زلنسکی درباره جنگ اوکراین به مردم دروغ می‌گوید
کد خبر: 13258
شهردار کی‌یف:

زلنسکی درباره جنگ اوکراین به مردم دروغ می‌گوید

شهردار کی‌یف در اظهاراتی بی‌سابقه علیه رئیس‌جمهور اوکراین از او بابت دروغ گفتن به مردم در خصوص جنگ به شدت انتقاد کرد.

بیان فردا | «ویتالی کلیچکو»، شهردار کی‌یف برای اولین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۱ به انتقاد علنی شدیداللحن از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پرداخته و او را به دروغگویی درباره جنگ به مردم متهم کرده است.

کلیچکو در اظهاراتی که روزنامه نیویورک‌پست آن را «شوکه‌کننده» توصیف کرده گفته زلنسکی در حال تبدیل شدن به یک رهبر مستبد است که دارد اوکراین را به سمت تبدیل شدن به یک «کشور اقتدارگرا مانند روسیه» پیش می‌برد.

شهردار اوکراین که پیش از ورود به حرفه سیاست قهرمان بوکس بود از لحاظ سیاسی جزو مخالفان زلنسکی به شمار می‌رود اما انتقادات تند او به ویژه در بحبوحه بحران جنگی اوکراین برای بسیاری شوکه‌کننده بوده است.

کلیچکو که از سال ۲۰۱۴ شهردار کی‌یف پایتخت اوکراین بوده در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آلمانی اشپیگل که مروز دوشنبه منتشر شده گفت: «چند وقت دیگر ما هم با روسیه که همه چیز در آنجا به نظرات یک نفر بستگی دارد فرقی نخواهیم داشت.»

او گفت: «در حال حاضر فقط یک نهاد مستقل (در اوکراین) وجود دارد اما روی همان هم فشار سهمگینی وارد می‌شود: دولت خودمختار محلی.»

کلیچکو از زمان آغاز جنگ اوکراین با زلنسکی بر سر کیفیت پایین پناهگاه‌های کی‌یف درگیر مناقشه بوده است. او در مصاحبه با رسانه آلمانی گفت که زلنسکی منزوی شده و این دو نفر با وجود اینکه دفترهای کارشان در فاصله نزدیک با یکدیگر قرار دارد دیگر با هم ملاقات یا صحبت نمی‌کنند.

کلیچکو در مصاحبه دیگری با سایت سوئیسی 20Minutes گفته که زلنسکی مردم اوکراین را درباره پیشرفت‌های حاصل‌شده در جنگ فریب داده و به آنها دروغ گفته است.

شهردار کی‌یف گفت با نظر «والری زالوژنی»، فرمانده ستاد مشترک ارتش اوکراین که ماه گذشته گفته بود بعد از ضدحمله مأیوس‌کننده اوکراین در فصل تابستان جنگ وارد بن‌بست شده، موافق است. او همچنین گفت که ضدحمله اوکراین در وارد آوردن ضربات کاری به نیروهای روسیه شکست خورد.

زالوژنی هشدار داد که جنگ ممکن است سال‌ها به طول بینجامد و ادعاها درباره اینکه ممکن است «گشایشی زیبا» در جنگ اتفاق بیفتد را رد کرد، مگر اینکه اوکراین با اتفاقی مانند کشف باروت جنگی بتواند معادلات بازی را تغییر دهد.

زلنسکی اظهارات  زالوژنی در مصاحبه با اکونومیست را رد کرد و تأکید کرد که علی‌رغم کند شدن جنگ در هفته‌های اخیر، درگیری‌ها در هر مرحله‌ای غیر از بن‌بست قرار دارد.

کلیچکو گفت: «زالوژنی حقیقت را گفت. بعضی وقت‌ها آدم‌ها نمی‌خواهند حقیقت را بشنوند. البته ما می‌توانیم همچنان به مردم و شریکانمان دروغ بگوییم اما نمی‌توان این کار را برای همیشه انجام داد. بعضی از سیاستمداران ما به اشتباه از زالوژنی به خاطر این بیانیات صریح انتقاد کرده‌اند. من از او حمایت می‌کنم.»

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

 روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود.

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین