امنیت در ایران و پاکستان؛ ضرورت مبارزه با ریشه های تروریسم در افغانستان
کد خبر: 15145

امنیت در ایران و پاکستان؛ ضرورت مبارزه با ریشه های تروریسم در افغانستان

روابط ایران و پاکستان در روزهای اخیر بر سر مبارزه با گروه های تروریستی به صورت کوتاه مدت تنش آلود شد؛ دو کشور حملاتی را در خاک همدیگر انجام دادند که هدف آن را جلوگیری از حملات تروریستی «قریب الوع» و از بین بردن تروریست ها اعلام کردند.

 

بیان فردا | در تازه ترین مورد، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه حکومت مؤقت پاکستان در یک تماس تلفنی، تروریسم را «دشمن مشترک» دانستند و «توافق کردند که همکاری در سطح کاری و هماهنگی نزدیک در زمینه مبارزه با تروریسم و سایر جنبه های نگرانی متقابل باید تقویت شود.»

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، امیر عبداللهیان در این تماس تلفنی گفته است که «حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ما هست و همکاری های دو کشور برای خنثی و نابود کردن اردوگاه های تروریستی در خاک پاکستان ضروری است.»

در گزارش ایرنا آمده است که وزیر خارجه پاکستان نیز در این تماس تلفنی گفته است که «ما دو همسایه دیرینه و مسلمان هستیم، تروریسم دشمن مشترک ماست و نباید به تروریست ها و دشمنان روابط تهران و اسلام آباد، اجازه سوء استفاده داد. همکاری و برادری محور اصلی کار ماست.»

«ضرورت مبارزه با ریشه های تروریسم»

پس از تنش های اخیر میان ایران و پاکستان، شماری از گروه ها و چهره های سیاسی افغانستان این دو کشور را به «مبارزه مشترک» با گروه های تروریستی فراخواند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان که متشکل از رهبران احزاب سیاسی و مقام های حکومت پیشین افغانستان است، گفت که این تنش ها «شدیدا متأثر» شده است.

این شورا در اعلامیه خود گفت که پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، هر دو کشور « عملاً در معرض تهدید تروریزم قرار دارند و نیاز است بجای تنش‌ با همدیگر، در امر مبارزه با تروریزم به اقدامات مشترک متوسل شوند.»

اشاره این شورا به حضور جنگجویان تحریک طالبان پاکستان و شاخه خران گروه تروریستی داعش در افغانستان است.

تحریک طالبان پاکستان پس از  تسلط طالبان بر افغانستان، حملات خود را در پاکستان افزایش داده است و تلفات گسترده به شهروندان و نیروهای مسلح پاکستان وارد کرده است.

از سوی دیگر، گروه تروریستی داعش نیز اخیرا حملاتی را در ایران انجام داده اند و از جمله مسئولیت حمله تروریستی مرگبار در کرمان را به عهده گرفته است.

«تلاش تروریستان برای گسترش بی ثباتی»

حملات و یا حضور تروریست های مستقر و یا آموزش دیده در افغانستان در کشورهای همسایه، نشان می دهد که این گروه ها در پی گسترش دامنه بی ثباتی و ناامنی هستند.

در تازه ترین مورد، وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده است که «محمد عادل عارف»، معروف به «عادل پنجشیری» از سرکردگان گروه تروریستی داعش و  را در تهران بازداشت کرده است.

وزارت اطلاعات ایران گفته است که این تروریست از جمله مرتبطین مستقیم عبدالحکیم توحیدی (فرمانده عملیات تروریستی داعش در کرمان» بوده است که در گذشته به اتهام طراحی عملیات انتحاری در دانشگاه کابل بازداشت و پس از یک سال حضور در زندان بگرام افغانستان، از زندان آزاد شده است و مجدد به فعالیت های تبهکارانه روی آورده است.

حمله مذکور در دانشگاه در دوم نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی انجام شد و در آن ۲۲ نفر کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروه تروریستی داعش به عهده گرفت.

اداره امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان «محمد عادل» را به عنوان طراح اصلی حمله بر دانشگاه کابل معرفی کرده بود و در سال ۱۳۹۹ از بازداشت او خبر داده بود.

این فرد توسط دادگاه عالی حکومت پیشین افغانستان در ماه جدی/دی سال ۱۳۹۹ به جرم «طراحی حمله تروریستی» و «آدم ربایی» به اعدام محکوم شده بود، اما پیش از این که حکم اعدام او اجرایی شود و مراحل رسیدگی به پرونده اش نهایی گردد، حکومت افغانستان سقوط کرد و با وارد شدن طالبان به کابل، این فرد از زندان بگرام گریخت.

از سوی دیگر، تحریک طالبان پاکستان نیز پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حملات خود را علیه آن کشور افزایش داده است و حملات این گروه تلفات گسترده شهروندان پاکستانی و نیروهای امنیتی آن کشور را در پی داشته است.

علاوه بر این، پاکستان در سال جاری خورشیدی بارها اعلام کرده است که عاملان حملات تروریستی در آن کشور در افغانستان آموزش دیده بودند و یا شهروند افغانستان بودند.

با توجه به این نشانه ها، می توان به این نتیجه رسید که تروریست با استفاده از خلاهای امنیتی به وجود آمده در افغانستان از سوی طالبان و یا با استفاده از ارتباطات شان با این گروه، در تلاش گسترش ناامنی و بی ثباتی در کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای منطقه هستند و ضرورت است که همسایگان افغانستان، در گام نخست، تلاش کنند که ریشه های تروریسم را در افغانستان هدف قراردهند تا عناصر تروریستی در مرزهای دو کشور جا نگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین