آقای رئیسی بدون تعارف تصویب FATF را مطرح کنید، مجمع هم سریعا تصویب کند
کد خبر: 11121
عضو حزب کارگزاران:

آقای رئیسی بدون تعارف تصویب FATF را مطرح کنید، مجمع هم سریعا تصویب کند

سید افضل موسوی؛ عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در سازندگی نوشت: به‌رغم ثبت سیاسی‌کاری برخی چهره‌ها و گروه‌ها در تاریخ، تصویب FATF در هر زمانی اقدامی مبارک است.

بیان فردا | در این مطلب آمده است: در روزهای اخیر اخباری از جانب چهره‌های مختلف و اعضای مجمع تشخیص مصلحت بر این مبنا شنیده شد که موضوع FATF از دستور کار مجمع خارج نشده و در صورتی که رئیس دولت، یعنی آقای رئیسی تمایلی در جهت بررسی مجدد موضوع داشته باشند، این مساله قابل طرح و قرار گرفتن در دستور کار است. عجیب‌تر اینکه حتی برخی از اعضای مجمع در این باره تاکید کردند: در صورت درخواست و تمایل و تاکید آقای رئیسی برای تصویب این مساله، مجمع در جهت کمک به دولت آمادگی تصویب موضوع را دارد!

این اظهارات در قیاس با رویه‌ای که مجمع محترم تشخیص در قبال دولت قبل و اصرار آقای روحانی رئیس جمهور وقت در پیش گرفته بود بسیار عجیب است. در آن زمان منتقدان و مخالفان تصویب این لوایح را خیانت تلقی می‌کردند. استدلال بخشی از این چهره‌ها و گروه‌ها بر این اساس بود که با تصویب این لوایح دیگر امکان کمک ایران به گروه‌های مقاومت وجود ندارد، در حالی که از اساس این استدلال اشتباه بود و نباید این مسائل به عنوان موانع در ارتباط با امری تا این اندازه مهم و حیاتی برای کشور تلقی می شد.

اخیراً درباره این استاندارد دوگانه ریاست پیشین بانک مرکزی، آقای همتی نیز انتقاداتی را مطرح کردند؛ چراکه این رویه به صورت کاملا شفاف و روشن خلاف مصلحت‌اندیشی و ارجحیت دادن به منافع ملی است؛ اینکه تصویب لوایحی به مهمی FATF را در قبال دو دولت با دو رویکرد متفاوت بررسی کنند. در هر صورت به رغم ثبت این سیاسی کاری در تاریخ ما کماکان از تصویب این مساله استقبال می‌کنیم حتی اگر آقایان از اساس برای گل روی دولت آقای رئیسی با شخص ایشان این لوایح را تصویب کنند. اهمیت تصویب این لوایح برای بهبود بسیاری از مشکلات کشور به اندازه‌ای است که با هر نیت یا انگیزه‌ای که همراه باشد به نفع خود زندگی مردم و منفعت ملی را می رساند.

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: دیگر مسئله FATF در ایران طرح نخواهد شد/ برجام هم دیگر احیاشدنی نیست

در این بین مساله بسیار مهم اما ضرری است که طی بالغ بر یک سال و نیم گذشته از عدم تصویب این لوایح و قرار گرفتن مجدد ایران در لیست سیاه این نهاد به کشور و مردم تحمیل شد چراکه در دولت قبل به رغم تاکیدات موکد پیگیری جدی شخص رئیس وقت دولت و اصرار دولت و چهره‌های اقتصادی آن مجمع تشخیص از اساس حاضر نشد این لوایح را تصویب کند و این خود ضربه بزرگی به اقتصاد کشور زد. با این وجود همین تغییر رویه سیاسی هم اقدام مبارکی محسوب می‌شود و باید از آن استقبال کرد چراکه باز هم به رغم تاخیر جدی و تحمیل هزینه‌های زیاد این مصوبه می‌تواند گره‌های زیادی را از اقتصاد کشور باز کند.

نباید فراموش کنیم که دستیابی به هر توفیقی در عرصه بین‌المللی اعم از عضویت در نهادها یا بهبود روابط بین کشورهایی که پیش از این تنش‌هایی در روابط وجود داشته است اعم از کشورهای منطقه‌ای یا غرب در گرو باز شدن این قفل از سیستم و نظام بانکی است و اگر به همه این موارد هم در عرصه بین‌الملل دست پیدا کنیم باز هم مادامی که در لیست سیاه FATF باشیم یا این کنوانسیون را به درستی قبول نکرده باشیم، نمی‌توانیم دستاورد اقتصادی را برای کشور رقم بزنیم. از این حیث با هر نیت و انگیزه‌ای که مجمع محترم تشخیص تصمیم دارد این لوایح را تصویب کند مورد اقبال و استقبال همه است و دیگر نباید بیش از این در این رابطه تاخیر داشت. دولت محترم نیز بعد از بیش از دو سال فعالیت قطعاً از شعارهای انتخاباتی فاصله گرفته و به خوبی با واقعیت امور درگیر است. از این حیث هم دولت بی‌تعارف این درخواست را از مجمع مطرح کند و هم مجمع تصویب سریع را در دستور کار قرار دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین