سقوط یا برکناری نتانیاهو ایده تشکیل «کشور فلسطینی» را تقویت می‌کند؟
کد خبر: 13719

سقوط یا برکناری نتانیاهو ایده تشکیل «کشور فلسطینی» را تقویت می‌کند؟

یک استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه می گوید: باید دید برندگان و بازندگان جنگ تا امروز چه کسانی هستند و در صورت ادامه جنگ چه کسانی قربانی این تنش خواهند بود.

بیان فردا | دکتر سیدعطا تقوی اصل در پاسخ به این سوال که بعد از پایان جنگ وضعیت ژئوپولتیک خاورمیانه به چه صورتی خواهد بود؟ اظهار داشت: وضعیت ژئوپولتیکی منطقه بعد از اتمام جنگ غزه کاملا مبهم است. قابل پیش بینی نیست که این جنگ به چه سمتی خواهد رفت و درگیری ها چه زمانی رو به اتمام خواهد بود. اهدافی که رژیم صهیونیستی اعلام کرده مواردی هستند که نمی توان معیار و مقیاس و اندازه ای روی آن ها گذاشت و نمی توان گفت چه زمانی اسرائیل موفق می شود به آنچه می خواهد دست پیدا کند و جنگ را خاتمه دهد.

از این رو صحبت درباره وضعیت ژئوپولتیکی منطقه بعد از این جنگ، منوط به این مطلب است که این جنگ تحت چه شرایطی به اتمام برسد. وقتی این مساله مبهم است هر آنچه بگوییم گمانه زنی بیش نخواهد بود.

وی افزود: امروز نتانیاهو می گوید من باید حماس را به طور کامل از بین ببرم. جدیدا نتانیاهو اعلام کرده که اسرائیل باید غزه را از نظر امنیتی اداره کند زیرا اعتمادی به تشکیلات خودگردان ندارد،ض اگر وضعیت را از این منظر بررسی کنیم، فضای بعد از اتمام جنگ به صورت دیگری خواهد بود. از سویی اروپا و آمریکا به عنوان حامیان اصلی رژیم صهیونیستی عقیده دارند غزه باید به تشکیلات خودگردان واگذار شود در عین حال اختلافی اساسی و جدی بین قدرت های غربی و اسرائیل وجود دارد که پیش بینی شرایط منطقه بعد از جنگ را بسیار سخت می کند. آنچه نباید فراموش کنیم این است که شرایط ژئوپولتیکی بعد از جنگ در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به این مساله بستگی دارد که آیا این جنگ تا زمان اتمام اش به بقیه مناطق گسترش پیدا می کند یا نه؟!

وی تصریح کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که جنگ به همین شکل و به صورت مدیریت شده توسط رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند و اسرائیل قانع شود که به پیروزی رسیده است و دیگر کشور های منطقه به این جنگ کشیده نشوند؛ منطقه با وضعیت ژئوپولتیکی خاصی روبرو خواهد بود و اگر اسرائیل با شقافت به شکلی گسترده غیر نظامیان را از بین ببرد و افکار عمومی کشور های جهان را تحریک کند و برخی از گروه های مقاومت به اقداماتی دست بزنند و این مساله منوط به پاسخ گرفتن از اسرائیل شود و جنگ گسترش پیدا کند، در این صورت شرایط ژئوپولتیک منطقه بعد از جنگ بسیار متفاوت از الگوی اول خواهد بود. اگر جنگ مدیریت شده و بدون دخالت نیرو های مقاومت و بدون دخالت کشور های منطقه ای و فرا منطقه ای به اتمام برسد، قربانیان احتمالی خواهد داشت که اولین آن ها بنیامین نتانیاهو است.

شاید بایدن هم قربانی جنگ غزه شود

تا امروز بیشترین بازندگان جنگ آمریکایی ها و دولت مستقر در اسرائیل است

تقوی اصل با بیان اینکه نکته مهم این است که برای عدم موفقیت رژیم صهیونیستی در اجرای ایده هایی که برای پایان جنگ دارد، اولین پیش شرط قربانی شدن شخص نتانیاهو است گفت: شاید بایدن هم قربانی جنگ غزه شود. باید دید برندگان و بازندگان جنگ تا امروز چه کسانی هستند و در صورت ادامه جنگ چه کسانی قربانی این تنش خواهند بود. این موضوع تاثیر گذاری بسیاری بر ژئوپولتیک منطقه بعد از اتمام جنگ خواهد داشت. تا امروز بیشترین بازندگان جنگ آمریکایی ها و دولت مستقر در اسرائیل است. برندگان نیز روسیه و چین هستند. اگر این ترکیب تا پایان جنگ به همین شکل بماند و تغییری در ترکیبات ایجاد نشود مطمئنا آمریکا برای پیشبرد اهداف اش در منطقه با مشکلاتی اساسی تر روبرو خواهد بود زیرا امریکا به عنوان حامی اصلی اسرائیل برای ادامه این جنگ و تامین کننده منابع مالی و تسلیحاتی این جنگ مضنون اصلی است.

مطمئنا بعد از  جنگ اسرائیل دچار تحولات اساسی خواهد شد

وی تصریح کرد: کشورهایی اسلامی و عربی که نیم نگاهی به موضوع فلسطین دارند برای تعریف استراتژی ژئوپولتیکی و یا کد های ژئوپولتیکی بعد از جنگ به این موارد توجه خواهند داشت. مطمئنا بعد از این جنگ اسرائیل دچار تحولات اساسی خواهد شد. اسرائیل برای ادامه جنگ با دو تهدید مهم روبرو است. یکی از این موارد هزینه های سرسام آور این جنگ است که روز به روز هزینه های انسانی و مالی اش بر اقتصاد اسرائیل سنگین تر می شود. این مساله برای اسرائیل گران تمام خواهد شد. مساله افکار عمومی جهان نیز مهم است. تا زمانی که این جنگ ادامه پیدا کند و بی گناهان بیشتری در درگیری ها کشته شوند و غیر نظامیان بیشتری از مردم فلسطین صدمه ببینند، بار روانی و افکار عمومی جهان متوجه اسرائیل خواهد بود. این توجه منجر به اعتراضات نسل زد در کشور های غربی است Hن ها در برابر دولت ها و حکومت های خود نه می گویند. این وضعیت در کوتاه مدت و طولانی مدت منجر به تحولاتی سیاسی و اجتماعی در این کشور ها خواهد شد از جمله تحولات ژئوپولتیکی مهم بعد از جنگ منوط به چگونگی اجرا یا تحقق سناریو های اسرائیل بعد از جنگ است. اگر سناریو های نتانیاهو اجرا نشود و جنگ منجر به سرنگونی او شود، مطمئنا شرایط منطقه بعد از این جنگ به گونه ای بسیار متفاوت خواهد بود.

سقوط یا برکناری نتانیاهو ایده تشکیل کشور فلسطینی را تقویت می کند

تقوی اصل ادامه داد: هر سناریویی منجر به تحولاتی متفاوت در داخل فلسطین و منطقه است. سقوط یا برکناری نتانیاهو ایده تشکیل کشور فلسطینی را تقویت می کند و موضوع تشکیل دو دولت به واقعیت نزدیک می شود امروز افکار عمومی جهان و دولت های غربی و حامیان اسرائیل به این نکته واقف هستند که در غیاب دولتی تندرو در اسرائیل می توان ایده تشکیل دو دولت را به مراحل قابل قبولی رساند تا چنین بحران هایی در منطقه سرباز نزند. برای نتیجه گیری در مورد اتفاقات بعد از اتمام جنگ غزه باید برندگان و بازندگان این جنگ را شناخت. آن ها وضعیت منطقه را تعیین خواهند کرد. برگ های برنده ای در دست این افراد است و این برگ ها تعیین کننده منافع مورد نظر گروه ها در منطقه خلیج فارس، خاورمیانه و قسمت هایی از شامات است. از این رو پیش بینی ممکن نیست وضعیت پیچیده است از زمان تشکیل اسرائیل تا کنون دولتی به این تندرویی در اسرائیل جود نداشت. این دولت درگیر و ضعیف است تا جاییکه اسرائیل حتی بعد از دوران جنگ های کلاسیک چنین تجربه ای نداشته است. کشتن این همه غیر نظامی توسط اسرائیل قابل تصور نبود بیش از ۷۰ درصد کشته ها غیر نظامیان هستند این وضعیت برای اسرائیل قدرت حساب نمی شود اسرائیل باید پاسخگو باشد.

نباید انتظار زیادی از تغییرات ژئوپولتیکی بعد از جنگ غزه داشت

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه شاید اسرائیل هرگز مجبور به پاسخگویی به کشور های عربی و اسلامی نشود ولی حتما باید به سایر کشور های جهان پاسخ بدهد اظهار داشت: در ۷ دهه ای که از تشکیل اسرائیل گذشته چنین شکلی از کشتار و وحشیگری و بحران سابقه نداشته است. این فجایع در تاریخ بشر دیده نشده است در چنین زمان کوتاهی حملاتی با این شدت و کشتاری با این حجم بی سابقه است. از منظر رویکرد ها آنچه در خاورمیانه خواهیم دید تا دهه ها متفاوت از فضای قبل از جنگ غزه خواهد بود. ابهت نظامی و روحیه شکست ناپذیری در اسرائیل شکسته شده است. کشور های منطقه که قبلا تنها به سمت یک قطب جهانی متمایل بودند امروز به این نتیجه رسیده اند که باید تمایل خود به قدرت های جهان را تنوع و گستردگی ببخشند از این پس جهان، جهانی متفاوت خواهد بود. هژمون سلطه و ایجاد کنندگان این بحران و این تلفات هنوز بخش عمده و مهمی از ترکیبات ژئوپولتیکی جهان را در اختیار دارند و همچنان قادر و توانا بر دستکاری نظم های ژئوپولتیکی جهان هستند. از این رو نباید انتظار زیادی از تغییرات ژئوپولتیکی بعد از جنگ غزه داشت. چون نظم ژئوپولتیک همچنان در اختیار حامی اصلی اسرائیل است و اجازه تغییرات زیادی را نخواهند داد. من شخصا نسبت به تغییرات اساسی ژئوپولتیکی منطقه بعد از اتمام جنگ غزه خوشبین نیستم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین