درباره جزایر سه‌گانه بدترین صحبت را ژاپن کرد
کد خبر: 14234
روح الله مدبر:

درباره جزایر سه‌گانه بدترین صحبت را ژاپن کرد

تحلیلگر مسایل روسیه بیان کرد: بعد از پیگیری های متعدد تهران، روسیه موافقت کرده که توافقنامه جامع همکاری های ۲۰ ساله را با تهران امضا کند لذا موج شدید تبلیغات ضد روسی و افراط گرایی برای حمله به روسیه را دغدغه غربی ها از امضای این توافقنامه جامع و عملیاتی بودن این توافقنامه می دانم.

 

بیان فردا | روح الله مدبر درباره ادعاهای مطرح شده درباره جزایر سه گانه در نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش و واکنش های داخلی نسبت به اظهارات روسیه، بیان کرد: با توجه به اینکه خبرگزاری شفقنا یک رویکرد مذهبی هم دارد، من صحبت خود را با یک روایتی از امیرالمومنین علی(ع) و پیامبر اسلام(ص) شروع می کنم مبنی بر اینکه در آیین اسلام تأکید شده که انسان باید حتی در اظهارنظر هم تعادل را رعایت کند. آنچه طی چند روز گذشته در ایران خصوصاً در رسانه های غرب گرا در حال گسترش و با محتوای حمله به روسیه است، از حد تعادل خارج شده و مسیر را به سمتی برده که واقعیت نشست مراکش را منعکس نمی کند و سبب شده که افکار عمومی دچار تصمیم و نگاه غلط و نادرستی شوند.

وی با تأکید بر اینکه ادامه مسیر تنش آفرینی در روابط ایران و روسیه صد در صد به ضرر منافع ملی ماست، گفت: اولاً ما باید بدانیم که نظام بین الملل در مسیری حرکت می کند که کشورها برای توسعه روابط شان با روسیه رقابت می کنند، امروز جهان خصوصاً کشورهای عربی برای گسترش مناسبات خود با فدراسیون روسیه در صف قرار دارند، کشورهایی که اقتصاد پویایی دارند و رشد و توسعه ویژه ای پیدا کردند.

آقای مدبر اضافه کرد: عنوان نشستی که در مراکش برگزار شد «محور ائتلاف و ارتباط جهان عرب با فدراسیون روسیه» بود و این امر نشان دهنده آن است که در دنیا کشورهای متعددی هستند که می خواهند روابط خود را با روسیه تعمیق دهند. اینکه یک عده ای در داخل به غلط و نادرست مطرح می کنند که روسیه به ما نیاز دارد و در دنیا منزوی شده و هیچ کس دیگری نیست به روسیه نزدیک شود و ما می توانیم به روس ها فشار بیاوریم، یک تحلیل صد در صد اشتباه است و داریم می بینیم که با وجود تمام فشارهای غرب و آمریکا، کشورهای متعددی در دنیا برای تعمیق مناسبات خود با روسیه حرکت می کنند.

وی عنوان کرد: آنچه در نشست مراکش رخ داد، مساله ای است که در تمام اجلاس هایی که کشورهای عربی و ائتلاف عربی با تمام کشورهای دنیا برگزار می کنند و در بیانیه پایانی نکته ای درباره جزایر سه گانه و اختلافشان با ایران می گنجانند. وی ادامه داد: سه ماه گذشته ژاپن رسماً اعلام کرد جزایر سه گانه متعلق به امارات است، اما هیچ صدایی در داخل ایران بلند نشد، حتی وزارت خارجه یک تذکر شفاهی به سفیر وقت ژاپن نداد. دو هفته قبل کمال خرازی با سفیر وقت ژاپن ملاقات داشت و در این ملاقات برای اینکه به روس ها حمله کنند، اعلام کردند که باید درباره جزایر کوریل با ژاپنی ها مذاکره کنند، ژاپنی ها سه هفته بعد پاداش را به طرف ایرانی دادند و گفتند که جزایر سه گانه متعلق به امارات است!

وی تصریح کرد: آنچه که روسیه در بیانیه پایانی به آن اشاره کرد، به هیچ وجه به سبکی که امروز بزرگنمایی می شود، نیست. روس ها در آن بیانیه مطرح کرد که اختلاف ایران و امارات از طریق دیوان در صورتی که ایران موافقت کند، قابل حل است. روسیه شرکت کننده در این نشست بوده، در این نشست حضور پیدا کرده و نقطه نظر خود را مطرح کرده و هیچ نکته ای در رابطه با ماهیت این جزایر مطرح نکرده است. پس از این نشست و انعکاس بیانیه، وزیر خارجه ایران با همتای روسی تماس می گیرد و صحبت می کند، آقای لاوروف هم دقیقاً همین مساله را مطرح می کند که ما به تمامیت ارضی ایران احترام می گذاریم، اما می بینیم که اصل ماجرا یعنی اینکه برگزار کننده یک کشور دیگر است، پیگیری کننده قطعنامه و بیانیه یک کشور دیگر است، دنبال کننده این گفتمان کشورهای دیگر هستند، همه فراموش می شوند و ماجرا به این سمت می آید که توسط یک جریان موج شدید هیجان انگیزی ایجاد می شود تا به روسیه حمله شود و افراد متعددی از روی دلسوزی (چرا که مساله ملی است و وقتی مطرح می شود، احساسات افراد تحریک می شود) و برخی هم با این رویکرد که اکنون فرصتی است تا به روسیه حمله ای کنند، گوی سبقت را از هم می ربایند و از انصاف در حمله به روسیه خارج می شوند.

آقای مدبر معتقد است: درباره جزایر سه گانه بدترین صحبت را ژاپن کرد، اما یک نفر در جمهوری اسلامی ایران یک اعتراض ساده به ژاپن نکرد به خاطر اینکه بود و نبود ژاپن در منافع ملی ما هیچ تأثیری ندارد. انگلیس هم هیچ منفعتی برای ایران ایجاد نمی کند، اما غربی ها نگران تعمیق روابط ایران با روسیه هستند.

تا چند هفته دیگر به دستور آقای پوتین تعرفه صادرات محصولات ایران از  ۶۵۰ قلم کالا به ۷۵۰۰ قلم کالا می رسد. سال ۲۰۲۴ ریاست بریکس به عهده روسیه است، روسیه ایران را عضو بریکس کرده و برنامه سال ۲۰۲۴ بریکس یک برنامه جدی اقتصادی است. روسیه ایران را عضو شانگهای کرده، جایگاه ایران را در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تقویت کرده، روسیه تنها کشوری است که به ما هلی کوپتر می دهد، ما در تأمین هلی کوپتر ممنوعیت داریم و نمی توانیم هلی کوپتر از دنیا بخریم، همین انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا اجازه نمی دهند که هلی کوپتر داشته باشیم. ناوگان اورژانس هوایی نداریم و روسیه ناوگان اورژانس هوایی ما را تأمین می کند. راه آهن شمال جنوب ۲۳ سال معطل است، روس ها با پول خودشان سرمایه گذاری کردند تا این ریل را بسازند. ما کشتی باری تجاری نداریم، کشتی نداریم که از دریاهای شمال فعالیت های تجاری ما را انجام دهند، روس ها دارند برای ما می سازند و ناوگان تجاری ما را تقویت می کنند چون روس ها این منافع را به ایران می رسانند، یک جریان وابسته به غرب از کوچک ترین مساله ای که با روسیه به وجود بیاید، استفاده و آن را شدیداً بزرگنمایی می کند.

وی معتقد است: «افراد متعدد حتی از نزاکت خارج می شوند و به مقامات دولت فدراسیون روسیه هتاکی می کنند، طبق قوانین دولت فدراسیون، توهین به ایران و مقامات ایران در رسانه ها و مطبوعات روسیه اکیداً ممنوع است. ما از آن سو ادعا می کنیم و روس ها را به مسخره می گیریم و می گوییم که اینها چه متحدی هستند، اما از سوی دیگر خودمان به آنها فحاشی می کنیم، این در کجای اصل روابط بین الملل آمده است؟ آن هم کشوری که به ما خدمات می رساند و به ما کمک می کند و برنامه جدی برای همکاری با ما دارد.»

آقای مدبر اضافه کرد: گاهی در موضوعات افراط و تفریط رخ می دهد، وزارت خارجه باید تماس می گرفت، حتی من معتقدم که نباید کاردار سفارت روسیه احضار می شد. سفیر انگلیس در تهران رقاصی کرده، کمان را کشیده و تیر نمادین زده و موسیقی خاص خوانده، اما کسی او را احضار نکرد. سفیر انگلیس علیه امنیت ملی ایران دائم برنامه اجرا می کند، وزیر خارجه انگلیس دهها مورد سخنرانی ضد امنیت ملی ایران کرده، کسی سفیر انگلیس را احضار کرد، ما نباید تحت فشار، اقداماتی ضد روسی انجام دهیم.»

وقتی وزرای خارجه دو کشور با هم صحبت می کنند و طرف روسی می گوید که من به تمامیت ارضی شما احترام گذاشتم، این یعنی باید غائله به پایان برسد. اینکه ما مدام این مساله را ادامه دهیم و ببریم به سمت اینکه دم سفارت روسیه بنر بزنیم و دیگری توهین کند، اقدام و رویکرد درستی نیست. من به ترتیب تمام مواضع افراد را کنار هم گذاشتم و دقیق نگاه کردم و می گویم که مغایر با کلام امیرالمومنین علی(ع) و پیامبر اسلام(ص) است که می فرمایند در نقد و انتقاد از حد تعادل خارج نشوید.

وی گفت: ما در دوره ای تحریم هستیم، کدام کشور عضو شورای امنیت با ما همگرایی کرده و در نظام بین الملل حضور ما را مستحکم و قوی می کند؟! روسیه از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، به صورت قاطع از حقوق ایران در شورای امنیت دفاع کرده، روسیه مانع شد که آمریکا مکانیسم ماشه را فعال کند چرا با این حال برخی برای حمله به روسیه حتی دروغ می نویسند؟! امام حسین(ع) می فرمایند: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.» اگر دستور آقای پوتین نبود که به صورت جدی نماینده ویژه روسیه در شورای امنیت با مکانیسم ماشه آمریکا مقابله کرد، همین ها مکانیسم ماشه را آمریکایی ها و انگلیس ها برای ما فعال کرده بودند. امروز هیچ کسی به جز آمریکا، انگلیس، و اسرائیل از تنش و  درگیری و اختلاف بین تهران و مسکو خرسند و خوشحال نمی شود به خاطر اینکه صورت مساله این موضوع جزایر سه گانه را پاک می کند، اصل ماجرا و اصل کسانی که پیگیری کننده این گفتمان هستند را کنار می گذارند و به سمت کشوری می آیند که با ما کار می کند.

آقای مدبر تأکید دارد: ما اگر اختلاف نظر یا نکته ای هم با روس ها داریم، باید ببینیم که مساله و نکته آنها چیست. ما در نظام بین الملل داریم که وقتی یک کشوری به شما سیگنالی می دهد حتماً می خواهد یک پیامی به شما برساند. با فحش دادن و توهین کردن و هتاکی کردن و مطالب علیه مقامات روسیه نوشتند و تهدید کردن و ادبیات نادرست به کار بردند، این مسایل رفع می شود؟ غیر از این است که با یک دوست راهبری دچار تنش شویم؟! چه کسی از این تنش منفعت می برد.

وی بیان کرد: نهاد تخصصی ما در این موضوع وزارت خارجه است که به روسیه تذکر داد و باید قضیه تمام می شد، اگر روس ها اقدامات متقابل انجام دهند، چه خواهد شد؟ من دلم برای منافع ملی می سوزد، ما سه ماه دیگر باید برنامه جدی در بریکس داشته باشیم، با تنش، دعوا و تهدیدها می توانیم کار انجام دهیم؟! ما باید مساله را به صورت تخصصی به سمت آرامش ببریم و با ادبیات درست و با احترام اظهار نظر کنیم، چرا عده ای فکر می کنند که با تهدید و ادبیات زشت به کار بردن، می توانند از دیگران امتیازی بگیرند. ما باید مطبوعات خود را مدیریت کنیم، ما باید به سمتی برویم که مطبوعات بدانند که اگر هم می خواهند نقدی کنند، این نقدها باید محترمانه و متعادلانه باشد. نباید این مساله را در این حد گسترده می کردیم چون روس ها آمدند و باز تأکید کردند، بیانیه دادند که ما هیچ نکته ای درباره تمامیت ارضی ایران نگفته و نمی گوییم.

وی ادامه داد: روس ها گفتند که احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران یک اصل تغییر ناپذیر در روسیه بوده است. ما باید آگاه باشیم که چه کسی ما را در این تله انداخته و ما را به سمت کلید رمز جزایر سه گانه سوق داده تا بتواند به همین بهانه روابط ما با روسیه را برهم بزند، آن هم با یک موضوعی که شفاهی است و هیچ ربطی ندارد و موضوع خنثی بوده است لذا اصلاً به صلاح منافع ملی نیست که یک عده ای بخواهند این موضوع را علیه منافع دو کشور به کار ببرند.

وی با تأکید بر اینکه روس ها خدمات متعدد و فوق العاده ای به ایران دارند، گفت: فراموش نکنیم که ورود یاک های ۱۳۰ روسیه به ایران در شرایطی صورت گرفت که آمریکا سالهاست تحویل یک فشنگ را به جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده و ما را تحریم نظامی کردند. در چنین وضعیتی کدام کشور ما را وارد باشگاه فضایی کرد؟! کدام کشور غیر از فدراسیون روسیه برای تقویت ناوگان ماهواره فضایی خیام که یکی از مهم ترین ماهواره های جهان با دقت فوق العاده و کم نظیر است، کمک کرد؟

آقای مدبر تأکید کرد: باید انصاف داشته باشیم و با دوستان واقعی خود رفتاری مبتنی بر واقعیات داشته باشیم، اگر نقدی هم داریم نقد محترمانه، مودبانه با رفتار اعتدالی به کار ببریم. امروز فدراسیون روسیه دست ایران را در کشورش فوق العاده باز گذاشته و ایران در روسیه همه کاری می تواند انجام دهد. انواع مراکز فرهنگی دارد، انواع آموزش زبان فارسی دارد، انواع افراد به مناسبت های مختلف و برای اجرای برنامه به روسیه سفر می کنند. در رسانه های روسیه تبلیغات فوق العاده مثبتی درباره ایران می شود. اساس فرهنگ ایرانی است که وقتی یک کشوری به او احترام می گذارد، سر یک اختلاف جزئی به سمت دعوا و گسترش این تنش برود؟! من روی صحبتم با رسانه های غربی و جریانات غرب گراست که بی نهایت از حد اعتدال، تعادل و انصاف در حمله به فدراسیون روسیه عبور کردند.

وی درباره اقدامات ایران برای جلوگیری از تکرار ادعاها درباره جزایر سه گانه، گفت: تماس تلفنی آقای امیرعبداللهیان با لاوروف کفایت می کرد، تماس تلفنی گرفته شد و امیرعبداللهیان صحبت کرد و لاوروف هم بر احترام به تمامیت ارضی ایران  تأکید کرد و فردا صبح هم وزارت خارجه روسیه بیانیه ای در این راستا داد. دستگاه دیپلماسی باید مانع این شود که افراد غیر متخصص و رسانه ها فضا را به سمت تنش آفرینی و انعکاس اخبار نادرست ببرند چون همه می دانند که امروز روسیه دوست واقعی ایران است و خدمات روسیه به ایران از نظر بنده غیر قابل شمارش می باشد. اختلاف بین کشورها طبیعی است، اما باید بدانیم که هر کسی که در نشست بین المللی شرکت می کند، مسئولیت آن نشست با میزبان است نه مهمان و روسیه در این نشست مهمان بوده است.

آقای مدبر درباره آینده روابط ایران و روسیه گفت: آینده روابط ایران و روسیه باید به سمتی حرکت کند که تهران به هیچ وجه تحت تأثیر فضاسازی جریانات رسانه های غربی و جریان سازی عوامل غرب گرا قرار نگیرد. تهران باید توجه داشته باشد که رفتار روسیه چه در سطح بین الملل و چه در اجازه دادن به تهران برای اقامات متعدد در روسیه فوق العاده صادقانه و دوستانه است و اینکه رسانه های روسیه همواره نکات مثبتی را از تهران متعکس می کند به دلیل اینکه سیاست روسیه در این راستاست که با ایران همکاری کند.

وی اضافه کرد: روسیه با کشورهای دوست، فضای رسانه ای خود را مساعد و همگرا می کند لذا تهران هم باید به صورت متقابل این اقدام را انجام دهد و فضا را نزدیک کند تا بتواند از فرصت های متعددی که روسیه برای او ایجاد کرده بهترین استفاده را کند وگرنه هر نوع سرابی که تروئیکای اروپایی برای ایران قرار می دهند به تجربه ثابت کرده که به هیچ وجه نتیجه نداشته است. مصداق بارز آن سخنرانی روز جمعه وزیر خارجه انگلیس است که رسماً مجدداً ایران را در مساله خاورمیانه تهدید کرد بنابراین ما باید بدانیم که هدف غرب و آمریکا ایجاد یک خلاء اساسی بین روابط تهران و مسکو است که به خوبی تنظیم شده بود.

آقای مدبر با تأکید بر اینکه ایران به هیچ وجه نباید اجازه دهد که چیزی در این روابط اخلال ایجاد کند، گفت: بعد از پیگیری های متعدد تهران، روسیه موافقت کرده که توافقنامه جامع همکاری های ۲۰ ساله را با تهران امضا کند، من این موج شدید تبلیغات ضد روسی و افراط گرایی برای حمله به روسیه را دغدغه غربی ها از امضای این توافقنامه جامع و عملیاتی بودن این توافقنامه می دانم بنابراین ما باید مصالح ملی کشور را در نظر بگیریم، در نقدمان به روسیه کاملاً متعادل عمل کنیم و باز تأکید می کنم که تماس با روسیه کفایت می کرد، احضار کاردار روسیه منطقی نبود چون روس ها و آقای لاوروف رسماً اعلام کردند که ما به تمامیت ارضی ایران احترام می گذاریم. من امیدوارم که شاهد احضار سفیر انگلیس هم به وزارت خارجه باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین