تردید جمهوری‌خواهان نسبت به پیروزی «قانونی» بایدن در انتخابات ۲۰۲۴
کد خبر: 14529

تردید جمهوری‌خواهان نسبت به پیروزی «قانونی» بایدن در انتخابات ۲۰۲۴

بر اساس گزارشی از تارنمای «ان‌بی‌سی‌نیوز»، تعدادی از نامزدها و رای‌دهندگان جمهوری‌خواه آمریکا اکنون این سوال را مطرح می‌کنند که در صورت پیروزی مجدد «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، ساختار انتخاباتی منصفانه خواهد بود یا خیر و نسبت به [احتمال] پیروزی بایدن به طور قانونی شک و تردید دارند.

تارنمای شبکه «ان‌بی‌سی‌نیوز» و روزنامه «Des Moines Register» به تازگی با ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا، نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و ویوک راماسوامی تاجر هندی تبار [نامزدهای جمهوری‌خواه] در آیووا گفت‌وگو و از هر سه آنها پرسیدند که آیا پیروزی بایدن در ماه نوامبر (آبان/آذر) را می‌پذیرند یا خیر.

بر اساس گزارش این شبکه خبری آمریکایی، تعدادی از نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا، از پذیرفتن نتایج انتخابات ۲۰۲۴ در صورت پیروزی مجدد جو بایدن خودداری می‌کنند.

حتی جمهوری‌خواهانی که باور ترامپ مبنی بر اینکه وی در سال ۲۰۲۰ پیروز انتخابات شد را نمی‌پذیرند، می‌دانند که بسیاری از رای‌دهندگان در این حزب دیگر اعتماد کاملی به ساختار [انتخاباتی آمریکا] ندارند.

دیسانتیس به خبرنگار ان‌بی‌سی‌نیوز گفت که اگر پیروزی شفاف بود، نتایج را می‌پذیرد، با این حال او همچنان احتمال تقلب را مطرح کرده است.

راماسوامی نیز در حالی که نگرانی‌های مشابهی را درباره پیروزی [احتمالی] بایدن به طور قانونی مطرح کرده، اظهار داشت: اگر روند از طریق یک ساختار انتخاباتی آزاد و عادلانه پیش برود، بدیهی است که من نتایج روند انتخابات را می‌پذیرم.

وی ادامه داد: اما ما به یک روند انتخاباتی نیاز داریم که بتوانیم به آن اعتماد و باور داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، معیارهای راماسوامی برای این موضوع، شامل رای‌گیری یک روزه بود که دیگر در بیشتر ایالت‌های آمریکا عرف نیست.

در همین حال هیلی گفت که «باید این اطمینان حاصل شود که همیشه آنچه برای حفظ یکپارچگی روند انتخابات لازم است را انجام می‌دهیم» اما «چند ایالت هنوز این کار را انجام نداده‌اند.»

با این حال وی با قاطعیت‌ اعلام کرد که نتایج انتخابات را می‌پذیرد و افزود: با فرض اینکه انتخاباتی عادلانه و مستحکم داریم که مردم می‌توانند به آن افتخار کنند.

از سوی دیگر، ترامپ در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) به «سی‌ان‌ان» گفت که نتایج انتخابات را می‌پذیرد اما یک شرط نیز به آن اضافه کرد. وی در این باره اظهار داشت: «بله، اگر فکر کنم انتخاباتی صادقانه است، به طور قطعی نتایج آن را می‌پذیرم.»

با این وجود دیسانتیس در گفت‌وگوی اخیر خود گفت که باور ندارد که ترامپ در صورت شکست، نتایج انتخابات را بپذیرد.

بر پایه این گزارش، رای‌دهندگان نیز نسبت به مشروعیت نتایج انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا ابراز تردید کرده‌اند.

در همین حال بارب فورنی ۶۰ ساله که یک جمهوری‌خواه در ایالت آیووا است و در انتخابات امسال از راماسوامی حمایت می‌کند، در مصاحبه با ان‌بی‌سی‌نیوز گفت: «باورکردنی نیست» که بایدن بتواند در ماه نوامبر پیروزی‌ای قانونی داشته باشد.

جو بایدن بامداد شنبه در سخنانی به مناسبت سالگرد حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، آن‌ها را به «خشونت سیاسی» متهم کرد و گفت که رئیس جمهوری سابق ایالات متحده حاضر است برای بازگشت به قدرت، دموکراسی را قربانی کند.

ترامپ نیز به حملات لفظی بایدن پاسخ داد و رئیس‌جمهوری ایالات متحده را «متقلب» خواند و وی را به «بی‌کفایتی، فساد، ضعف و ناکامی» متهم کرد.

به گزارش ایرنا، ششم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی سال ۹۹) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگزار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی، توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند.

به همین دلیل، وزیر داخله ایالت مین اخیرا نام ترامپ را از برگه‌های رای‌گیری در انتخابات داخلی این ایالت حذف کرد. پیش از آن ایالت کلرادو نیز نام ترامپ را از برگه‌های رای حذف کرده بود.

دیوان عالی آمریکا جمعه اعلام کرد که درباره حذف نام ترامپ یا بازگرداندن نام وی به برگه‌های رای تصمیم‌گیری خواهد کرد. این دادگاه هشتم فوریه (۱۹ بهمن ماه) جلسه‌ای در این مورد تشکیل خواهد داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین