“صالح العاروری” که توسط اسرائیل ترور شد که بود و چه جایگاهی داشت؟
کد خبر: 14863

“صالح العاروری” که توسط اسرائیل ترور شد که بود و چه جایگاهی داشت؟

ترور صالح العاروری اگرچه با واکنش تند کشورهای درگیر مواجه شد اما هیچ واکنش عملی و رسمی را در پی نداشت. سه‌شنبه‌شب خبرگزاری‌های جهانی خبر از حمله‌ای مرگبار در خاک لبنان و در منطقه‌ای که متعلق به حزب‌الله لبنان است، خبر دادند.

بیان فردا | جنگ غزه درحالی سه ماه می‌شود که به‌رغم برخی حملات پراکنده از سوی طرفین جنگ در منطقه، هیچ طرفی تمایل به گسترش آن ندارد. نه حملات نظامیان یمن در دریای سرخ توانسته عملاً جنگ را گسترش بدهد، نه هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در منطقه و نه از آن سوی حملات مرگبار به فرماندهان مقاومت در سوریه و لبنان.

♦️ترور صالح العاروری اگرچه با واکنش تند کشورهای درگیر مواجه شد اما هیچ واکنش عملی و رسمی را در پی نداشت. سه‌شنبه‌شب خبرگزاری‌های جهانی خبر از حمله‌ای مرگبار در خاک لبنان و در منطقه‌ای که متعلق به حزب‌الله لبنان است، خبر دادند. در این حمله بلندپایه‌ترین رهبر حماس از ابتدای جنگ اسرائیل با حماس مورد هدف قرار گرفت. صالح العاروری در این حمله هدف اصلی نیروهای اسرائیلی بود. تحلیلگران معتقدند، اسرائیل در شرایطی است که تلاش دارد، دامنه جنگ گسترده‌تر از غزه شود و با کشاندن منطقه به جنگ، بار حمله ناکام به غزه را از روی دوش خود بردارد. پس از ترور العاروری، اسرائیل این حمله را در حد یک پیروزی بزرگ تفسیر کرد تا بتواند پاسخ افکار عمومی کشور از سه ماه جنگ بی‌نتیجه در غزه را داده باشد. اسرائیل و برخی از شبکه‌های رسانه‌ای تاکنون الضیف را طراح عملیات حماس در خاک اسرائیل می‌دانستند اما اکنون مدعی هستند که طراح عملیات حماس در خاک اسرائیل را مورد هدف قرار داده‌اند.

♦️صالح العاروری کیست؟

صالح العاروری، بلندپایه‌ترین مقام حماس است که از شروع جنگ غزه در پی حمله این گروه به اسرائیل در هفتم اکتبر شهید می‌شود. وی در ۱۹۶۶ در روستای عاروره، منطقه رام‌الله متولد شد. تحصیلات ابتدایی، مقدماتی و متوسطه را در فلسطین فرا گرفت و دارای مدرک لیسانس حقوق اسلامی از دانشگاه الخلیل است. وی رهبر سیاسی، نظامی فلسطینی و معاون دفتر سیاسی جنبش حماس بود. وی در تاسیس شاخه نظامی حماس در کرانه‌باختری گردان‌های عزالدین قسام نقش داشت.

 

♦️به گزارش بی‌بی‌سی،‌ رسانه‌های اسرائیل او را رهبر بالقوه جناح نظامی حماس در کرانه‌باختری توصیف کرده‌اند. او در سال ۱۹۸۷ به حماس پیوست و «جنبش اسلامی دانشجویی» را رهبری و به حضور نظامی این گروه در کرانه‌باختری کمک کرد. صالح العاروری متهم شده بود در سال ۲۰۱۴ در ربودن و قتل سه نوجوان اسرائیلی در کرانه‌باختری اشغالی دست داشته است.

♦️واکنش‌ها به ترور العاروری

در پی حمله پهپادی به دفتر حماس در بیروت و ترور صالح العاروری، نایب‌رئیس دفتر سیاسی این گروه، مصر مذاکرات و قطر مذاکرات میانجیگرانه با اسرائیل را قطع کردند. ایران، اسرائیل را مسئول این حمله دانست و این «ترور» را «زنگ خطر جدی برای امنیت منطقه» توصیف کرد.

♦️حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه اسرائیل را مسئول حمله پهپادی به دفتر حماس در بیروت و ترور صالح العاروری خواند و هشدار داد: «ماشین ترور» اسرائیل «تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه است». وزیر خارجه ایران کشته شدن صالح العاروری و تعدادی از همراهانش را به «اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، اعضای این جنبش آزادی‌بخش و ملت قهرمان فلسطین» تسلیت گفت. امیرعبداللهیان این اقدام را عملیات‌ «تروریستی» و «بزدلانه» خواند که ثابت می‌کند اسرائیل «پس از هفته‌ها جنایت جنگی، نسل‌کشی و ویرانی در غزه و کرانه‌باختری فلسطین، به‌رغم حمایت مستقیم کاخ‌ سفید به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است». پیش از این ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم حمله پهپادی به دفتر حماس در لبنان را «به‌شدت محکوم» کرده بود و آن را «نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی لبنان» خواند و خواستار «واکنش فوری» شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. به گزارش الجزیره، در این حمله پهپادی که دفتر حماس در منطقه ضاحیه بیروت را هدف گرفت، علاوه بر آقای العاروری، دو فرمانده دیگر حماس به نام‌های سمیر فندی و عزام الاقرا و در کل چهار عضو این سازمان کشته شدند.

♦️علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عکسی از دیدار با العاروری در ایران منتشر کرده و نوشته: «شهید صالح العاروری، مجاهدی متفکر با اراده‌ای مثال‌زدنی برای تداوم مقاومت در برابر رژیم اشغال‌گر صهیونیستی و ایمانی سرشار از دست‌یابی به فتح نهایی بود».

♦️در همین حال، حزب‌الله لبنان تاکید کرده است: کشتن فرمانده ارشد حماس را «پاسخ» خواهد داد و اسرائیل را به خاطر این حمله «مجازات» خواهد کرد.

♦️در روزهای گذشته، ترور رضی موسوی در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه نیز واکنش تند ایران را به دنبال داشت. اسرائیل درباره این دو ترور اظهارنظری نکرده است.

♦️واکنش اسرائیل

اسرائیل در واکنش به ترور انجام شده و پس از تهدیدات لبنان، حزب‌الله و ایران گفت که این عملیات، نه حمله به لبنان بود و نه حمله به حزب‌الله. به گزارش بی‌بی‌سی، حماس این حمله را محکوم کرده و حزب‌الله آن را حمله به «حاکمیت ملی»‌ لبنان دانسته است. نخست‌وزیر لبنان هم هشدار داده: اسرائیل می‌خواهد لبنان را به مناقشه بکشاند.

♦️اسماعیل هنیه، رئیس شاخه سیاسی حماس قتل صالح العاروری را «اقدام تروریستی بزدلانه و نقض حاکمیت ملی لبنان»‌ توصیف کرده است.

♦️حزب‌الله هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: این قتل را «تهاجمی جدی به لبنان، مردمش، امنیت این کشور،‌ حاکمیت ملی آن و علیه مقاومت»‌ تلقی کرده است. حزب‌الله تاکید کرده: این اقدام را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. بنا بر بیانیه حزب‌الله «نیروهای مقاومت در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند».

♦️عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه لبنان هم گفته: دولت این کشور از حزب‌الله خواسته که رأساً به این حمله پاسخ ندهد .او افزود:‌ «ما بسیار نگرانیم و لبنانی‌ها و حتی حزب‌الله نمی‌خواهند که پایشان به یک جنگ منطقه‌ای کشیده شود». عبدالله بو حبیب همچنین از کشورهای غربی خواست «به اسرائیل برای پایان دادن به خشونت فشار وارد کنند».

♦️مارک رگو، از سخنگویان دولت اسرائیل، بدون تایید دست داشتن کشورش در حمله روز سه‌شنبه در بیروت، که به کشته شدن صالح العاروری، معاون رئیس کمیته سیاسی حماس منجر شد،‌ تاکید کرد: این حمله متوجه لبنان و حزب‌الله نبوده است. رگو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا گفت:‌ «هر که این حمله را انجام داده، مشخص است که حمله علیه لبنان نبوده است». او ادامه داد:‌ «این حمله حتی علیه حزب‌الله نبوده است».

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین