صلح موقت به نفع اسرائیل است یا فلسطین؟
کد خبر: 12676

صلح موقت به نفع اسرائیل است یا فلسطین؟

آتش بس موقت اهداف نظامی دارد، اولاً اسرائیل می‌خواهد از آن برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مقاومت و تونل ها استفاده کند و ثانیاً می خواهد نیروهای خود را به گونه ای جابجا کرده و تغییر استراتژی و تاکتیک دهد تا بتواند جنگ را از سر بگیرد.

 

بیان فردا | "نتایج توافق آتش بس در نوار غزه چیست؟" این مساله ای است که بسیاری از تحلیلگران به دنبال پاسخ به آن هستند. الجزیره قطر در تحلیلی مفصل به این پرسش پرداخت. این شبکه قطری در مصاحبه با سه تحلیلگر یعنی خلیل العنانی، جمیل عزم و معین مناع به عواقب و نتایج آتش بس موقت پرداخت. در زیر به مهم ترین نکات بحث طولانی این سه تحلیلگر سیاسی با الجزیره می پردازیم:

۱. خلیل العنانی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، معتقد است که اشغالگران «در طول 6 هفته جنگ نتوانستند دستاوردهای نظامی زمینی چندانی به دست آورند» و رسیدن به چنین توافقی (یعنی آتش بس موقت) نشان‌دهنده « تشدید تنش‌های اسرائیل» است.

۲.  تحلیلگر مسائل سیاسی، معین مناع گفت: «آتش بس موقت  اهداف نظامی دارد، اولاً اسرائیل می خواهد از آن برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مقاومت و تونل ها استفاده کند و ثانیاً می خواهد نیروهای خود را به گونه ای جابجا کرده و تغییر استراتژی و تاکتیک دهد تا بتواند جنگ را از سر بگیرد.»

۳.  العنانی آتش بس موقت را نتیجه سیاسی دو امر اساسی می داند: اول استواری مقاومت فلسطین و ایستادگی آن در مقابل حملات بی سابقه اسرائیل که مورد حمایت آمریکا هم بود و دوم فشارهای داخلی و خارجی بر دولت نتانیاهو، که مجبورش کرد با اکراه، توافق مبادله و آتش بس را بپذیرد.

۳. از دیدگاه العنانی، از نظر نظامی، آتش بس اولین اعتراف غیرمستقیم اسرائیل به شکست عملیات نظامی زمینی است که هدف آن تلاش برای نجات گروگان ها با تفوق نظامی بود. برای دولت جنگ اسرائیل که شعار «نه به توقف جنگ، نه به تبادل گروگان‌ ها» را سر می‌داد این مساله که جنگ - هرچند موقت - متوقف شده و معامله و تبادل اسرا و گروگان‌ ها منعقد شده است، یک شکست اسفبار است.

۴. العنانی با جمیل عزم موافق است که یکی از نتایج این توافق، کمک به دو طرف برای تنظیم مجدد صفوف خود به منظور آمادگی نظامی برای دور بعدی جنگ است، اما جمیل عزم می‌افزاید که آتش بس یک شمشیر دولبه است. «رژیم صهیونیستی» در سال 1948 زمانی که نیروهایش در حال عقب نشینی بودند از آتش بس بهره برد تا نیروهای خود را از همه جا جمع کند. اسرائیل در حال حاضر ارتباط زیادی با جهان دارد و به همین دلیل، توانایی سازماندهی صفوف خود را بسیار بیشتر از مقاومتی دارد که در محاصره است.

۵. معین مناع معتقد است که آتش بس باعث استراحت و تجدید قوا می شود و فرصت هایی را برای امداد و تدارکات غذایی و آمبولانس فراهم می کند و اینها به خودی خود چیزهایی هستند که بیشتر در خدمت مقاومت قرار دارند و به نفع آن هستند.

۶. معین مناع معتقد است که مردم نوار غزه نیاز مبرمی به همه این تجهیزات دارند: بهداشت، کمک های بشردوستانه، غذا و انرژی و همچنین بازگشت آوارگان به خانه های خود در نوار شمالی. اما در مورد ورود این مواد به غزه، شک بسیار زیادی وجود دارد و حتی اگر وارد غزه شوند، تردید بسیار زیادی وجود دارد که به مقدار کافی وارد خواهند شد و نیازهای ضروری مردم غزه را بر طرف خواهند کرد یا نه، به خصوص با توجه به اینکه ممکن است مصر به بهانه عدم موافقت طرف غربی در خصوص آوارگی مردم غزه، گذرگاه را ببندد.

۷. خلیل العنانی معتقد است که جنگ همچنان یک انتخاب استراتژیک برای نتانیاهو است که از سرنوشت سیاسی خود پس از جنگ می ترسد. بنابراین، طولانی کردن جنگ نشان دهنده راه نجاتی است که از عواقب مفتضحانه شکست ارتش نتانیاهو در عملیات طوفان الاقصی می کاهد.

۸. احمد جمیل عزم تاکید کرد که لازم است از فرصت آتش بس استفاده کرد و "برای اتحاد بهتر صفوف فلسطینی ها تلاش نمود".

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین