عوامل موثر بر مشارکت حداکثری
کد خبر: 14907

عوامل موثر بر مشارکت حداکثری

سید مصطفی هاشمی‌طبا نوشت: مشارکت بالای مردم در انتخابات نکته‌ای است که بسیاری بدان اشاره داشته‌اند و مقام معظم رهبری نیز در مقاطع مختلفی بدان تاکید داشتند؛ اما شرایط جامعه در حال فعلی به گونه‌ای نیست که شاهد مشارکت بالای مردم پای صندوق‌های رای باشیم.

بیان فردا | سید مصطفی هاشمی‌طبا​ | مشارکت بالای مردم در انتخابات نکته‌ای است که بسیاری بدان اشاره داشته‌اند و مقام معظم رهبری نیز در مقاطع مختلفی بدان تاکید داشتند؛ اما شرایط جامعه در حال فعلی به گونه‌ای نیست که شاهد مشارکت بالای مردم پای صندوق‌های رای باشیم. البته این احتمال وجود دارد که یکسری اتفاقات تاثیرگذار در آستانه انتخابات در جامعه رخ دهد که موجبات ایجاد مشارکت بیشتر مردم در انتخابات را فراهم کند.

آنچه مسلم است اینکه مردم باید به حضور در انتخابات ترغیب و تشویق شوند و موانع حضور آنها برطرف شود و هم دستگاه‌های مختلف که اتفاقا مورد خطاب مقام معظم رهبری هم قرار دارند تمهیدات لازم را هر چه که هست برای حضور مردم انجام دهند. لذا به نظر می‌رسد که صرف تبلیغات انتخابات و اینکه فقط از فواید و ثمرات مشارکت حداکثری صحبت کنیم و از منافع و تاثیرات داخلی و بین‌المللی آن بگوییم فقط کافی نیست. بلکه باید یک مکانیزمی باشد که جدای از شعار و تبلیغات به صورت اجرایی و عملی اقداماتی انجام دهد که مردم به حضور در انتخابات تشویق شوند. از طرفی هر چند که بخش زیادی از زمان برای حل مشکلات مختلف در جامعه در جهت حضور و مشارکت حداکثری مردم  گذشته است، اما با این وجود به نظر می‌رسد که باز هم بشود برخی از کارها را در جهت ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در انتخابات انجام داد.

اما مساله مهم این است که مسئولان امر بخواهند. ولی آنطور که به نظر می‌آید  برخی چندان تمایلی به اینکه مشوقات لازم را برای حضور مردم ارائه دهند، ندارند. لذا باید دید که در نهایت نتیجه امر چه خواهد شد و به کجا خواهد انجامید. سیستم‌ها و دستگاه‌هایی که می‌توانند در عرصه انتخابات تاثیر گذار باشند خود باید پیش قدم شوند و اقداماتی را انجام دهند. اگر قرار باشد که از مولفه‌های تاثیرگذار بر مشارکت مردم لیستی تهیه شوند باید لیستی از سازمان‌ها و دستگاه‌های موثر در انتخابات نیز تهیه گردد و نوع و درصد تاثیر گذاری آنها نیز مشخص شود تا بتوان نتیجه‌گیری کرد که چه دستگاه‌ها و مولفه‌هایی بیشتر در مشارکت مردم در انتخابات تاثیر بسزا و بیشتری دارند. البته یکی از مهم‌ترین مسائلی که بسیاری از کارشناسان هم به آن اذعان دارند و  تاثیر مستقیمی بر مشارکت یا عدم مشارکت مردم در انتخابات دارد مشکلات و مسائل اقتصادی است و عملکرد ضعیف دولت در حوزه اقتصاد باعث شده تا این شرایط بدتر شده و نارضایتی و اعتراض مردم در این خصوص بیشتر شود. اما اگر به واقع خواهان انتخابات مشارکتی باشیم باید اقدامات مثبتی در این حوزه انجام شود که بر وضع مردم تاثیر گذار باشد و براساس آن مردم ترغیب شوند تا در انتخابات مشارکت کنند.

هرچند که بدتر از شرایط اقتصادی شرایط بد محیط زیستی  و عدم توسعه کشور است. حال ممکن است که برخی نسبت به این مساله آگاهی نداشته باشند و ندانند . اما این مساله مختص به این دولت نیست و از زمانی که ایران تحریم شد این مساله تشدید شد و دولت‌هایی که در تحریم بودند مثل دولت آقای روحانی نیز هیچ اقدام لازمی برای اینکه سازو کار لازم را در داخل کشور فراهم بیاورند تا این فشار به مردم نیاید نکردند. کم‌کاری و عدم توانایی برای طراحی سیستم مقابله با تحریم در داخل موجب شد تا این مسائل ادامه پیدا کند و هم اکنون نیز ادامه دارد و مردم نیز از این مساله ناراضی‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین