قمار آمریکا در سایه جنگ غزه
کد خبر: 14782

قمار آمریکا در سایه جنگ غزه

همه معادلات امنیتی منطقه بعد از طوفان‌الاقصی برهم خورده است. آمریکایی‌ها که برای حفظ اسرائیل روز و شب خود را به هم دوخته بودند و علنا به حمایت لجستیکی از اسرائیل می‌پرداختند این حمایت خود را وارد دوران جدی‌تری کردند، به طوری که حتی از حمله به یمن هم کوتاه نیامدند

بیان فردا | همه معادلات امنیتی منطقه بعد از طوفان‌الاقصی برهم خورده است. آمریکایی‌ها که برای حفظ اسرائیل روز و شب خود را به هم دوخته بودند و علنا به حمایت لجستیکی از اسرائیل می‌پرداختند این حمایت خود را وارد دوران جدی‌تری کردند، به طوری که حتی از حمله به یمن هم کوتاه نیامدند تا پیش از این با طوفان‌الاقصی کل منطقه دچار تحول شده بود اما با حمله اخیر آمریکا و انگلستان به یمن در حمایت از اسرائیل التهابی تازه گریبان منطقه را گرفته است که بعید نیست آثار آن حتی به خارج از منطقه درگیر جنگ کشیده شود.

قمار آمریکا در سایه جنگ غزه

آدر هر صورت باید در انتظار نشست تا از یکسو واکنش‌های متعدد به اقدام عملیاتی آمریکا علیه یمن اعلام شود و از سوی دیگر در زمینه عملیاتی نیز باید دید که یمن چه خواهد کرد و در چه سطحی رفتار خود را در برابر آمریکا و اسرائیل در حمایت از مردم بی‌دفاع غزه ادامه خواهد دارد.

*ائتلاف دریایی به نام امنیت

 بعد از اینکه یمن عملا بندرهای اسرائیل خصوصا بندر ایلات را با حمله به کشتی‌های رژیم صهیونیستی در باب‌المندب و دریای سرخ به تعطیلی کشاند ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ائتلافی را از کشورهای مختلف جهان برای امنیت در باب‌المندب تشکیل داده است. البته در نهایت آمریکا- انگلستان و فرانسه در این ائتلاف همکاری کردند. این ائتلاف به رهبری آمریکا تلاش کرد در ابتدا در برابر موشک‌ها و پهپادهای یمن از قدرت تدافعی استفاده کند اما مقابله آنها با اقدامات یمن عملا باعث تشدید برخی درگیری‌ها در دریای سرخ شد و در نهایت آمریکا و انگلستان دست به اقداماتی علیه یمن در خاک این کشور زدند.

*کلید واژه شورای امنیت

با بالاگرفتن تنش در دریای سرخ پای شورای امنیت به موضوع باز شد و پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر محکوم کردن عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را تصویب کرد. در این قطعنامه، بر ضرورت حفاظت از امنیت ناوبری دریایی تاکید شده است. نبنزیا، نماینده روسیه در این شورا ضمن ابراز نگرانی روسیه درباره وضعیت امنیتی در دریای سرخ، اما تصریح کرد: «آمریکا و متحدانش در تلاش برای تحمیل راهکارهای یکجانبه هستند. کشتار در غزه، که عامل اصلی وضعیت دریای سرخ است، باید متوقف شود.» نماینده آمریکا در این نشست مدعی شد: تصویب قطعنامه علیه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، نشان‌دهنده اتحاد ما در برابر نقض قانون است. یمنی‌ها بار دیگر با حمله‌ای پیچیده سعی کردند بر مسیرهای کشتیرانی تجاری تأثیر بگذارند. برخی از تحلیلگران تصویب این قطعنامه در شورای امنیت علیه یمن را نوعی مجوز این شورا برای حمله به یمن اعلام کردند که البته ساعاتی بعد شاهد عملیات علیه یمن توسط آمریکا و انگلستان بودیم.

*حمله آمریکا به یمن و واکنش‌ها

آمریکا و انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک یمن تجاوز کردند. فرمانده نیروی هوایی آمریکا در منطقه ادعا کرد: نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی و متحدانش بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان در یمن، هدف قرار داده‌اند. بر اساس این اعلام، نقاط مورد هدف، شامل هسته‌های فرماندهی و کنترل، انبار‌های مهمات، سیستم‌های پرتاب، تأسیسات تولید و سامانه‌های رادار دفاع هوایی بوده و در این حملات از بیش از یکصد قطعه «مهمات هدایت‌شونده دقیق» استفاده شده است.

* اردوغان دریای سرخ را دریای خون نامید

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در خصوص حمله آمریکا و انگلیس به نقاطی در یمن اظهار داشت: این اقدامات نامتوازن و بی‌تناسب است و آمریکا آن کاری را در قبال یمن انجام داد که اسرائیل در قبال غزه در حال انجام آن است. وی افزود: آنها با این کار دریای سرخ را به دریای خون تبدیل می‌کنند. از منابع مختلف شنیدیم که یمنی‌ها به حمله آمریکا و انگلیس پاسخ موفقیت آمیزی داده‌اند. همچنین پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، مدعی شد که هدف از حملات آمریکا و انگلیس به خاک یمن، دفاعی بوده است. وزارت خارجه کویت اعلام کرد: با نگرانی و اهتمام بالایی، رخدادهای دریای سرخ را دنبال کرده و بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات در منطقه تاکید می‌کنیم. همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در دولت ایتالیا گزارش داد رم پیشنهاد آمریکا و انگلیس برای مشارکت در حمله به نقاطی در یمن را رد کرده است. یک مقام دولتی ایتالیا به رویترز گفت: رم ترجیح می‌دهد به جای سیاست تقابل نظامی در دریای سرخ سیاست آرامش را دنبال کند. پیش از این خبرگزاری رویترز از مخالفت ایتالیا و اسپانیا با پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ خبر داده بود. وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت حملات آمریکا و انگلیس به یمن اعلام کرد: ما با نگرانی شدید تحولات بمباران چند شهر جمهوری یمن کشور برادر را توسط آمریکا و انگلیس دنبال می‌کنیم. وزارت خارجه عمان تاکید کرد در حالی که اسرائیل بدون هیچ بازخواست و پاسخگویی به جنگ وحشیانه خود در غزه پافشاری می‌کند، ما توسل به اقدام نظامی علیه یمن را محکوم می‌کنیم.

 یمن: تمامی منافع آمریکا و اسرائیل را می‌زنیم

«محمد عبدالسلام»، رئیس هیأت مذاکره کننده و سخنگوی انصارا... یمن در واکنش به این تجاوز گفت: تجاوز به یمن مطلقا و به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست زیرا هیچ تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و دریای عرب وجود نداشته است و حملات ما متوجه کشتی‌های اسرائیلی است که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند. شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به این حملات اعلام کرد همه منافع آمریکا و انگلیس اهداف مشروع و قانونی برای نیروهای مسلح یمن در پاسخ به این تجاوز به شمار می‌آیند. شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد حملات و تجاوزات اخیر در واقع ادامه و امتداد حملات خائنانه به نیروهای دریایی یمن و تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه است. این شورا تصریح کرد این حملات تهدید کننده واقعی صلح و امنیت بین‌المللی است و منطقه را در معرض خطرات واقعی قرار خواهد داد. همچنین مردم یمن با تظاهراتی گسترده در خیابان‌های این کشور تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس به خاک این کشور را محکوم کردند. مردم معترض یمنی در این تظاهرات شعارهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی سر دادند. ارتش یمن هم با صدور بیانیه‌ای از ۷۳ مورد حمله مشترک آمریکا و انگلیس به مناطق مختلف یمن خبر داد و اعلام کرد که این حمله ۵ شهید و ۶ زخمی به همراه داشته است. یحیی سریع در این بیانیه تصریح کرد این تجاوز وحشیانه هرگز باعث نخواهد شد که ملت یمن در موضع خود مبنی بر حمایت از ملت مظلوم فلسطین دست بردارد ضمن آنکه نیرو‌های مسلح یمنی بر مقابله و جلوگیری مستمر از حرکت کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که از دریای سرخ یا دریای عرب عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند، ادامه خواهند داد.

واکنش ایران به حمله آمریکا و انگلیس به یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات نظامی آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست. به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در یک موضع‌گیری رسانه‌ای در این ارتباط اظهار کرد: این حملات نظامی در راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و انگلیس در حدود صد روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه این حملات خودسرانه نتیجه‌ای جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت، افزود: در حالی‌که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه و کرانه باختری در فلسطین ادامه می‌دهد، آمریکا و انگلیس درصدد هستند با گسترش چتر حمایتی خود از رژیم صهیونیستی، توجه مردم جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایتکار و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف سازند. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای تکرار این گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از جامعه جهانی خواست با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین