از اصلاح طلبان «اسب تروا» نسازید
کد خبر: 15195

از اصلاح طلبان «اسب تروا» نسازید

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اظهارات برخی چهره‌های اصولگرا در خصوص اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات لیست کامل دارند و کنش سیاسی خواهند داشت، اظهار داشت: این نوع موضع‌گیری از جانب جاماندگان جناح راست و لیست‌های برنده‌ای است که در خودشان مطرح می‌شود. در واقع برآورد و تخمینی که آنها دارند این است که با شرایط موجود در انتخابات احتمال بسیار زیاد لیست‌هایی مثل پایداری شانس برنده‌شدن دارند.

بیان فردا | «3 قاب انتخابات» شاید این گزاره بهترین روایت از شرایط انتخابات میان جریان‌های سیاسی باشد.

جایی‌که اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و معتدلین یا مستقلین 3 جریان اصلی انتخابات را تشکیل داده‌اند و هر یک به فراخور شرایط و موقعیت خود در زمان فعلی به مقوله انتخابات می‌پردازند. شرایطی که برای هر یک از این جریانات متفاوت و در چارچوب‌های خود تعریف‌پذیر است. اصولگرایان که ماه‌هاست فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌‌‌اند و از مرحله احراز و تایید صلاحیت‌ها نیز گذشته و به‌دنبال بستن لیست و ائتلاف و اتحاد هستند، امری که به‌نظر نمی‌رسد در نهایت بدان دست پیدا کنند. اما اصلاح‌طلبان دقیقا شرایط دگرگونه‌ای دارند و بر خلاف جریان رقیب آن طور که خود گفته‌اند اساسا امکان حضور در انتخابات را ندارند و لذا بر همین مبنا عده‌ای مثل حزب اتحاد ملت سیاست کناره‌گیری از انتخابات را پیش گرفته و اساسا شرایط را برای مشارکت مهیا نمی‌بینند و عده دیگر نیز همچون کارگزاران سازندگی معتقد به مشارکت حتی در حداقلی‌ترین شرایط هستند. اما اینکه اصلاح‌طلبان بخواهند به‌دنبال کنش فعال انتخاباتی باشند و لیستی ارائه کنند به‌نظر نمی‌رسد که جنبه واقعیت به خود بگیرد. چرا که با توجه به ردصلاحیت‌های گسترده از اصلاح‌طلبان و همچنین احتمال کم بازگرداندن رد شده‌ها از سوی شورای نگهبان نمی‌توان چندان انتظار انتشار لیست و مشارکت فعال انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان داشت. قاب سوم نیز اعتدالیون یا مستقلین هستند که نه مثل برخی اصلاح‌طلبان رویکرد عدم مشارکت پیش گرفته‌اند و نه مانند اصولگرایان همه کاندیداهای خود را تایید شده داشته باشند و به‌دنبال لیست‌بندی بروند. معتدلین در میانه راه ایستاه‌اند و از طرفی معتقد به مشارکت فعال هستند و منتظر نرمش شورای نگهبان تا بتوانند کنش فعال و موثری در انتخابات پیش بگیرند و از طرف دیگر مطرح می‌کنند که اگر شرایط به همین نحو پیش برود آن طور که باید و شاید نمی‌توانند به مشارکت بپردازند. چنانکه چندی پیش حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین نیز در همین راستا گفته بود که «امروز؛ روز امتحان شورای نگهبان است.» حال نکته اینجاست که صحنه انتخابات ثابت است و در حالت عادی برای همه یکسان؛ اما چگونه است که در همین انتخابات به قدری از اصولگرایان تایید صلاحیت می‌شوند که برای بستن لیست واحد مشکل دارند و به چند لیستی رسیده‌اند و بالعکس در همین انتخابات به قدری از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون ردصلاحیت کرده‌اند که توانایی بستن یک لیست ائتلافی را هم ندارند. این سخن هم که برخی چهره‌های اصولگرا مطرح می‌کنند که اصلاح‌طلبان نیروهای زیادی برای بستن لیست و فعالیت انتخاباتی دارند بیشتر به طنز و مزاح شبیه است تا واقعیت. به هر جهت در شرایطی که همه از لزوم مشارکت در انتخابات صحبت می‌کنند به نظر می‌رسد که باید مولفه‌های مشارکت را تحقق بخشید که یکی از مولفه‌های مهم همین تجدیدنظر شورای نگهبان در کاندیداهای رد شده است.

* اصلاح‌طلبان لیستی ندارند که بتوانند ارائه کنند

 یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اظهارات برخی چهره‌های اصولگرا در خصوص اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات لیست کامل دارند و کنش سیاسی خواهند داشت، اظهار داشت: این نوع موضع‌گیری از جانب جاماندگان جناح راست و لیست‌های برنده‌ای است که در خودشان مطرح می‌شود. در واقع برآورد و تخمینی که آنها دارند این است که با شرایط موجود در انتخابات احتمال بسیار زیاد لیست‌هایی مثل پایداری شانس برنده‌شدن دارند.

سعید شریعتی گفت: چندی پیش از یکی از چهره‌های اصولگرا که نماینده مجلس است پرسیدم که گفت اگر سطح مشارکت در تهران بین 10 تا 12 درصد باشد لیست قالیباف در مقابل لیست پایداری شانسی ندارد. حال در این بین برخی چهره‌های اصولگرا دارند از بیان آسیب تروا برای اصلاح‌طلبان استفاده می‌کنند تا از اصلاح‌طلبان یک لولویی بسازند که اگر ما چند لیست هم بدهیم اصلاح‌طلبان با یک لیست می‌توانند ما را شکست دهند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بیان کرد: اصلاح‌طلبان اصلا لیستی ندارند که بتوانند ارائه کنند. لذا این حرف‌ها بیشتر به درد مصارف داخلی جناح اصولگرا می‌خورد. وی افزود: من نمی‌دانم که در نهایت جمع‌بندی نهایی اصلاح‌طلبان چه می‌شود اما آن طور که رئیس و سخنگوی جبهه اصلاحات انجام داده و می‌دهند این است که هیچ انگیزه‌ای برای اینکه در این انتخابات فعالیت با چراغ یا بدون چراغ انجام دهند دیده نمی‌شود.

شریعتی اذعان کرد: این مسائل موضوعیت و طریقتی برای پایگاه اجتماعی نیروهای اصلاح‌طلب ندارد. این هم که همان اوایل جبهه اصلاحات اعلام کرد که ما توصیه‌ای نداریم برای این بود که چشم‌انداز روشن بود و ما می‌دانستیم که هیأت اجرایی تندتر از هیأت نظارت عمل خواهند کرد.

وی تصریح کرد: به طور کلی 35 نفر حاضر هستند که اصلا جا ندارد که بخواهیم برای اینها عِده و عٌده فراهم کنیم. اینها نیز نیاز به کار سیاسی و حزب و گروه ندارند امثال آقای پزشکیان، مطهری و نوبخت نیازی به حمایت از سوی احزاب اصلاح‌طلب ندارند و خودشان معروف هستند.

*امکان ائتلاف نیست

یک عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در خصوص احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای بستن لیست اظهار داشت: به‌‌نظر من در حال حاضر امکان ائتلاف نیست چون اصلا کاندیدایی وجود ندارد. کاندیداهایی که در شهرستان‌ها تایید صلاحیت شده‌اند؛ عمدتا توسط همه اصلاح‌طلبان حتی کسانی‌‌که گرایش‌های تندتری دارند به‌طور طبیعی مورد حمایت قرار خواهند گرفت. اما تا جایی‌که من در جریان هستم با این شرایط به‌طور گسترده‌تر و در مراکز استان‌هایی مثل تهران، احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالی به‌دنبال دادن لیست و ائتلاف نیستند.

سعید نورمحمدی در خصوص اظهارات برخی اصولگرایان که از لیست کامل اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو خبر داده‌اند، بیان کرد: آمار و ارقام درباره ثبت‌نام‌ها و تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب از اساس کذب است. کسانی‌‌که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند خودشان هم می‌دانند که حرفشان واقعی نیست و به‌همین دلیل در نهایت سخنگوی جریان اصلاحات آقای ترقی می‌شود و درباره لیست اظهارنظر می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: من از همه دوستان اصو‌لگرایی که ادعا می‌کنند اصلاح‌طلبان لیست دارند که یکی گفته ۸۰۰ نفر و یک نفر دیگر گفته ۱۸۰۰ نفر، آقای ترقی هم گفته لیست کامل دارند؛ استدعا دارم لیست کامل اصلاح‌طلبانی که تایید شده‌اند را در اختیارمان قرار دهند که خودمان هم از آن اطلاع داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در گفت‌وگویی که با برخی از احزاب و گروه‌ها داشتم این پیشنهاد از طرف حزب «ندای ایرانیان» مطرح شده‌ که کاندیداهایی که در تهران بوده و شانس دارند، به برخی شهرستان‌های دیگر جابه‌جا شوند. منتهی دوستان از قانون جدید انتخابات نگرانی دارند، چون طبق آن افرادی که علاقه‌مند به تغییر حوزه انتخابیه خود هستند باید مجددا صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان بررسی شود. به‌همین علت کاندیداها ریسک نمی‌کنند که حوزه انتخابی‌شان را تغییر دهند که دچار ردصلاحیت شورای نگهبان نشوند.

وی تصریح کرد: ما از همه کاندیداهای اصلاح‌طلب که ردصلاحیت شده بودند خواهش کردیم اعتراض کنند، اما متاسفانه بخشی از آنان این اعتراض را بی‌فایده دانسته و اعتراض نکردند. برخی از افراد هم اعتراض کردند که آمار دقیق از تعداد آنان ندارم. عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: حقیقت این است که هیچ‌کس چنین امیدی ندارد. تقریبا مطمئن هستیم همین شرایط باقی می‌ماند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین