نگرانی جهان از وحشیگری رژیم صهیونیستی در غزه
کد خبر: 11216

نگرانی جهان از وحشیگری رژیم صهیونیستی در غزه

جنگ غزه در حالی وارد بیست و نهمین روز خود از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» شده است، که ارتش اسرائیل به بمباران مناطق مختلف غزه در سایه نگرانی‌های بین‌المللی از گسترش درگیری در خاورمیانه ادامه می‌دهد.

بیان فردا | حکمرانی | بر اساس گزارش منتشر شده از سوی الجزیره، اسرائیل حملات خود را به مناطق وسیعی در شمال نوار غزه تشدید کرد، قایق‌های ماهیگیران، اردوگاه نصیرات، محوطه بیرونی بیمارستان‌ها، مساجد، برج مهندسان و اردوگاه المغازی از جمله محورهای حملات ارتش اسرائیل در بیست‌ونهمین روز جنگ بودند. همچنین مدرسه الفاخوره که هزاران آواره در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه را اسکان داده است از سوی جنگنده‌های اسرائیل بمباران شد و در این حمله تاکنون ۱۵ تن کشته و بیش از ۵۴ تن زخمی‌ شده‌اند. 

خبرنگار خبرگزاری شهابِ فلسطین نیز اعلام کرد، جنگنده‌های اسرائیل مدارس السوق در وسط اردوگاه جبالیا را در حالیکه ده‌ها آواره آنجا بودند، بمباران کردند. این خبرنگار همچنین اعلام کرده که پهپاد ارتش اسرائیل خانه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را در اردوگاه الشاطی در غزه با موشک بمباران کرده است. در همین راستا ارتش اسرائیل از هجوم به جنوب نوار غزه و درگیری با حماس خبر داد و در بیانیه‌ای مدعی شد، نیروهای زرهی و مهندسی آن در تهاجم متمرکز به جنوب نوار غزه، برخی ساختمان‌ها و مواد منفجره را خنثی کرده‌اند.

از طرفی دیگر، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که درگیری‌های شدیدی بین اعضای مقاومت فلسطین و نیروهای ارتش اسرائیل در محورهای بیت حانون و اریز در شمال غزه در جریان است. این خبر نشان می‌دهد که اسرائیل به هر ترتیب به دنبال آن است که بتواند از محور زمینی ضربات مختلفی به مقاومت فلسطین وارد کند و با ادامه این پیشروی به افکار عمومی در داخل و خارج از اراضی اشغالی بفهماند که آنها به هیچ وجه از موضع خود یعنی پاکسازی نهایی در غزه عقب نخواهند نشست. 

در این میان شدت حملات هوایی اسرائیل در این چهار هفته نگرانی‌ها در مورد وضعیت انسانی در غزه را به حدی افزایش داده که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که این سازمان از هیچ تلاشی برای ورود کمک‌ها به غزه فروگذار نمی‌کند و در تلاش است تا مانع این اقدامات و جنایات شنیع را شود. 

در همین راستا مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین اعلام کرد که اسرائیل همچنان به اعمال محدودیت‌های امنیتی برای ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه از طریق گذرگاه مرزی رفح ادامه می‌دهد و این روند تا جایی ادامه پیدا کرده که تنها ۲۵ درصد کمک‌ها وارد این منطقه تحت‌محاصره می‌شود و انتقال سوخت به آن همچنان ممنوع است.

فاجعه انسانی در غزه جدی است

آنچه مسلم است اینکه در غزه فاجعه‌ انسانی در حال رخ دادن است، به گونه‌ای که وزارت بهداشت غزه اعلام کرده تعداد شهدای بمباران اسرائیل در نوار غزه از هفت اکتبر به ۹۴۸۸ نفر از جمله ۳۹۰۰ کودک و ۲۵۰۰ زن رسیده ‌است و ۲۲۰۰ گزارش مفقودی نیز از سوی ساکنان غزه دریافت شده که ۱۲۵۰ مورد مربوط به کودکان است. 

بدیهی است این میزان کشته، زخمی و مفقودی می‌تواند گویای آن باشد که حملات به غزه نه تنها فروکش نکرده، بلکه در حال افزایش است ولی در مقابل هم اقداماتی از سوی جریان مقاومت در حال رخ دادن است که نگرانی اسرائیل و آمریکا را افزایش داده است. 

به عنوان مثال روز گذشته (شنبه) حزب‌الله لبنان اعلام کرد که پنج موضع ارتش اسرائیل را در مرز لبنان هدف موشک قرار داده که مستقیماً به اهداف موردنظر اصابت کرده‌اند. در بیانیه حزب‌الله آمده است «مواضعی که هدف قرار گرفتند «جل العلم»، «الجرداح»، «حدب البستان»، «المالکیه» و «المطله» بودند و هدف قرار گرفتن این مواضع دشمن علاوه بر انهدام تجهیزات فنی، منجر به تلفات مستقیم در صف نظامیان آن نیز شده است». شبکه المیادین در خصوص این حمله موشکی حزب‌الله به مواضع اسرائیل اعلام کرد که این حملات به موشک‌های سنگین انجام شده و از سوی دیگر اعلام شده که چند موشک و راکت دیگر هم به مواضع نظامی «ریشا» و «المالکیه» اسرائیل شلیک شده است. 

در مقابل خبرنگار المیادین در جنوب لبنان از حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل به خاک لبنان خبر داد. طبق این گزارش، جنگنده‌های اسرائیل منطقه «اللبونه» و «الناقوره» در جنوب لبنان را بمباران کردند. المیادین همچنین گزارش داد که توپخانه ارتش اسرائیل نیز حملات شدیدی را به شهرک‌های «یارین»، «عیترون»، «مروحین» و «ام التوت» انجام داده است. نه تنها اسرائیل، بلکه ساختار نظامی و امنیتی ایالات متحده هم از حملات حزب‌الله به شمال اراضی اشغالی به شدت هراس دارد؛ چراکه تل‌آویو و واشنگتن به خوبی می‌دانند اگر این جبهه علیه آنها باز شود معادلات تغییر می‌کند و بار از روی جبهه جنوب که حماس در آن حضور دارد و مشغول جنگ است برداشته می‌شود. 

در همین راستا و در ارتباط با این موضوع، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق اسرائیل اعلام کرد تا وقتی نیروهای حزب‌الله در کنار دیوار مرزی هستند هیچ یک از اسرائیلی‌ها به شهرک‌های شمال اراضی اشغالی بازنمی‌گردد. از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تصمیم گرفته، مقامات نظامی ارشد را از روز سه‌شنبه هفته جاری از سفر به اراضی اشغالی منع کند. 

بر این اساس جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اعضای دولت وی، رئیس ستاد ارتش این کشور و معاونش مشمول این محدودیت‌ها نمی‌شوند اما در کل باید این اقدام واشنگتن را ناشی از ترس موجود در خصوص هرگونه تحرک حزب‌الله لبنان در نواحی شمالی اراضی اشغالی دانست. لذا تمام این اقدامات که در جبهه جنوب و به خصوص جبهه شمال علیه اسرائیل صورت پذیرفته برای آن است که تل‌آویو در نهایت آتش‌بس را بپذیرد و از بمباران غزه در مقیاس بزرگتر پرهیز کند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین