مقایسه تجهیزات جنگی ایران و آمریکا در دریا +جزئیات
کد خبر: 14896

مقایسه تجهیزات جنگی ایران و آمریکا در دریا +جزئیات

آمریکا هیچ ناوچه‌ای ندارد و در انتهای فهرست ۱۴۵ کشور مورد بررسی قرار گرفته است، در عوض ایران از ۷ناوچه برخوردار است و رتبه ۱۰ دنیا را دارد.

بیان فردا | توانمندی نیروی دریایی ایران متناسب با شرایط منطقه‌ای و ضرورت برخورداری از ناوگان سریع، واکنشی و در لحظه مزیت‌های زیادی برای دفع تهدیدات دریایی داشته است. این تجهیزات اگرچه از حیث بزرگی و قدرت در تراز ناوگان بزرگی جنگی دنیا محسوب نمی‌شوند، اما به وضوح تهدید بزرگی برای ناوگان متجاوزی همچون نیروی دریایی آمریکا در منطقه بوده‌اند و در سال‌های گذشته کارایی خود را نشان داده‌اند. گزارش‌های مستند به اطلاعات پایگاه شاخص‌سنجی قدرت‌های دریایی دنیا قدرت دریایی ایران و آمریکا از حیث تجهیزات دریانوردی نظامی را بررسی می‌کنند. این بررسی اگرچه از حیث جایگاه اقتصادی کشورها و وسعت جغرافیای سیاسی وجه مبنایی مقایسه ندارد، اما نتیجه آن عملکرد موفقیت‌آمیز و کارآمد تجهیزات نظامی دریایی ایران در سطح منطقه و فواصل چند هزار کیلومتری آب‌های آزاد است؛ تجهیزاتی با اندازه کوچک‌تر ولی با قابلیت تحرک بالا و واکنش سریع. در بخشی از این گزارش آمده است:

همچنان که نیروهای آمریکایی درگیر مبارزان حوثی یمنی هستند، مقایسه جزئیات توانمندی‌های دریایی ایران و آمریکا برپایه شاخص قدرت آتش نظامی(Firepower Index) در سال ۲۰۲۴ محل توجه است.

قدرت ناوگان دریایی

مجموع قایق‌های نیروی دریایی آمریکای ۴۷۲ فروند کشتی جنگی است که رتبه چهارم دنیا محسوب می‌شود. نیروی دریایی ایران با ۱۰۱ کشتی جنگی رتبه ۳۷ دنیا را دارد.

ناوهای هواپیمابر

آمریکا با برخورداری از ۱۱ ناو هواپیمابر رتبه نخست دنیا را دارد. ایران در این بخش تجهیزاتی ندارد و جزو کشورهای انتهای فهرست ۱۴۵موردی این بررسی قرار می‌گیرد.

ناوهای بالگردبر

نیروی دریایی آمریکا با ۱۱ ناو بالگردبر رتبه در جایگاه اول جهان قرار دارد. نیروی دریایی ایران ناو بالگردبر ندارد.

زیردریایی‌ها

نیروی دریایی آمریکا از ۶۴ زیردریایی برخوردار است و در رتبه ۲ جهان قرار دارد. ایران ۱۹ زیردریایی دارد و رتبه ۷ دنیا را به خود اختصاص داده است.

ناوشکن (Destroyer)

نیروی دریایی آمریکا با برخورداری از ۷۵ ناوشکن در رتبه اول دنیا قرار دارد و ایران در این بخش تجهیزات متناسب با کلاس جهانی ندارد.

ناوچه سنگین یا محافظتی (Frigate)

آمریکا هیچ ناوچه‌ای ندارد و در انتهای فهرست ۱۴۵ کشور مورد بررسی قرار گرفته است، در عوض ایران از ۷ناوچه برخوردار است و رتبه ۱۰ دنیا را دارد.

ناوچه سبک (Corvette)

آمریکا ۲۳ ناوچه سبک دارد و از این بابت در رتبه ۴ دنیا قرار دارد. ایران با بهره‌مندی از ۳ ناوچه سبک در رتبه ۱۴ جهان قرار دارد.

شناور یا قایق گشتی (Patrol Vessel)

ایالات متحده آمریکا ۵ قایق گشتی دارد و در رتبه ۵۶ دنیا قرار دارد. ایران ۲۱ کشتی گشتی دارد و در رتبه ۴۰ دنیا قرار دارد.

کشتی مین‌گذار

آمریکا ۸ کشتی مین‌گذار در اختیار دارد و در رتبه ۱۴ دنیا قرار دارد. ایران یک کشتی مین‌گذار دارد و در جایگاه ۲۱ ایستاده است.

ناوگان بازرگانی

آمریکا از ناوگان تجاری ۱۸۱۵ فروندی برخوردار است و در رتبه ۱۱ دنیا قرار دارد و ایران با ۹۴۲ کشتی رتبه ۲۰ دنیا را از آن خود کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین