خط و نشان سخنگوی وزارت امور خارجه برای گروسی
کد خبر: 12969

خط و نشان سخنگوی وزارت امور خارجه برای گروسی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی گفت که از مدیرکل انتظار می‌رود با رعایت بی‌طرفی و حفظ حرفه‌ای‌گری، در مصاحبه‌های خود به نحوی صحبت کند که بی‌طرفی او و جایگاه مستقل مدیرکل آژانس زیر سؤال نرود.

بیان فردا | سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی گفت که از مدیرکل انتظار می‌رود با رعایت بی‌طرفی و حفظ حرفه‌ای‌گری، در مصاحبه‌های خود به نحوی صحبت کند که بی‌طرفی او و جایگاه مستقل مدیرکل آژانس زیر سؤال نرود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی اخیرا در مصاحبه با «فرانس ۲۴» با اذعان بر اینکه ایران تسلیحات اتمی ندارد، گفته بود که «ایران قابلیت‌های هسته‌ای خاصی دارد که مایه نگرانی است». 

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) هشتم آذر ماه در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی در مصاحبه‌اش با این شبکه فرانسوی گفت، از مدیرکل آژانس انتظار می‌رود با رعایت بی‌طرفی و حفظ حرفه‌ای‌گری، در مصاحبه‌های خود به نحوی صحبت کند که بی‌طرفی وی و جایگاه مستقل مدیرکل آژانس زیر سؤال نرود و به کشورهای مغرض برای سوءاستفاده سیاسی از آژانس فرصت داده نشود.

وی همچنین یادآور شد البته در مورد مطالب مرتبط با اظهارات آقای گروسی، پیش‌تر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس طی یادداشتی که در این سازمان ثبت و توزیع شده، توضیحات لازم را ارائه کرده است.

 نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در پاسخ به گزارشات برجامی و پادمانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایرانی یادداشت توضیحی منتشر کرد. در این یادداشت بار دیگر با اعلام اینکه تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آژانس اعلام و توسط آن راستی‌آزمایی شده، بر انتظار ایران از این سازمان برای ارائه گزارش‌های خود درباره فعالیت‌های راستی آزمایی در ایران براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و به صورت عینی تأکید شده است.

نمایندگی ایران در این یادداشت توضیحی همچنین متذکر شده که گرچه جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال، به صورت داوطلبانه در راستای همکاری، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را فراهم کرده است. 

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی چندی پیش هم در گزارش خود ابراز نگرانی کرده و گفته بود که به نظر می‌رسد ایران اجرای بیانیه مشترک ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱) در خصوص نصب مجدد تجهیزات نظارتی آژانس را متوقف کرده است. گروسی در این گزارش فصلی همچنین مدعی شده بود که اقدام ایران در جلوگیری از فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گونه‌ای انجام شده که در توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخلال جدی ایجاد می‌کند. 

این اظهارات غیرسازنده گروسی در حالی صورت می‌گیرد که همکاری ایران با آژانس همچنان ادامه دارد و در همین خصوص نیز سخنگوی دستگاه دیپلماسی ناصر کنعانی روز دوشنبه ششم آذر ماه نیز در پاسخ به سؤالی به تداوم همکاری ایران با آژانس اشاره و عنوان کرد که همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات غیرسازنده دیگر طرف‌ها قرار نخواهد گرفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین