دستگیری ۳۲ نفر در پی حادثه تروریستی ‌کرمان
کد خبر: 14542

دستگیری ۳۲ نفر در پی حادثه تروریستی ‌کرمان

دادستان کرمان با اشاره به آخرین جزئیات از انفجار تروریستی کرمان، گفت: ظرف ۲۴ ساعت تمام عوامل دخیل در این انفجار تروریستی دستگیر و بازداشت شدند.

بیان فردا | دادستان کرمان با اشاره به آخرین جزئیات از انفجار تروریستی کرمان، گفت: ظرف ۲۴ ساعت تمام عوامل دخیل در این انفجار تروریستی دستگیر و بازداشت شدند.

 مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان امشب در جمع خبرنگاران با تسلیت جان باختن تعداد زیادی از زائران در ورودی‌ مسیرهای منتهی به گلزار شهدای کرمان، اظهار داشت: در لحظه انفجار تروریستی نزدیک گلزار شهدا بودم و بعد از انفجار اول به سرعت به سمت محل حادثه حرکت کردم که انفجار دوم اتفاق افتاد.

در ۳ مرحله عملیات شناسایی تروریست‌ها آغاز شد‌

وی با بیان اینکه در همان ابتدای کار در سه مرحله با دستورات رئیس کل دادگستری استان کرمان فعالیت را آغاز کردیم، گفت: از لحظات اول در سه محور بررسی‌های ما آغاز شد و در مرحله اول بررسی شد که در بحث پیشگیری و برآورد اطلاعاتی وظایفی که در شورای تامین مصوب شده بود چه کارهایی انجام شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با بیان اینکه در مرحله دوم اینکه طرح و برنامه چه بوده است، بررسی شد، افزود: در مرحله سوم نیز بررسی شد که در اقدام و عمل در مرحله اجرا چه کارهایی انجام دادند.

از چند ماه قبل تامین امنیت مراسم آغاز شد

وی با اشاره به اینکه مردم در هر سه محور سوالاتی دارند که باید پاسخ داده شود، ادامه داد: ستاد برگزاری مراسم سالگرد شهادت شهید سلیمانی از سه سال قبل آغاز به کار کرده و کمیته ایمنی و امنیت آن هم تشکیل شده است.

بخشی با بیان اینکه آسیب‌شناسی سالگردهای قبل نیز انجام شد و برای برگزاری امسال چهار جلسه تشکیل شده است، افزود: از چند ماه قبل کار امنیتی در ارتباط با تامین امنیت برگزاری این مراسم آغاز شد و به همین دلیل قبل از مراسم کشفیاتی داشتیم که 16 بمب در کرمان کشف شد.

امسال حجم تهدیدات دشمن بسیار زیاد بود

وی با اشاره به اینکه امسال حجم تهدیدات دشمن بسیار زیاد بود، ادامه داد: اسرائیل با شکستی که از جبهه مقاومت خورده بود مانند مار زخمی به دنبال ضربه زدن بود و افراد و گروه‌های زیادی را اجیر کرده بودند تا اقدام تروریستی را در این ایام انجام بدهند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با بیان اینکه داعش از جمله گروه‌هایی بود که از شهید سلیمانی ضربه سنگینی خورده بود، گفت: شب قبل از حادثه تروریستی تمام منطقه محدوده مراسم با وسایل الکترونیکی و سگ‌های مواد منفجره یاب رصد و بررسی شد و هیچ چیز کشف نشده است.

۲۳ عنصر داعشی در استان کرمان دستگیر شدند

وی با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته تعداد زیادی از عوامل انتحاری در کرمان توسط وزارت اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه شناسایی و دستگیر شدند، عنوان کرد: 23 عنصر داعشی در دو ماه گذشته در استان کرمان دستگیر شده است.

بخشی با بیان اینکه یکی از شواهدی که نشان می‌دهد عامل انتحاری انفجار نتوانسته است وارد جمعیت اصلی شود شهادت و مصدوم شدن تعداد زیادی از نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در محل بوده است، گفت: در عکس‌ها یک خودرو پژو است که در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که این خودرو کارت تردد داشته و از خودروهایی بوده که به موکب‌ها خدمت‌رسانی می‌کرده است.

اگر پژو در محل نبود تعداد شهدا بیشتر می‌شد

وی با اشاره به اینکه در بررسی که انجام شد مشخص شد که اگر این پژو در آن محل وجود نداشت، تعداد شهدا بیشتر می‌شد، افزود: این خودرو جلوی برخورد خیلی از ترکش‌ها به مردم را گرفته بود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با بیان اینکه به همت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ظرف 24 ساعت تمام عوامل دخیل در این انفجار تروریستی دستگیر و بازداشت شدند، ادامه داد: عصر حادثه، محل ساخت جلیقه‌های انفجاری در حاشیه شهر کشف شد که قرار بود در مراسم تشییع شهدا در صبح روز بعد استفاده شود.

در این حادثه هیچ قصوری از نیروهای امنیتی و نظامی نبود

وی با اشاره به اینکه شورای تامین تدابیر لازم را اندیشیده بود و استاندار دو جلسه در شورای عالی امنیت کشور صحبت کرده بود، گفت: زیرساخت‌های اطلاعاتی و امنیتی کرمان ارتقا پیدا کرده بود و چندین جلسه شورای تامین تشکیل شد.

وی با بیان اینکه از لحظه اول انفجار بررسی‌های لازم آغاز شده و حتی امروز با حفاظت اطلاعات نیرو‌ها جلسه‌ای برگزار شد، افزود: همه به اتفاق اعلام کردند که در این حادثه هیچ قصوری از نیروهای امنیتی و نظامی نبوده است.

قصوری انجام شده حتماً با عوامل آن برخورد خواهد شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با اشاره به اینکه از ستاد کل نیروهای مسلح و کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی نیز در استان کرمان حضور دارند و در حال بررسی حادثه هستند، ادامه داد: اگر در آینده براساس نظر کارشناسان به نظری برسیم که قصوری انجام شده حتماً با عوامل آن برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال اقدامات پیشگیرانه امنیتی بیشتر شده و تعداد نیروها نیز افزایش پیدا کرده بود، گفت: فقط سپاه پاسداران 500 نیرو از استان‌های دیگر به کرمان آورده بود.

۳۲ نفر در این پرونده دستگیر شدند

بخشی با اشاره به اینکه یکی از دو عامل انتحاری تابعیت تاجیکستانی داشته است، ادامه داد: دو عامل انتحاری نیز قبل از مراسم تشییع شناسایی و دستگیر شدند؛ تاکنون 32 نفر در این پرونده از افرادی که پشتیبانی می‌کردند، دستگیر شدند و در حال بازجویی و مراحل مقدماتی بازجویی هستند.

وی با بیان اینکه برخورد دستگاه قضایی با عاملین این حادثه قاطع است، افزود: به هیچ وجه به این نتیجه نرسیدیم که بسته انفجاری در آن نقطه تعبیه شده بوده است و در هر دو انفجار توسط عامل انتحاری بوده که به درک واصل شده‌اند؛ نفری که انتحاری تخت دریاقلی بیگ را انجام داده بود شناسایی شده و دیگری نیز در حال شناسایی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین