ایران شرط بازگشت امنیت به منطقه را اعلام کرد | تمجید از حملات یمن به کشتی‌ها
کد خبر: 14849

ایران شرط بازگشت امنیت به منطقه را اعلام کرد | تمجید از حملات یمن به کشتی‌ها

وزیر امور خارجه ایران ضمن حمایت از اقدام یمن در مقابله با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، نوشت آمریکا همراهی با تل‌آویو را متوقف کند تا امنیت به منطقه بازگردد.

 

بیان فردا | «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه و پس از حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدام یمن در حمایت از زنان و کودکان غزه و مقابله با نسل‌کشی رژیم اسرائیل قابل تحسین است. 

وزیر خارجه ایران در ادامه نوشت: صنعا به امنیت دریایی و کشتیرانی کاملا پایبند است. 

نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرده به دلیل جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد و کشتی‌های دیگر کشور‌ها می‌توانند همانند گذشته از منطقه دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور کنند.

دیپلمات عالی‌رتبه ایران همچنین به آمریکا توصیه کرد: کاخ سفید به‌جای حمله نظامی به یمن، باید همراهی همه‌جانبه نظامی و امنیتی با تل‌آویو علیه مردم غزه و کرانه باختری را فورا متوقف کند تا امنیت به سراسر منطقه بازگردد.

ایران حملات آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم کرد

نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک روز جمعه و در پیامی، ضمن محکومیت حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن اعلام کرد: این جنگ بی‌دلیل، حاکمیت یمن، قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند و صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد. 

رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه از حملات مشترک آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در پی این حملات در بیانیه‌ای گفت که «با دستور من و همکاری انگلیس و حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت آمیزی علیه اهداف حوثی‌ها در یمن انجام دادیم.»

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای درباره حمله بامداد روز جمعه آمریکا و انگلیس به یمن گفت: دشمن آمریکایی و انگلیسی تجاوزی را با ۷۳ حمله به یمن انجام داد. این تجاوز منجر به شهادت ۵ تن و زخمی شدن ۶ تن از نیروهای مسلح یمن شد. ما در هدف قرار دادن تمام طرف‌هایی که از سوی آن تهدید می‌شویم تردید نخواهیم کرد. این تجاوز هرگز ما را از موضع خودمان درباره حمایت از مظلومیت ملت فلسطین باز نخواهد داشت.

نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین در واکنش به تصویب قطعنامه‌ای علیه یمن در شورای امنیت، اعلام کرد: اقدامات غیرقانونی ایالات متحده و بریتانیا بر اساس قوانین بین‌المللی یا قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سازمان ملل فاقد مجوز است و مخالفت آن‌ها با اصلاحات روسیه در قطعنامه حاکی از قصد از پیش برنامه‌ریزی شده برای ارتکاب این تجاوز است.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد که با مباشرت و محوریت آمریکا ارائه و تصویب شده است، گفت: این قطعنامه ظاهراً ادعای حمایت از حقوق کشتیرانی در دریای سرخ را دارد، اما در اصل پوششی برای تأمین اهداف سیاسی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و تداوم جنایات این رژیم علیه مردم بی‌دفاع غزه است.


 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین