه با داعش پیدا کرده‌ایم، توطئه‌های طراحی شده را می‌شناسیم. قطعا اگر تصمیم گرفته شود که جبهه مقاومت اقدامی کند، هم آمریکا و هم صهیونیست‌ها بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند. با استفاده از تجربه های جنگ۸ ساله  پاسخ آمریکا را می دهیم. آمریکایی ها می دانند که ما می توانیم پاسخ آنها را بدهیم و منظور از تجربه جنگ چیست!»

سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش هم در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش گفت که پیام این رزمایش به دشمنان ایران اسلامی و این مرز و بوم است که بدانند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی کامل دفاعی و رزمی برای مقابله با هر تهدیدی را دارند.

همچنین امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش هم گفته است: نیروی زمینی ارتش همواره دست به ماشه آماده است تا در رکاب ولی امر مسلمین به هر تهدیدی، در هر نقطه‌ای و هر مقیاسی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گو باشد.

روایتی از اتاق عملیات مقاومت عراق علیه پایگاه‌های آمریکایی

نورنیوز، رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران در گزارشی اختصاصی به نقل از یک منبع آگاه در آنچه «اتاق عملیات مشترک» در عراق نامیده آورده است : «تصمیم رهبری مقاومت اسلامی عراق زمانی اتخاذ شد که با شواهد قاطع برای آنان روشن شد که آمریکا رهبری و حمایت بی‌سابقه از دشمن صهیونیستی در نبرد غزه را بر عهده دارد. مقاومت عراق پس از مشاهده جدی بودن آمریکا در حمایت از جنایات اسرائیل، با هدف قرار دادن پایگاه‌های آنها در همان مراحل اولیه، آمریکایی‌ها را در منطقه به دردسر انداخت و مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود به ویژه در خصوص حمله زمینی به غزه کرد.»

در ادامه خبر رسانه شورای عالی امنیت ملی آمده است:« پیام‌های تهدیدآمیزی که آمریکایی‌ها با واسطه‌هایی از داخل و خارج به مقاومت ارسال کردند، ترسی برای مقاومت نداشتند و قبلاً هم گفته بودیم که اشغالگری تا زمانی که وجود داشته باشد از آرامش برخوردار نخواهد بود.»

تقابل گفتمانی علاقمندان به جنگ و برحذرکنندگان

در ایران کوبیدن بر طبل جنگ و ماجراجویی حامیان خود را دارد. البته واقعا روشن نیست که در میدان واقعی نبرد این افراد کجا قرار خواهند گرفت اما با توجه به جایگاه رسمی خود در ساختار سیاسی کشور حرفهایشان می‌تواند برای مردم و کشور هزینه زا باشد. به عنوان مثال سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه با اشاره به دور جدید حملات اسرائیل به غزه می‌گوید:« با بسیج کردن مقاومت چه مقاومت ایران و چه مقاومت لبنان، عراق و حماس و با مسلح کردن مردم فلسطین و غزه می‌توانیم مقابل‌شان بایستیم.»

با این حال بیشتر تحلیل‌گران ورود ایران به جنگ را بازی در نقشه اسرائیل می‌دانند. محمد جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه نیز با عنایت به چنین اظهارات هیجانی می‌گوید: «کشیدن پای آمریکا به جنگ و وارد کردن آمریکا به جنگ با ایران که همواره آرزوی اسرائیل بود. الان بزرگترین دستاوردی که اسرائیل می‌تواند در این قضیه داشته باشد و آبرویی ایجاد کند، وادار کردن آمریکا به درگیری بزرگتر در منطقه است تا شکست فراموش شود.»

روزهای آتی نشان می‌دهد که آیا پیام‌ها و واکنش‌های رسمی و غیررسمی ایران و آمریکا بازهم دو کشور را بر مدار سابق جلوگیری از تخاصم باز می‌گرداند و یا افراطیون دو کشور با توجه به تحولات منطقه‌ای تنش را افزایش خواهد داد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین