پاسخ ویران کننده ‌از اقلیم تا پاکستان
کد خبر: 15071

پاسخ ویران کننده ‌از اقلیم تا پاکستان

بر دیوار نگاره ولیعصر نوشته بود انتقام سخت! اما مقامات تهران بارها و بارها اعلام کردند که وارد بازی از پیش طراحی شده صهیونیست‌ها برای وارد کردن ایران به واکنش مستقیم تهران علیه آنها نخواهند شد.

بیان فردا | مقامات امنیتی تهران اما اعلام کردند که پاسخ تهران هوشمندانه خواهد بود. رسانه‌ها تحلیل‌های مختلفی در مورد پاسخ ایران نوشتند. در نهایت هم نتیجه‌گیری‌ها این بود که گروه‌های مقاومت در منطقه هر لحظه در حال پاسخ به صهیونیست‌ها هستند. واقعیت آن است که کسی دیگر فکر نمی‌کرد که تهران پاسخی مستقیم در دستور کار داشته باشد اما از قرارمعلوم فرماندهان موشکی ایران از چند منطقه مختلف پاسخی مستقیم و ویران کننده به عملیات اقدامات تروریستی علیه ایران در سوریه، مرزهای ایران و حادثه شهدای تروریستی کرمان دادند پاسخی که بسیاری از کشورها از جمله آمریکا را به واکنش واداشته است. این عملیات هفتمین عملیات موشکی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر است. ویژگی‌ بارز این عملیات در آن است که برای نخستین مرتبه سپاه دو موقعیت مختلف را در دو جغرافیای متفاوت مورد حمله موشکی قرار داده است. در این عملیات، هم مقر تروریست‌های داعش در سوریه و هم مقر جاسوسی موساد در کردستان عراق مورد هدف قرار گرفته است.

 

*چرا ایران زد؟

 مروری به وقایع تروریستی مختلف در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که مدت‌هاست ایران در معرض اقدامات تروریستی بوده‌اند و تهران در واکنش به این اقدامات تروریستی دست به این عملیات زده است. تسنیم نوشت: دی ماه سال جاری، سردار سید رضی موسوی از فرماندهان باسابقه سپاه در جبهه مقاومت در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به محل اقامتش در دمشق سوریه به شهادت رسید، پیش از آن نیز در جریان حمله هوایی ارتش اسرائیل به یکی از مقرهای نیروهای ایرانی در سوریه دو نفر از مستشاران نظامی سپاه به‌نام‌های محمدعلی عطایی شورجه و پناه تقی‌زاده به شهادت رسیده بودند. علاوه بر این، در اقدامات تروریستی جداگانه‌ای در عراق و لبنان در 14 دی ماه، ابوتقوى السعیدی از فرماندهان حشدالشعبی توسط آمریکایی‌ها و شیخ صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس نیز 12 دی‌ماه در لبنان توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. همچنین 13 دی ماه امسال بر اثر عملیات تروریستی دو عامل انتحاری داعش در نزدیکی مزار شهید سلیمانی در کرمان حدود 90 نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند.

 *رئیس شرکت امنیتی فالکون کشته شد

ایرنا به نقل از خبرگزاری المطلع عراق نوشته است: برخی رسانه‌های کردی اعلام کردند که پیشرو دیزایی، تاجر بزرگ کُرد در حملات موشکی امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شده و پسرش نیز زخمی شده است. در این گزارش آمده است که دیزایی، رئیس شرکت حفاظت و امنیت «فالکون» بوده و او در واقع پوشش موساد و مسئول محافظت از (عناصر) آن‌ها در اربیل و همچنین مسئول حمایت‌های لجستیکی از آن‌ها نیز بوده است. به نوشته المطلع، منابع خبری اعلام کردند که مقر رسمی شرکت فالکون در مصر است و این شرکت، شریک شرکت‌های دیگر برای مشخص کردن اهداف و محل‌ها از طریق شماره‌های خودرو و فناوری‌های دیگر را داراست.

اولین عملیات موشکی سپاه در دو منطقه

به گزارش تسنیم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌های سه‌گانه از انهدام مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق و همچنین مقر تروریست‌های داعش در سوریه با استفاده از موشک‌های بالستیک خبر داد. بر اساس اطلاعیه‌های صادرشده توسط روابط عمومی کل سپاه، در این عملیات‌ها محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر، به‌ویژه داعش، در سوریه شناسایی و با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم شدند. علاوه بر این، در پاسخ به ترور برخی فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت توسط رژیم صهیونیستی، یکی از مقرهای اصلی جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق (اربیل) مورد هدف قرار گرفته منهدم شد. عملیات موشکی کنونی، هفتمین عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال 1396 تاکنون است. هرچند هنوز اطلاعات بیشتری از این عملیات منتشر نشده است اما برخی رسانه‌های اقلیم کردستان عراق از اصابت دست‌کم 4 موشک بالستیک به ساختمانی در منطقه ملاعمر در اربیل کردستان عراق خبر می‌دهند، برخی منابع هم از تعداد 7 اصابت خبر داده‌اند. همچنین منابع محلی در ادلب سوریه گزارش داده‌اند که بر اثر حمله موشکی سپاه، برخی مقرهای حزب تروریستی الترکستانی منهدم شده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تشریح جزئیات حمله موشکی سپاه به مقر جاسوسی موساد گفت: ۴ فروند خیبرشکن از جنوب خوزستان به مقصد گروه تکفیری در ادلب شلیک شد. همچنین سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده یگان موشکی سپاه در گفت‌وگوی تلفنی با سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: راس ساعت ۱۲ همه کارها با موفقیت انجام و ۴ فروند خیبرشکن از جنوب خوزستان به مقصد گروه تکفیری در ادلب شلیک شد. وی ادامه داد: از کرمانشاه ۴ فروند و ۷ فروند هم از آذربایجان شرقی به مقر صهیونیستی شلیک شد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: نزدیک ۹ فروند هم گروه دوم تکفیری‌ها و داعش را مورد هدف قرار داده است.

*واکنش عراق و اقلیم

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشرکرده است با اقدام تهران واکنش نشان داده است. به گزارش رسانه‌ها دولت عراق بدون اشاره به هشدارهای قبلی تهران در مورد استقرار تروریست‌ها در مرزهای مشترک ایران و عراق حمله موشکی ایران به اربیل در شمال عراق را محکوم کرده است. در این این بیانیه آمده که شورای وزیران کمیته‌ای به ریاست مشاور امنیت ملی عراق برای بررسی این حادثه و جمع آوری اطلاعات مربوطه برای حمایت از موضع دولت در سطح بین‌المللی تشکیل داده است. مسرور بارزانی نخست‌وزیر کردستان عراق هم در واکنش به عملیات سپاه این حمله را محکوم کرد و از دولت مرکزی عراق خواست موضع سختگیرانه‌ای بگیرد. او افزود: «با جامعه بین‌الملل برای پایان دادن به این حمله در ارتباط خواهد بود.» همچنین عراق اعلام کرد که سفیر خود را از تهران برای مشورت فراخوانده است. در بیانیه وزارت امور خارجه عراق آمده است: نصیر عبدالمحسن برای رایزنی در زمینه حملات اخیر ایران به اربیل که در آن، تعدادی کشته و زخمی شدند، فراخوانده شد. همچنین ایلنا نوشت: کاردار ایران در بغداد از سوی وزارت خارجه عراق احضار شده است.

*واکنش آمریکا

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در واکنش به این اقدام ایران گفت: «ما با حملات موشکی ایران مخالفیم.» همچنین آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت ایالات متحده، حملات موشکی سپاه به شمال عراق و شمال سوریه را بررسی کرده و اطمینان یافته است که هیچیک از پرسنل یا تأسیسات آمریکایی در این حملات هدف قرار نگرفته است. وی افزود: «ما از تلاش‌های دولت عراق و اقلیم کردستان برای برآورده کردن خواسته‌های مردم عراق حمایت می‌کنیم. واتسون با بیان اینکه ایالات متحده با مقامات دولت عراق و اقلیم کردستان در تماس است افزود: «آمریکا از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند.» همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد که هیچ پایگاه آمریکایی در حمله موشکی به اربیل هدف قرار نگرفته است. این خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که در حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به اربیل هیچ پایگاه آمریکایی هدف نگرفته و هیچ فرد آمریکایی آسیب ندیده است. یک منبع امنیتی عراقی پیش از این به شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» گفته بود که چندین انفجار در نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل عراق گزارش شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین