احتمالا طولانی‌تر شدن جنگ غزه باعث «باخت دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا» شود
کد خبر: 11469
سیدعطا تقوی‌اصل:

احتمالا طولانی‌تر شدن جنگ غزه باعث «باخت دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا» شود

یک استاد دانشگاه درباره وقایع غزه و احتمالات پیش روی می گوید: ممکن است جنگ فرسایشی شود ولی از گستردگی و عمق اش کاسته شود. آنچه که امروز مشخص است این است که اسرائیل در نظر دارد شمال غزه را همچون کرانه باختری به اشغال سیاسی و امنیتی درآورد و صفر تا صد اش را در اختیار بگیرد و جلوی این اتفاقات را بگیرد، در حالی که اندیشه سیاسی فلسطین چیزی نیست که با حماس از بین برود

بیان فردا | دکتر سید عطا تقوی اصل در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد جنگ غزه طولانی خواهد بود و بعید به نظر می رسد که به زودی شاهد حل و فصل مساله باشیم؟ اظهار داشت: وضعیتی که امروز در غزه در جریان است غیر قابل پیش بینی است، وقوع هر اتفاقی ممکن است. ممکن است مقداری از شدت خشونت ها کاسته شود. آمریکایی ها برای دو مورد لابی می کنند اولین حرکت آمریکایی ها سفر به کشور های دوست با ایران است تا آن ها ایران را متقاعد کنند تا اگر گروه های مقاومت از ایران حرف شنوی دارند به پایگاه های آمریکا حمله نکنند و بحران را تشدید نکنند از سوی دیگر با کشور های عربی ذی نفوذ رایزنی می کنند تا چگونگی آتش بس احتمالی را مورد بررسی قرار دهند و به شکلی منصفانه باشد. هر دو جریان امروز توسط امریکایی ها دنبال می شود. امروز اسرئیل در افکار عمومی جهان اسلام و دنیا یکی از بازنده های اصلی است. هر چه این جنگ طولانی تر شود آسیب پذیری و منفور بودن اسرائیل و مورد تهاجم قرار گرفتن اش در افکار عمومی بیشتر خواهد شد.

با طولانی شدن جنگ ممکن است حرکت هایی از طرف بخشی از نیروهای مقاومت صورت بگیرد

وی با بیان اینکه با طولانی شدن جنگ ممکن است حرکت هایی از طرف بخشی از نیروهای مقاومت صورت بگیرد اظهار داشت: به نظر من در این جنگ یک استراتژی اتفاق افتاده است و آن عدم درگیر شدن حزب الله است زیرا با درگیر شدن این گروه لبنان هم دچار آسیب های جدی می شد. به نظر من استراتژی که این بار جبهه مقاومت نسبت به دفعات قبل در پیش گرفته این است که مناطق هم جوار اسرائیل برای جنگی گسترده وارد نشوند و بیشتر مناطق دور تر نظیر عراق و یمن و … این کار را انجام بدهند تا امکان پاسخ دادن اسرائیل خیلی سخت و پیچیده باشد زیرا موشک ها باید از چند کشور عبور کند. این یکی از استراتژی های مقاومت است تا مناطق هم جوار وارد درگیری ها نشوند و آسیب زیادی نبینند و جنگ مدیریت شود.

چینی ها با بحران غزه کاسبکارانه امرار معاش می کنند

روسیه و چین فعلا دو کشور برنده در جنگ غزه هستند

وی تصریح کرد: چین و روسیه جزو برندگان این جنگ بودند چینی ها در عین جلب نظر اعراب منطقه و حمایت دیپلماتیک از فلسطین و غزه، عملا اقدامی انجام نمی دهند. چینی ها با بحران غزه کاسبکارانه امرار معاش می کنند و در امد کسب می کنند و به واسطه موضع گیری هایشان امکان سرمایه گذاری در کشور های عربی را افزایش می دهند. از سویی بحران از اوکراین به سمت غزه شیفت کرده است و اگر چه مشخص نشده عامل اصلی این جنگ که بوده است اما روس ها از این فرصت استفاده کرده اند و نگاه افکار عمومی جهان و نگاه بسیاری از قدرت های جهان از اوکراین به سمت غزه تغییر یافته است. روسیه و چین فعلا دو کشور برنده در جنگ غزه هستند.

احتمالا طولانی تر شدن جنگ غزه تاثیر خود را بر فضای سیاسی آمریکا نشان می دهد

ممکن است دموکرات ها به واسطه جنگ غزه و به واسطه طولانی تر شدن جنگ بازنده انتخابات باشند

وی ادامه داد: آمریکا از این موضوع خیلی آسیب دیده ممکن است اتفاقاتی که در جریان گروگانگیری در ایران رخ داد و کارتر نتوانست در دور دوم به کاخ سفید راه پیدا کند، اینبار هم تکرار شود و طولانی تر شدن جنگ غزه تاثیر خود را در فضای سیاسی آمریکا نشان بدهد، زیرا جنگ غزه طولانی تر می شود و اسرائیل آسیب پذیر تر خواهد شد و این وضعیت برای آمریکا گران تمام می شود. ممکن است دموکرات ها به واسطه جنگ غزه و به واسطه طولانی تر شدن جنگ بازنده انتخابات باشند زیرا افکار عمومی جهان در آمریکا نسبت به کشتار بی رحمانه اسرائیلی ها اعلام موضع می کنند. آمریکا و حزب حاکم یکی از بازنده های این جنگ خواهد بود. امروز دولت آمریکا تمام تلاشش را انجام می دهد تا هم دولت مستقر در اسرائیل را حمایت کند و هم جهان عرب را متقاعد کند و از طولانی شدن این جنگ جلوگیری کند. این جنگ امروز هم در حال رسوخ به لایه های زیرین افکار عمومی امریکا است و می تواند در انتخابات آمریکا مشکل ساز شود.

تقوی اصل با بیان اینکه گفت و گو های هسته ای بین ایران و آمریکا نیز از این جنگ آسیب دیده است اظهار داشت: متاسفانه در این موضوع ایران جزو کشور هایی بود که متضرر شده است. ما با آمریکا پیش می رفتیم و به صورت رسمی و غیر رسمی و محرمانه و … در حال گفت و گو بودیم تا بحث هسته ای به شکلی حل و فصل شود ولی بحران غزه وقفه ای ایجاد کرد شاید به صورت موردی ارتباطاتی باشد ولی مذاکرات که به شکل گسترده ای ادامه پیدا کرده به واسطه جنگ غزه فعلا کناررفته است و ما امروز با وضعیتی مواجه هستیم که نمی توان پیش بینی واضحی داشت و گفت نتیجه به چه صورت خواهد بود. نتانیاهو برای این که در قدرت بماند اقدامات زیادی انجام داد و ائتلاف هایی داشت. اگر این جنگ به آتش بس دائم منجر شود و اسرائیل متقاعد به خروج از غزه شود حتما یکی از قربانیان اصلی نتانیاهو خواهد بود.

حقوق بشر در غزه دچار خدشه و آسیب جدی شده است

کشتار زنان و کودکان در غزه باخت دموکراسی است

وی افزود: من ابراز نظر روس و چین را صادقانه نمی دانم. زیرا تدوام بحران برای منافع آن ها بهتر است. در مورد روسیه نگاه ها از جنگ اوکراین منحرف می شود و در مورد چینی ها بهره بری آن ها از کشور های عربی بیشتر خواهد شد. آنچه در غزه و در فلسطین اتفاق می افتد این است که اسرائیل غزه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می کند تکه شمالی هم مرز با اسرائیل است و بخش مقاومت از آن جا بهتر می توانست اقدام کند و این را از بخش جنوبی اش جدا می کنند ممکن است برای قسمت شمالی فعلا مثل کرانه باختری توافقی بشود و امنیت اش را اسرائیل در دست بگیرد. وضعیت حقوق بشر و دموکراسی جهانی به ویژه در بخش دولتی در جنگ غزه دچار باخت عظیمی شده است. از نظر تمام دنیا اسرائیل در حال جنایت است. کشور هایی که برای زندانی شدن یک شخص موضع گیری رسمی می کنند امروز نمی توانند برای کشته شدن زنان و کودکان بی گناه غزه کاری کنند، این نوعی باخت برای دموکراسی است و نشان می دهد دموکراسی در غرب واقعا از پایه و اساس انسانی برخوردار نیست. حقوق بشر در غزه دچار خدشه و آسیب جدی شده است. این نوعی باخت برای دموکراسی بوده است و نشان می دهد دموکراسی در غرب از پایه و اساس برخوردار نیست و برای به دست آوردن منافع کشور های غربی در خارج از مرز هایش است. نهاد های حقوق بشر در غزه دچار آسیب جدی شده اند و تا بخواهند به وضعیت اولیه و جایگاه قبلی و قابل اعتماد برگردند زمان بر خواهد بود.

ممکن است جنگ فرسایشی شود ولی از گستردگی و عمق اش کاسته شود

اسرائیل می خواهد شمال غزه را همچون کرانه باختری به اشغال سیاسی و امنیتی درآورد

اندیشه سیاسی فلسطین چیزی نیست که با حماس از بین برود

صلح بعد از اتمام جنگ بسیار سخت خواهد بود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه  آمریکا متضرر خواهد بود و مجبور است لابی قوی یهودی ها را با دستاورد متقاعد کند تا آتش بس انجام بدهند و هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد و آتش بس رخ بدهد، اظهار داشت: ممکن است جنگ فرسایشی شود ولی از گستردگی و عمق اش کاسته شود. آنچه که امروز مشخص است این است که اسرائیل در نظر دارد شمال غزه را همچون کرانه باختری به اشغال سیاسی و امنیتی درآورد و صفر تا صد اش را در اختیار بگیرد و جلوی این اتفاقات را بگیرد، در حالی که اندیشه سیاسی فلسطین چیزی نیست که با حماس از بین برود اگر حماس را به طور کامل تار و مار کنند و کوچشان بدهند اندیشه سیاسی حماس در گروه ها و تشکل های دیگر تکثیر خواهد شد. آنچه که روند صلح را مشکل کرده حجم خشونت و کینه ای است که اسرائیلی ها ایجاد کرده اند. اسرائیلی ها دیوار های خشونت و بی اعتمادی و دیوار های قبلی را چندین برابر اضافه کرده اند. این خشونت در هیچ کدام از جنگ های قبلی در زمانی به این کوتاهی اتفاق نیفتاده است از این رو صلح بعد از اتمام این جنگ بسیار سخت خواهد بود خشونت و بی اعتمادی اسرائیلی ها آنقدر شدید بود که این به مشکلی برای ایجاد دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل تبدیل خواهد شد. درحالیکه بار دیگر دنیا به این نتیجه رسید که تنها راه حل بحران تشکیل دولت فلسطینی است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین