جنگ آمریکا و انگلیس و یمن ابعاد جدیدی از یک جنگ واقعی است
کد خبر: 14783
فریدون مجلسی:

جنگ آمریکا و انگلیس و یمن ابعاد جدیدی از یک جنگ واقعی است

بامداد دیروز (جمعه) ایالات متحده و انگلیس به مواضع مرتبط با انصارالله یمن حمله کردند.

بیان فردا | این حملات با جت‌های جنگنده و موشک‌های تاماهاوک انجام شده است.مقام‌های ارشد دولت آمریکا گفتند که روز پنجشنبه به وقت محلی سران کنگره را از طرح انجام این حمله مطلع کرده بودند.به همین دلیل نیز انگلیس و آمریکا سکو‌های پرتاب پهپاد، شلیک موشک و مواضع رصد ساحلی به همراه سایت رادی  ارتش یمن را هدف قرار داده است. برخی منابع غیر رسمی نیز مدعی شدند که ناوهواپیمابر آیزنهاور هدف حملات موشکی نیرو‌های مسلح یمن  قرار گرفته است. هنوز اطلاعاتی از نتیجه این حملات گزارش نشده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما با همکاری با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند هدف در یمن انجام دادیم».رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد حملات انجام‌شده علیه مواضعی بوده‌اند که انصارالله از آن‌ها برای تهدید آزادی تردد دریایی استفاده می‌کند. بعد از بایدن، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس هم بیانیه‌ای صادر کرد. او گفت: نیروی هوایی سلطنتی حملات هدفمندی علیه تأسیسات نظامی مورد استفاده  انصار الله در یمن انجام داد. عملیات ما حملاتی ضروری، محدود و متناسب برای دفاع از خودمان بود.نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و متحدانش بیش از ۶۰ هدف را در ۱۶ نقطه مورد استفاده  انصار الله در یمن هدف قرار داده‌اند.هدف‌ها شامل مراکز فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب، تاسیسات تولید و سامانه‌های رادار دفاع هوایی  بوده است.«آرمان ملی» برای بررسی ابعاد مختلف این درگیری و پیامدهای آن با فریدون مجلسی، تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

*مهم ترین دلایل و اهداف آمریکا و انگلیس از حمله نظامی به یمن چه بود؟

 در هفته‌های اخیر یمن حملاتی  به کشتی‌هایی که از آبراهه دریای سرخ عبور می‌کردند و برای اسرائیل مهمات و کالا  حمل می‌کردند انجام داده بود. این در حالی است که از نظر آمریکا و انگلیس این تهدیدات باید از بین می‌رفت تا رفت و آمد کشتی‌ها در این مسیر آبی با امنیت انجام شود و مشکلی برای کشتی‌ها به وجود نیاید.کسانی که این اقدامات را نیز انجام داده بودند به خوبی به این نکته آگاهی داشتند که با واکنش آمریکا و انگلیس مواجه خواهند شد.کشورهای مختلف غربی از مسیر کانال سوئز و دریای سرخ بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را عبور و مرور می‌دهند  و به همین دلیل امنیت این آبراهه برای این کشور ها از اهمیت زیادی برخوردار است.کشور چین که بزرگترین بازرگان جهان است و بخش عمده‌ای از بازرگانی خود را از مسیر دریایی انجام می‌دهد و به همین دلیل به امنیت در کانال سوئز و دریای سرخ و مدیترانه نیاز دارد.آمریکا نیز در دو طرف کانال سوئز منافع دارد و با کشورهای این منطقه تعهدات اقتصادی و تجاری دارند.این در حالی است که آمریکا حامی اصلی اسرائیل و عامل اصلی بقای اسرائیل است.بدون تردید کسانی که این  اقدامات را آغاز کردند به دنبال  اهداف دیگر و به خصوص درگیری در غزه بوده اند.شاید هدف این گروه به میدان آوردن کشورهای عربی در جنگ غزه است و شاید هم هدفشان این است که برخی کشورها را از دخالت در جنگ غزه منصرف کنند و یا اینکه به دنبال به دست آوردن امتیازاتی در این زمینه هستند.به هر حال  این اقدامات نتیجه‌ای آشکار به همراه خواهد داشت.

*این نتیجه آشکار چه خواهد بود؟

هنگامی که نیروهای آمریکایی و انگلیسی حمله کردند و ضرباتی به یمن وارد کردند به دنبال این بودند که  واکنش یمن را نسبت به این حملات بسنجند و سپس متناسب با واکنش‌های احتمالی اقدامات بعدی خود را انجام بدهند.این در حالی  است که یمن ناوهواپیمابر بزرگ آمریکا را مورد اصابت پهپادها و موشک‌های خود قرار دادند و به یک جنگ واقعی ابعاد جدید بخشیدند.بدون تردید ادامه این وضعیت به یک جنگ بزرگ تر منجر خواهد شد.

*واکنش یمن و متحدانش در منطقه به حملات دیروز جمعه چه خواهد بود؟

واقعیت این است که یمن از حمایت گروه‌های شیعه و مقاومت در منطقه بهره می‌برند. من دقیقأ نمی‌دانم یمنی با هماهنگی با متحدان خود در منطقه اقدامات خود را انجام داده‌اند و یا اینکه این اقدامات بدون اجازه آنها صورت گرفته است.بدون تردید اگر بدون  هماهنگی با متحدان خود دست به این اقدامات زده اند شرایط آنها در آینده  سخت‌تر خواهد بود.این در حالی است که اگر با  هماهنگی متحدان خود دست به چنین اقداماتی زده اند متحدان خود را در شرایط سختی قرار داده‌اند.

هنگامی که نیروهای آمریکایی و انگلیسی حمله کردند و ضرباتی به یمن وارد کردند به دنبال این بودند که  واکنش یمن را نسبت به این حملات بسنجند و سپیس متناسب با واکنش های احتمالی اقدامات بعدی خود را انجام بدهند.این در حالی  است که یمن ناوهواپیما بر بزرگ آمریکا را مورد اصابت پهپادها و موشک‌های خود قرار دادند و به یک جنگ واقعی ابعاد جدید بخشیدند.بدون تردید ادامه این وضعیت به یک جنگ بزرگ تر منجر خواهد شد

*به هر حال به نظر می رسد یمن بدون هماهنگی با متحدان منطقه ای خود  دست به چنین اقداماتی نزده اند. در چنین شرایطی مواضع متحدان آنها به خطر نمی‌افتد؟

من فکر نمی‌کنم با هماهنگی این اقدامات صورت گرفته باشد.هنوز به صورت رسمی چیزی عنوان نشده  که مشخص کند این اتفاق رخ داده و  یمن با هماهنگی با متحدان خود چنین اقداماتی انجام داده‌اند. هیچ سند و مدرکی نیز در این زمینه وجود ندارد.این شائبه درباره حمله حماس به اسرائیل نیز وجود داشت که درنهایت مشخص شد هیچ هماهنگی بین حماس و متحدان همیشگی آن برای حمله به اسرائیل وجود نداشته و حماس رأسا اقدام به چنین کاری کرده است.تنها حزب‌الله به دلیل هم مرزی با اسرائیل در این زمینه دخالت کرد. به همین دلیل نیز نمی‌توان به صورت قاطع عنوان کرد اقدامات یمنی نیز با هماهنگی با متحدان منطقه‌ای خود صورت گرفته باشد. با توجه به توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران در روزهای اخیر می تواند نشان دهنده تنش بیشتر بین ایران و آمریکا در آینده باشد. این در حالی است که توقیف کشتی آمریکا توسط ایران احتمالا به تلافی توقیف کشتی ایران در خلیج مکزیک توسط آمریکا صورت گرفته باشد.این حوادث اتفاقی نیست و باید در کنار هم و در شرایط کنش و واکنش با یکدیگر مورد بررسی قرار بگیرد.آنچه مسلم است این است که آمریکا و انگلیس هرگز به دام جنگ در منطقه خاورمیانه نخواهند افتاد و بلکه  آن قدر ضربه می زنند که دشمنان خود را تا مدت ها به اصلاح و ترمیم های درونی مشغول کند.

*حملات که آمریکا و  انگلیس روز جمعه علیه یمن انجام دادند مقطعی و کوتاه مدت است و یا اینکه در بلند مدت نیز ادامه خواهد داشت؟

 اگر حملاتی که به کشتی نظامی آمریکا شد در آینده نیز ادامه پیدا کند به صورت قطعی پاسخ آن داده خواهد داشت. از سوی دیگر اگر دوباره یمن به اقدامات آمریکا واکنش نظامی بدهند این جنگ به صورت تسلسلی ادامه پیدا می‌کند و ممکن است ابعاد جدیدی نیز به خود بگیرد.گلوله ها نیز زن و مردم و کودک و پیرمرد و پیرزن نمی شناسند و باز دوباره همان  فجایعی که سر مردم غزه آمد سر مردم یمن خواهد آمد.

*برخی از فرماندهان کلیدی جبهه موسوم به مقاومت در ماه‌های اخیر توسط اسرائیل و آمریکا  ترور شده‌اند.آیا اقدام دیروز انگلیس و آمریکا در حمله به یمن و کشته شدن فرماندهان جبهه مقاومت به معنای این است که آمریکا و متحدانش یک برنامه ریزی دقیق و جامع برای تضعیف جبهه موسوم به مقاومت در پیش گرفته‌اند؟

بله؛دقیقا این موضوعات به هم ارتباط دارند و آمریکا و متحدانش چنین هدفی را دنبال می کنند.  جنگ غزه در شرایطی رخ داد که کشورهای عربی به خصوص عربستان در حال نزدیکی بیشتر به اسرائیل بودند. به همین دلیل نیز گروه‌های رزمنده فلسطینی احساس می‌کردند ممکن است نزدیکی و مصالحه اعراب و اسرائیل آنها را تنها بگذارد.البته این احتمال نیز وجود دارد که دولت سابق فلسطین مذاکراتی با کشورهای عربی مانند عربستان انجام داده باشند که نزدیک اعراب و اسرائیلی همراه به گرفتن امتیازاتی برای آنها نیز باشد. من فکر می کنم در این درگیری های زیان بخش بیشتر سود به اسرائیل می رسد و  رژیمی که نفع می‌برد این کشور است. هدف نیز این است که به جای اینکه فلسطینی‌ها دیگران را به دنبال خود بکشانند اسرائیل تلاش کند این کار را انجام بدهد و دیگران را به دنبال خود بکشاند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین