حضور یا غیبت ترامپ در انتخابات چه پیامدهایی برای آمریکا خواهد داشت؟
کد خبر: 14275
انتخابات آینده آمریکا؛

حضور یا غیبت ترامپ در انتخابات چه پیامدهایی برای آمریکا خواهد داشت؟

تجزیه و تحلیل شبکه خبری فاکس‌نیوز از انتخابات آینده آمریکا؛ حضور یا غیبت ترامپ در انتخابات چه پیامدهایی برای آمریکا خواهد داشت؟!شبکه خبری فاکس‌نیوز در یادداشتی به قلم کریستوفر هیل سیاستمدار آمریکایی به تبعات ممانعت از حضور دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایالات متحده پرداخت است.

بیان فردا | تجزیه و تحلیل شبکه خبری فاکس‌نیوز از انتخابات آینده آمریکا؛ حضور یا غیبت ترامپ در انتخابات چه پیامدهایی برای آمریکا خواهد داشت؟!شبکه خبری فاکس‌نیوز در یادداشتی به قلم کریستوفر هیل سیاستمدار آمریکایی به تبعات ممانعت از حضور دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایالات متحده پرداخت است. این سیاستمدار که در انتخابات قبلی جزو ستادهای انتخاباتی باراک اوباما و جو بایدن بوده و در سال ۲۰۲۰ نیز از منطقه تنسی از سوی دموکرات‌ها برای ورود به کنگره کاندیدا شده بود؛ در این یادداشت نوشته که «با این که در سال ۲۰۲۴ طرفدار جو بایدن خواهم بود، اما به صراحت می‌گویم که جلوگیری از حضور ترامپ در انتخابات می‌تواند پیامدهای فاجعه‌آمیزی برای حزب دموکرات داشته باشد».

 من- کریستوفر هیل- به عنوان یک دموکرات، طرفدار دونالد ترامپ نیستم. اما حذف او از رای‌گیری عواقب عظیم و ناخواسته‌ای به دنبال خواهد داشت.

یک منبع ناشناس گفته که بعد از این که دادگاه عالی کلرادو- که توسط حزب دموکرات منصوب شده- دونالد ترامپ را از حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده منع کرد؛ واکنش گروه حامیان جو بایدن به این خبر تنها یک جمله بود: «آن‌ها گند زدند»!

و این دقیقاً واکنش درستی است. در واقع آرزوی کریسمسی امسال کاخ سفید باید این باشد که این موضوع فقط و فقط یک داستان کوتاه تعطیلاتی باشد و دادگاه عالی آن را خیلی زود با یک تصمیم سریع و بی سر و صدا حل و فصل کند.

در حقیقت اگر قرار بر انجام بحث‌های حقوقی درباره این تصمیم دادگاه کلرادو باشد؛ هر دو طرف

می‌توانند استدلال‌های حقوقی پیچیده و ظریفی مطرح کنند. پیامدهای سیاسی چنین تصمیمی اما کمترین پیچیدگی و ظرافتی ندارد و در واقع سرراست‌تر از آن ممکن نیست.

بسیاری از اعضای حزب دموکرات به اشتباه فکر می‌کنند که می‌توان دونالد ترامپ را از رای‌گیری حذف کرد و با پیامدهای سیاسی آن روبرو نشد.

اگر نظرسنجی اخیر نیویورک‌تایمز درست باشد، این یعنی تنها راه شکست دادن ترامپ در انتخابات این است که رای‌دهندگان تصادفی و گاه‌گداری که از ترامپ حمایت می‌کنند (آرای خاکستری ترامپ) در خانه بمانند و پای صندوق‌های رای‌گیری حاضر نشوند. اما قضات غیرمنتخب با گزینه‌هایی مانند ممانعت از حضور ترامپ در انتخابات، این طیف از رای‌دهندگان را عصبانی کرده و به صورت دسته‌جمعی پای صندوق‌ها می‌فرستند.

اگرچه اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی آمریکا اجازه رد صلاحیت آن نامزدهای ریاست جمهوری را می‌دهد که به عنوان یک مقام منتخب در شورش علیه ایالات متحده شرکت کرده باشند؛ اما این موضوع را کتمان نمی‌توان کرد که دونالد ترامپ هیچ‌وقت در دادگاه قانونی به چنین جنایتی محکوم نشده است.

در واقع، او حتی به این جرم متهم نیز نشده است. بازرس ویژه جک اسمیت- دادستان دقیق و کوشای حوادث مربوط به حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ایالات متحده- رئیس‌جمهور سابق را به چهار مورد متهم کرده، اما او را به جرم «تحریک به شورش» متهم نکرده است.

چرا؟ به طور خلاصه و ساده می‌توان در پاسخ به این پرسش گفت که دلیل این موضوع این بوده که شواهد کافی برای اثبات این اتهام- فراتر از شک معقول در دادگاه- وجود ندارد.تنها دادگاهی که ترامپ در رابطه با وقایع ششم ژانویه در آن شرکت کرده بود، در مجلس سنای آمریکا بود- که تبرئه شد.

در این میان دموکرات‌های واقعی به درستی روند قانونی را که قلب سنت مترقی دموکراسی است یادآوری کرده و می‌پرسند که آیا روندهای قانونی فقط باید برای متحدان سیاسی دموکرات‌ها درست طی شود، یا که تک‌تک شهروندان ایالات متحده- حتی دونالد جان ترامپ- اجازه دارند که روند قانونی درست در موردشان به اجرا درآید؟!

تنها پاسخ واقعی به این پرسش یک «بله» قاطع است.

برای همین هم به صراحت می‌گویم که با این که از ترامپ بیزارم، اما کتمان نمی‌‌توان کرد که او واجد شرایط نامزدی در انتخابات است.

در این زمینه باید گفت که دموکرات‌ها باید تمرکز خود بر موضوع رد صلاحیت ترامپ از طریق اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی را- که موجب ایجاد شکاف در میان دموکرات‌ها شده و آن‌ها را از موضوع اصلی موفقیت در انتخابات از طریق پیروزی در صندوق‌های رای منحرف می‌کند- تمام کنند و به رای‌دهندگان حامی خود تأکید کنند که تنها راه پیروزی مشارکت فعال آن‌ها در انتخابات آینده خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین