آرزوی احمدی نژاد برآورده شد!
کد خبر: 13050

آرزوی احمدی نژاد برآورده شد!

هرچند انتخابات دوم اسفند ۹۸ خالی از شور و هیجان بود، اما مجلسی که در نتیجه آن روی کار آمد در غوغاسالاری پیشتاز بود و هر روز حاشیه‌ای جدید را کلید زد.

 

بیان فردا | مجلس یازدهم درحالی به ماه‌های آخر عمر چهارساله اش نزدیک می‌شود که برخی تصمیمات و مصوبات این مجلس طی سال‌های اخیر حاشیه ساز بوده است، از جمله آن‌ها مصوبه افزایش سن بازنشستگی طی روز‌های اخیر است که فضای عمومی جامعه را نگران کرده است.

هرچند انتخابات دوم اسفند ۹۸ خالی از شور و هیجان بود، اما مجلسی که در نتیجه آن روی کار آمد در غوغاسالاری پیشتاز بود و هر روز حاشیه‌ای جدید را کلید زد، مجلسی که حالا در آستانه انتخاباتی جدید قرار است چرخشی در ساکنان صندلی‌های سبز بهارستان داشته باشد.

از تلاش برای استیضاح روحانی تا کمپانی تولید قوانین

مجلس یازدهم آن زمان که روحانی رئیس جمهور مستقر در پاستور بود در مانع تراشی برای دولت دوازدهم کم و کسری باقی نگذاشت، یک روز فریادشان بر سر وزیر امور خارجه روحانی بلند می‌شد و روز دیگر طرح سوال از رئیس جمهور را امضا می‌کردند. موعد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نیز که رسید، در اقدامی غیرمعمول طومار حمایت از رئیسی را امضا کردند و تا همین روز‌ها که به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم در حمایت از رئیسی کم و کسری نگذاشته اند.

از سوی دیگر هرچند اهالی مجلس یازدهم پیش از رسیدن به دروازه‌های بهارستان معیشت و تامین معاش را در صدر شعارهایشان قرار داده بودند، اما این مجلس به روایت کارشناسان و تحلیلگران چندان خروجی مناسب و راهگشایی برای اقتصاد کشور نداشت.

ماجرای ترافیک طرح‌ها و قوانین در این مجلس هم از دیگر موضوعاتی بود که حاشیه ساز شد، طرح پشت طرح آنهم با قید فوریت راهی هیات رئیسه می‌شد، طرح‌هایی که بیش از آنکه گره گشا باشند گا‌ها حاشیه ساز و قفل کننده بودند، همین نیز باعث شد که برخی با کنایه از مجلس یازدهم به عنوان کمپانی تولید قوانین یاد کنند، کمپانی که گویا آنچنان به خروجی و اثرگذاری قوانین خاصه در حوزه اقتصاد کشور توجه نداشت، چنانچه این روز‌ها نیز با مصوبه افزایش سن بازنشستگی فضای جامعه را بهم ریخته است.

وقتی آرزوی احمدی نژاد تبدیل به واقعیت شد

از دیگر طرح‌هایی که بهارستانی‌ها در بدو ورود خود در مجلس به تصویب رساندند، مصوبه دو فوریتی «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» بود. این طرح زمانی به تصویب رسید که تیم دیپلماسی دولت روحانی درحال مذاکره برای احیای برجام بود و همین موضوع با مخالفت‌هایی از سوی دولت دوازدهم همراه شد. آنچنان که حسن روحانی، رئیس جمهور وقت با انتقاد از تصمیم مجلس یازدهم گفته بود: «اگر اصل ۶۰ قانون اساسی ما حاکم بود و یازدهم آذر (زمان تصویب این طرح) لطمه نمی‌خورد، اسفندماه تحریم مردم برداشته می‌شد و امروز مردم می‌دیدند که چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر دیگری را می‌دیدند.»

از دیگر طرح‌های جنجالی مجلس یازدهم، طرح نسخ قانون تغییر ساعت بود. این موضوع ابتدا در سال ۸۵ توسط محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت مطرح شده بود، اما لایحه دولت محمود احمدی نژاد برای عدم تغییر قانون ساعت با مخالفت مجلس هفتم روبه‌رو شد و نمایندگان در نهایت در مرداد سال ۸۶ دولت نهم را ملزم کردند تا ساعت رسمی کشور را در ابتدای هر سال یک ساعت جلو بکشد. ۱۳ سال بعد این موضوع در قالب طرحی از ساکنان مجلس یازدهم مطرح شد تا رویای احمدی نژاد به حقیقت بپیوندند و طرح «منسوخ شدن تغییر ساعت رسمی کشور» مصوب شد که از ابتدای فرودین ماه سال ۱۴۰۲ به اجرا درآمد.

شفافیت آرا بلاتکلیف ماند، صیانت خشم مردم را برانگیخت

اگر چه پیش از رسیدن به کرسی نمایندگی شعار شفافیت بار‌ها از سوی کاندیدا‌های اصولگرا مطرح می‌شد و به همین بهانه به مجلس دهم برای عدم تصویب طرح شفافیت می‌تاختند، اما پس پوشیدن ردای نمایندگی به شعار انتخاباتی خود پشت کردند و در ۱۵ بهمن ۹۹، هنگامی که طرح در دستور کار قرار گرفت با مخالفت پارلمان نشین‌ها از دستور کار خارج شد. با رد این طرح انتقادات زیادی علیه مجلس مدعی شفافیت مطرح شد تاجایی که نمایندگان برای فرار از این انتقادات استارت شفاف شدن قوای سه‌گانه را زدند، اما این طرح هم نتوانست از گیت مجمع تشخیص عبور کند و همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

اما، یکی دیگر از طرح‌های جنجالی مجلس یازدهم، که باعث خشم مردم و فعالان حوزه ارتباطات شد، طرح صیانت از فضای مجازی بود. این طرح ضد اینترنت که در جهت مسدود شدن پلفترم‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی تدوین شده بود در ۶ مرداد سال ۱۴۰۰ با رای نمایندگان اصل هشتاد و پنجی شد تا به صورت محرمانه بررسی شود. هر چند که فشار و مخالفت مردم با این طرح به قدری گسترده بود که موافقان آن برای فرار از دادن هزینه رای خود را پس گرفتند تا این طرح به صورت عادی بررسی شود. اما توپ سرگردان این طرح تا مدت‌ها میان مجلس، دولت و شورای عالی فضای مجازی سرگردان بود و کسی حاضر به گردن گرفتن آن نمی‌شد.

طرح صیانت، اما تنها طرحی نبود که در این مجلس اصل هشتادوپنجی شد، تصمیمات حاشیه ساز مجلس در قالب جلسات محرمانه، مشمول لایحه عفاف و حجاب و طرح جوانی جمعیت نیز شد تا مجلس تحت ریاست قالیباف در تصمیمات حاشیه ساز و محرمانه رکوردی از خود برجای بگذارد.

در جدول زیر به بهانه روز مجلس، تنها به چند مورد از طرح‌ها و مصوبات مجلس یازدهم اشاره شده است که برخی به سرانجام رسیده و برخی در حد طرح شدن در صحن مجلس بوده اند.


 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین