سرنوشت جنگ زمینی غزه و اسرائیل چه خواهد شد؟
کد خبر: 11055

سرنوشت جنگ زمینی غزه و اسرائیل چه خواهد شد؟

بنیامین نتانیاهو درگیر یک معمای لاینحل است. او نمی داند چه کند و هیچ هدفی از جنگ ندارد. انتهای هر کدام از مسیرهایی که پیش روی رژیم صهیونیستی است، عزل نتانیاهو و کاهش قدرتش است.

بیان فردا | جنگ زمینی غزه آغاز شده و ممکن است روزهای سختی در پیش باشد. از ابتدای جنگ، بسیاری از تحلیلگران از قریب الوقوع بودن جنگ زمینی در غزه سخن می گفتند اما پرسش همه این بود که گام بعدی نتانیاهو و ارتش اسرائیل چیست؟

مسالۀ بسیاری از تحلیلگران سیاسی این است که نتانیاهو چه قصدی از حمله داشته و با جنگ زمینی چه هدفی را دنبال می کند؟

پیروزی اسرائیل بر غزه چه نتایجی خواهد داشت؟

برای پاسخ به این مساله باید حالات مختلف جنگ زمینی را در نظر گرفته و نتیجۀ آنها را بررسی کنیم. به نظر می رسد قصد اصلی ارتش اسرائیل تصرف کامل غزه باشد.

طبق اخبار منتشر شده، اسرائیل به مصر پیشنهاد داده در ازای بخشیدن بدهی هایش، صحرای سینا را به مردم عادی غزه اختصاص دهد تا اسرائیل سراسر غزه را به تصرف خود درآورد. اگرچه این پیشنهاد با مخالفت مصر مواجه شده اما نشان می دهد که نتانیاهو به دنبال اشغال کامل غزه است.

اما حتی اگر این هدف به تحقق برسد باز اسرائیل با مشکلات مختلفی مواجه خواهد شد چرا که هیچ هدفی در پشت آن نیست و نتانیاهو هنوز نمی داند بعد از اشغال غزه چه کاری باید انجام دهد. این مطلب در تحلیل رسانه های مختلف مورد اشاره قرار گرفته است.

تاکید بسیاری از تحلیلگران این است که نتانیاهو قادر به حفظ کنترل غزه نیست. رژیم صهیونیستی ابزار لازم را برای انتقال 2 میلیون انسان به صحرای سینا ندارد و اگر هم بخواهد کنترل غزه و مردم بومی اش را بر عهده بگیرد باید روزانه با چریک های مقاومت مواجه شده و تلفات دهد.

نباید از خاطر برد که حماس تنها گروه مقاومت محور موجود در غزه نیست. غزه پر از گروه های جهادی است که برخی از آنان، مواضعی شدیدتر از حماس دارند. کنترل یک منطقه دو میلیونی که تقریبا همۀ اعضای آن مخالف اسرائیل هستند ممکن نیست و رژیم صهیونیستی را وارد جنگ هر روزه می کند.

ضمن اینکه گروه های مقاومتی خارجی نیز در نزدیکی غزه حضور دارند و ممکن است از کرانه باختری و لبنان با اسرائیل درگیر شوند و این مساله جنگ را طولانی تر کرده و تلفات رژیم صهیونیستی را نیز افزایش خواهد داد.

اما چرا نتانیاهو قصد تصرف کامل غزه را دارد؟ چرا به یک عملیات زمینی کوتاه مدت اکتفاء نمی کند؟ دلیل این مساله روشن است. هر اقدامی که کمتر از تصرف غزه و نابودی حماس باشد، برای نتانیاهو و اسرائیل یک شکست به حساب می آید.

عملیات طوفان الاقصی و عبور از دیوار مشهور اسرائیل و گرفتن صدها گروگان چنان چشمگیر بود که خود نتانیاهو به شکست در این عملیات اعتراف کرد. حالا اگر غزه به تصرف رژیم صهیونیستی درنیاید، گروه های مخالف نتانیاهو و حتی هم حزبی هایش تلاش می کنند او را عزل کنند چرا که او را مسبب اصلی حادثه 7 اکتبر می دانند (اینجا بخوانید). به همین دلیل، نتانیاهو نمی تواند چشم به عملیات کوتاه مدت داشته باشد.

شکست اسرائیل در نبرد زمینی چه نتایجی خواهد داشت؟

اما پیروزی اسرائیل در عملیات زمینی فقط یک فرض از فرض های ممکن است. اگر اسرائیل در نبرد زمینی پیروز نشود، چه وضعیتی شکل خواهد گرفت؟ شکی نیست که در این صورت، نتانیاهو قبل از پایان جنگ باید قدرت را تسلیم مخالفانشان کند.

تحلیلگران معتقدند طولانی شدن جنگ به ضرر رژیم صهیونیستی است. اگر حمله زمینی اسرائیل بیش از چند ماه طول بکشد، طبعا تلفات رژیم صهیونیستی بیشتر می شود و این امر اعتراضات داخلی زیادی را ایجاد خواهد کرد. همین حالا هم میان ژنرال های ارتش رژیم صهیونیستی و نتانیاهو اختلاف نظر وجود دارد و با طولانی شدن جنگ، بعید نیست که این اختلاف نظر به درگیری و جدال بدل شود. از سوی دیگر، اختلافات میان اعضاء «کابینۀ جنگ »اسرائیل به شدت زیاد است و با طولانی شدن جنگ، احتمال از هم پاشیده شدن این کابینه وجود دارد.

فرض دیگر، عملیات زمینی کوتاه مدت اسرائیل و همراهی آن با حملات هوایی شدید است که به نظر می رسد این امر هم ممکن نباشد چون هم به طولانی شدن جنگ می انجامد و عواقب فوق الذکر را به دنبال دارد و هم با مشکل اصلی یعنی بی هدفی و بی برنامگی مواجه خواهد شد. تل آویو تا چه زمانی می خواهد به بمباران غزه ادامه داده و به جای مقابله با حماس، مردم عادی را قتل عام کند؟

شکی نیست که تداوم این جنایت با افزایش اعتراضات بین المللی روبه رو خواهد شد، قطعنامه های سازمان ملل رنگ و بوی تندتری خواهند گرفت و با افزایش اعتراضات مردمی، دول غربی نیز مجبور می شوند که حمایت خود را از اسرائیل کم کنند.

فرض دیگر پایان جنگ و آغاز مذاکرات برای آزادسازی گروگان های اسرائیلی است. حماس تاکید کرده که حاضر است به ازای آزادسازی اسرای فلسطینی، گروگان های اسرائیلی را رها کند. قطر، ترکیه و چند کشور دیگر نیز اعلام کرده اند که حاضرند واسطۀ گفتگوهای صلح و تبادل اسرا باشند. اما به نظر نمی رسد که این، هدف نتانیاهو باشد.

دولت نتانیاهو یکی از تندروترین دولت های اسرائیل است و اعضاء این کابینه دائما مدعی نابودی فلسطین هستند. به همین دلیل، پایان جنگ از سوی نتانیاهو با مخالفت شدید آنان مواجه خواهد شد و ممکن است به عزل نتانیاهو منجر شود.

نتانیاهو؛ درگیر یک معمای لاینحل

این شواهد نشان می دهد که بنیامین نتانیاهو درگیر یک معمای لاینحل است. او نمی داند چه کند و هیچ هدفی از جنگ ندارد. انتهای هر کدام از مسیرهایی که پیش روی رژیم صهیونیستی است، عزل نتانیاهو و کاهش قدرتش است. باید دید در آینده چه اتفاقی افتاده و روند جنگ به کدام سمت و سو خواهد رفت.

 

  • داوود

    نتان مثل خرتوی گل گیر کرده البته باخوی وحشیگری

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین